13:41 1396/12/16

به گزارش مفتاح، محمدرضا ورزی حرف‌های جدیدی درباره واقعیت و تخیل در ماجرای سریال ستارخان مطرح کرده است. او می‌گوید از پاسخ دادن به مدعیان و خانواده‌های شخصیت‌های قدیمی فیلم‌هایش خسته شده و می‌خواهد سراغ زندگی کسانی برود که حداقل پنج پشت آنها زنده نباشند.

محمدرضا ورزی کارگردان سینما و تلویزیون این روزها درگیر ضبط ادامه قسمت‌های سریال «ایراندخت» است. 10 قسمت از این سریال در ایام دهه فجر با عنوان سریال «ستارخان» روی آنتن شبکه 1 رفت. او در پاسخ به اینکه آیا همه زندگی سردارملى در سریال 10 قسمتى «ستارخان» روایت شده یا خیر گفت: اصلا در سریال «ستارخان» بحث زندگینامه این شخصیت بزرگ مطرح نیست، تنها به رنجنامه‌اى از زندگى ستارخان پرداختیم، زندگینامه ستارخان را باید با یک بیگ پروداکشن قوى ساخت، در «ستارخان» به دوران نبرد جنگ‌ها در تبریز نپرداختیم.

ورزی گفت: رویکرد این سریال پرداخت به زندگى ستارخان نبوده است، بیشتر به فضاىی که در چهار سال آخر عمر خودشان داشتند ورود کردیم. سریال «ستارخان» تنها یک برشى از سریال «ایراندخت» بود که در دوران مشروطیت روایت مى‌­شد، عملا تاریخ انقلاب مشروطیت را هم نساختیم. 80 درصد این سریال یک قصه کاملا تخیلى دارد و 20 درصد آن هم به زندگى چهار سال آخر عمر ستارخان مى پردازد.

وى در ارتباط با اینکه آیا خصایل رفتارى و گفتارى ستارخان در راستای واقع گرایى از شخصیت وى در سریال استفاده شده یا خیر، گفت: تقریبا تا حدود زیادى شخصیت ستارخان به درستى در سریال 10 قسمتى «ستارخان» روایت شده است ولى بالاخره ستارخان ما ستارخان نمایشى است و به صورت نمایشى ستارخان را روایت کردیم نه در کتاب تاریخ. مطمئنا نمایش فضاى خاص خودش را دارد. بازسازى تاریخ در نمایش خیلى با کتاب تاریخ فرق مى کند. همواره گفتم باید تاریخ را براى مخاطب نمایشى کنیم تا بینده جذب کنیم. این مسئله به معناى تحریف نیست و به اصل ماجرا وفادار هستیم، درباره خصلت ها و تیکه کلام هاى ستارخان براى ارائه درست به مخاطب خیلى کار کردیم.

ورزی تاکید کرد: در دل این قصه دوست داشتیم مخاطب را به وحدت برسانیم و اعلام کنیم امنیت ملى، ثبات ملى و اتحاد مردم در قومیت هاى مختلف مسئله مهمى است. اگر ذره‌­اى این مباحث دچار لغزش شود، دشمن نهایت بهره را خواهد برد. دشمن منافع ما را نمى­‌خواهد و کشور را در مسیر تجزیه خواهد برد تا ایران عزیز را به یک ایران کوچک تبدیل کند. سریال «ستارخان» هشدار مى­‌دهد که مسائل داخلى را خودمان حل و فصل کنیم و طورى عمل نشود که دشمن از این مسائل بهره بردارى کند، براى وحدث و ثبات ملى باید همگى وحدت داشته باشیم. امیدوارم «ستارخان» مقوله پیام رسانى وحدت را به درستى انجام داده باشد.

این کارگردان در پاسخ به اینکه چرا اعلام کردید «دیگر تاریخ 100 سال اخیر را نخواهم ساخت»، خاطرنشان کرد: این مسئله را به شوخى مطرح کردم ولى برخى سایت ها آن را جدى تلقى کردند. هر سریالى ساختیم به قدری با مدعیانى مواجه شدیم و پاسخ داده­‌ایم که واقعا خسته شدیم، به همین خاطر سریالى خواهم ساخت که حداقل پنج پشت شخصیت‌های آن حضور نداشته باشند!

ورزی در ارتباط با استفاده از سعید نیکپور در نقش ستارخان، گفت: ایشان طى چند دهه فعالیت بازیگرى ثابت کرده که تخصص خیلى خوبى به بازى در نقش‌هاى کلاسیک دارد که مهمترین این نقش ها بازى در نقش امیرکبیر و محمد على فروغى بود. نیکپور بسیار توانمند است، بنده هم از ویژگى های بارز ایشان در «ستارخان» استفاده کردم. سعید نیکپور بازیگر یک نسل طلایى است. سعى کردم نهایت استفاده را از این نسل طلایى بکنم، البته خودم هم تمام آنچه که از بازیگر نقش ستارخان مى‌­خواستم را توسط سعید نیکپور دریافت کردم. بازخورد هاى دیده شده هم حاکى از موفقیت وى در نقش ستارخان است، هرچند نیکپور نقش«ستارخان» را در دهه 60 زمانى که خیلى جوان تر از امروز بود، بازى کرده بود.

وى در پایان گفت: مردم نیازمند شناخت از شخصیت هاى برجسته تاریخی کشورمان در تلویزیون هستند. باید در این راستا قدم برداریم و زندگى شخصیت هاى بزرگ کشورمان را که جانفشانى‌هاى زیادى برای ایران کردند را بیشتر بسازیم تا مردم با تاریخ گذشته ایران بیشتر از گذشته آشنا شوند.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی