15:02 1398/04/03

 

 

 

مدیرکل زندان های استان اصفهان آمار بازگشت به زندان را 3.2 دهم اعلام کرد وافزود: همکاری جامعه و فراهم کردن شرایط کسب وکار می توانند به بازگشت نکردن زندانیان کمک موثری باشد.

به گزارش خبرنگار مفتاح، اسدالله گرجی مدیر کل زندان های استان اصفهان به مناسبت هفته قوه قضائیه در جمع خبرنگاران بر نقش موثر رسانه در کاهش جرم وآگاهی بخشی تاکید کرد وگفت: رسانه‌ها در آزاد سازی زندانیان مالی در ماه مبارک رمضان کمک موثری داشتند.

وی با تاکید بر اینکه باید امید را به جامعه زندانیان تزریق کرد گفت: زندانی باید امیدوار باشو و باید در جامعه تحویل گرفته شود تا بتواند دوران محکومیتش را به خوبی طی کند.

گرجی با تاکید بر اینکه طبق آمار کشوری بازگشت به زندان در اصفهان 3.2 دهم است گفت: باید شرایطی فراهم کرد تا بازگشت زندانیان کاهش پیدا کند. همکاری جامعه و فراهم کردن شرایط کسب وکار می تواند به بازگشت نکردن زندانیان کمک موثری کند.

طبق گفته گرجی بر اساس آمار کشوری ورودی زندان مرکزی اصفهان 6.3 دهم است که با کاهش 13 درصدی مواجه بوده است. نزدیک به 8 هزار زندانی در 15 زندان استان اصفهان مشغول گذراندن محکمیت خود شان هستند که97 درصد مرد و3 درصد زن هستند.

 گرجی‌زاده از افزایش زندانیان با جرایم مالی در زندان‌های استان اصفهان طی یک سال اخیر خبر داد و ادامه داد: در حال حاضر زندانیان جرایم سرقت، مواد مخدر و جرایم مالی در صدر جرایم زندانیان استان اصفهان قرار دارد. مواد مخدر با 38 درصد، سرقت با 28 درصد و محکومیت مالی با 11 درصد بیشترین عنوان جرم در زندان هاست.

 

وی اضافه کرد: همچنین ۵۹ درصد از زندانیان استان اصفهان متأهل و ۴۱ درصد مجرد هستند و ۷۴ درصد از زندانیان نیز کمتر از ۴۷ سال سن دارند.

مدیر کل زندان های استان اصفهان با اشاره به فعالیت های فرهنگی وقرآنی برای زندانیان گفت: 2169 نفر موفق به حفظ یک تا 30 جز قرآن کریم شده اند و 1106 نفر مشغول تحصیل در 5 مدرسه آموزشی زندان هستند. بیش از10 هزار نفر در برنامه های آموزشی ومهارت شرکت داشته اند و مهارت های مختلف را دریافت کرده اند و 7 هزار گواهینامه صادر شده است.

وی در ادامه با اشاره به وجود کارگاه های مختلف تولید کالا در زندان از ایجاد 2 هزار و473 اشتغال مولد و بیش از دو هزار شغل خدماتی در زندان خبر داد و گفت:  بیش از 4 میلیارد تومان حقوق در این راستا به زندانیان پرداخت شده است.

گرجی از تلاش برای انتقال زندان اصفهان به خارج شهر خبر داد وافزود: تلاش می کنیم تا بتوانیم با همکاری استانداری وقوه قضائیه زمین واعتبار لازم برای ین کار فراهم شود. اما احداث زندان شهرضا با ظرفیت 700 نفر کلنگ زنی شده است. و بازداشتگاه سمیرم هم با ظرفیت 80 نفر در حال افتتاح است.

مدیرنمایندگی ستاد دیه استان به بهسازی 5 هزار مترمربع فضاهای زندان اصفهان اشاره داشت وادامه داد: 14 هزار متر مربع در حال احداث است و یک بازداشتگاه 800 نفری در این هفته در زندان مرکزی افتتاح خواهد شد.

بنا به گفته وی 145 زندانی با کمک خیرین در ماه مبارک رمضان از زندان آزاد شدند که 23 میلیارد بدهی داشتند و 15 میلیارد هم توسط طلبکاران بخشیده شده بود.

 

تامین مایحتاج زندان بسیار سخت شده است. این نکته ای بود که گرجی در ادامه سخنانش به آن اشاره داشت و تاکید کرد: زندان اصفهان شهر بزرگی است که با توجه به افزایش قیمت‌ها تامین هزینه های آن سخت شده است. سرانه غذا و بهداشت روزانه هر زندانی 11 هزار تومان است و نزدیک هشت هزار نفر در زندان های اصفهان داریم.

اضافه شدن 5 هزار متر مربع به کارگاه‌های تولیدی با همت بخش خصوصی خبر دیگری بود که مدیر کل زندان ها به آن اشاره داشت وتصریح کرد: تنوع شغل در کارگاه‌ها بسیار بالاست و 57 کارگاه در زندان دفعال است و تمام شغل های جدید از سایر استانها به زندان وارد می کنیم و تولیدات خوبی داریم. تما زندانیان می توانند در کارگاه ها مشغول به کار شوند واستثنایی برای کسی وجود ندارد.

 

گرجی برگزاری کلاس‌های مشاوره برای کاهش خشونت را در زندان بسیار موثر دانست وگفت: فرار خودکشی وخودزنی در زندان اصفهان بسیار کم است و می توان گفت نداشته ایم.

وی در خصوص ورود مواد مخدر به زندان گفت: زندان اصفهان سه برابر بیش از طرفیت خود زندانی دارد. بازرسی سختی درزندان اصفهان صورت می گیرد اما امکانات ما هم محدود است و ممکن است مواردی دیده شود. اما کمترین ورود را به زندان داریم. 70 درصد زندانیان معتاد هستند وبرخی زیر بار درمان نمی روند وبرای تامین مواد خود حاضر به همه کاری هستند وهر طور شده تامین می کنند.

بنا به گفته وی آمار زندانیان نسوان نیز 300 نفر است که 3 درصد از کل زندانیان را تشکیل می دهند و بیشترین جرم آنها نیز مثل مردان مواد مخدر، سرقت و محکومیت مالی است.

مطالب پیشنهادی