کد خبر : ۲۵۵۵۸ دسته : اجتماعی , اصفهان , تاریخ انتشار : ۱۹:۴۳ - سه شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۳
اندازه فونت نسخه چاپی
رییس آموزش و پرورش جرقویه علیا:

لزوم تدابیر ویژه در جذب نیروی بومی معلم خواهر در جرقویه علیا

به گزارش مفتاح به نقل از اصفهان شرق: در آستانه بازگشایی مدارس گفتگویی با عباس نوریان مدیریت اداره آموزش و پرورش جرقویه علیا داشتیم تا با روند برنامه های سال تحصیلی جدید و مشکلات پیش روی این اداره آشنا و با انعکاس صحبت ها به سولات عمومی مردم از زبان مسئول مربوطه پاسخ دهیم.
اصفهان شرق- وضعیت آموزش و پرورش جرقویه علیا را چطور ارزیابی می کنید؟
آموزش و پرورش جرقویه علیا از بزرگترین نعمتی که برخوردار است وفاق و همدلی و همکاری همه جانبه همکاران می باشد و این سرمایه ارزشمند، حل تمام مشکلات را آسان می سازد در حال حاضر مشکل اساسی کمبود نیروی انسانی در بخش خواهران است که لازم است تدابیری را برای جذب نیروی بومی اتخاذ کنیم و هم چنین وضعیت اعتباری ما نیز مطلوب نیست گرچه تا کنون مشکلی در پرداخت حقوق همکاران که 98 درصد بودجه را تشکیل می دهد مشکلی بوجود نیامده است ولی در بخش عمرانی اعتبارات خیلی ضعیف است.
وی در ادامه افزود :
اداره آموزش و پرورش جرقویه علیا با 300 پرسنل اداری و آموزشی، دارای 18 مدرسه ابتدایی با جمعیت 1060 دانش آموز، 11 مدرسه متوسطه اول با جمعیت 320 دانش آموز، 5 دبیرستان با جمعیت 650 دانش آموز در حال فعالیت می باشد.
اصفهان شرق- نقش آموزش و پرورش در پیشرفت یک جامعه و تربیت نسل موثر در چیست؟
با توجه به اینکه آموزش و پرورش نیروهای کاری آینده هر مملکت را تربیت می کند و از طرفی به نوعی با تمام خانواده ها در ارتباط است نقش بسیار مهمی را در پیشرفت جامعه ایفا می کند و اگر آموزش و پرورش خوب به وظایفش عمل کند و به ان توجه کافی شود یقینا کشور در مسیر پیشرفت و توسعه قرار می گیرد .
اصفهان شرق- مشورت در سبک برنامه مدیریتی شما تا چه حد عملی شده است؟
با اعتقاد به توان والای همکاران در نظر دهی و مساعدت در حل مشکلات، مشورت نقش اساسی داشته و بسیاری از فعالیت های اداره به صورت شورایی تصمیم گیری و برنامه ریزی می شود و راه اندازی اتاق فکر نمونه بارز مشورت در امور است.
اصفهان شرق- اوضاع اعتباری و مالی اداره جرقویه علیا را با توجه به صحبتی که در ابتدای گفتگو داشتید چگونه ارزیابی می کنید؟
تا کنون با تلاش دولت مشکلی در پرداخت حقوق همکاران که 98درصد اعتبارات را تشکیل می دهد بوجود نیامده است ولی متاسفانه سایر هزینه ها که فقط 5/1 درصد اعتبارات است با مشکل روبروست و البته با این 5/1 درصد کاری نمی توان انجام داد باید سیاستهای دولت به سمتی برود که با بهینه سازی و بهره وری در نیروی انسانی سهم سایر اعتبارات افزایش یابد و در حال حاضر منطقه ما در بحث تکمیل پروژه های نیمه تمام و ایاب و ذهاب دانش آموزان و سرانه های مدارس با مشکل روبروست که مشارکت همگانی برای حل مشکلات را می طلبد.
اصفهان شرق- در این راستا با چه کمبودهایی مواجه می باشید؟
در بخش نیروی انسانی نبود نیروی کافی در بخش خواهران و مسئله ایاب و ذهاب انان در سطح منطقه بعلت پراکندگی منطقه و مشکل رفت و امد دبیران از اصفهان به حسن اباد و از حسن اباد به رامشه
در بخش مالی: تکمیل پروژه های نیمه تمام، ایاب و ذهاب دانش آموزان، بحث هوشمند سازی مدارس، سرانه مدارس با مشکل مواجه هستیم.

 

اصفهان شرق: نظر ریئس فرهنگ جرقویه در مورد تعطیلی پنجشنبه ها با توجه به استان چیست؟
به نظر بنده پنجشنبه ها بی برنامه تعطیل شد و باید برای ادامه این تعطیلی تغییری در برنامه های درسی هم ایجاد می شد که دانش آموزان و معلمین مجبور نباشند کسری آن روز را در مواقع دیگر جبران کنند البته طرح یک روز با نشاط که امسال در 2000 مدرسه کشور به صورت آزمایشی اجرا می شود گامی در جهت حل مشکل پنجشنبه ها می باشد.
اصفهان شرق- مجتمع های آموزشی در بسیاری از مناطق روستایی و شهری ایجاد شد رضایت روسا در این طرح به چه نحو بود؟
قانون مجتمع های آموزشی خوب اجرا نشد و اگر زمینه اجرای ان مطلوب و با اهداف مجتمع ها اجرا می شد این طرح می توانست با توجه به صرفه جویی در بسیاری از قسمت ها و تعامل مدارس و تمرکز زدایی مطلوب می شد ولی در حال حاضر وضع مجتمع ها رضایت بخش نبوده و انحلال ان مطلوبتر به نظر می رسد که ما امسال در شهر حسن اباد مجتمع آموزشی نخواهیم داشت و فقط در روستاها مجتمع هنوز پا بر جاست.

 

اصفهان شرق- در مورد استفاده از فناوری و آموزش در مدارس توضیح دهید؟
خوشبختانه اخیرا تعدادی برد هوشمند و دیتاشو تهیه شده و در اختیار مدارس قرار گرفته است و در حال حاضر اکثر مدارس به این وسائل مجهز هستند البته با مدرسه هوشمند به معنی واقعی فاصله زیادی داریم که امید است با مشارکت اولیا گامهای موثرتری برداریم.
در مورد افزایش افت تحصیلی می توان به افزایش وسائل ارتباط جمعی همچون موبایل و اینترنت و ماهواره و نیز کاهش انگیزه تحصیل تاثیری زیادی در افت تحصیلی و بروز مشکلات رفتاری اشاره کرد که لازم است با کار فرهنگی بیشتر این چالش ها بر طرف گردد و افزایش امکانات نسبت به گذشته در مسیر پیشرفت علمی دانش آموزان و جامعه به کار گرفته شود.
اصفهان شرق- تغییر و تحول در بحث افراد به نظر شما تا چه اندازه مفید می باشد؟
تغییر اگر با هدف استفاده از تواناییها و سلیقه ها ی افراد مختلف باشد می تواند مطلوب باشد گرچه حذف تجربیات ارزشمند افراد مجرب به ضرر دستگاه می باشد ولی در مجموع باید با اتخاذ تدابیر مناسب به سبکی که تجربیات افراد مجرب مورد استفاده قرار گیرد باید تغییرات صورت گیرد دراداره ما انتصاب بر اساس توانایی و علاقه افراد صورت پذیرفته است.
اصفهان شرق- برنامه های شما در سال جدید در مورد بهبود کیفیت آموزش در منطقه به چه نحوی است؟
برای بهتر شدن کیفیت آموزش فعال تر شدن گروه های آموزشی، ارزیابی مستمر همکاران، تامین امکانات آموزشی از جمله تجهیزات هوشمندسازی، تشکیل کلاسهای تقویتی و تست، فعال تر شدن امور مشاوره ای و تقویت مدیریت آموزشگاهی مد نظر است.

 

سخن آخر:
نوریان از همکاران خواست با عنایت بیشتر به مهم بودن رسالت خو و نقش تاثیر گذاری که دارند به تک تک دانش آموزان توجه کنند و از کم بودن تعداد دانش آموزان بعنوان فرصتی ارزشمند برای سرمایه گذاری بیشتر برای انها بهره ببرند و در بحث مسائل دینی و مذهبی و از جمله نماز بیشتر اهمیت قائل شوند و با حضور ارزشمند خود در این برنامه ها الگوی مناسبی به دانش آموزان ارائه دهند.
در مورد حوزه پرورشی باید تعامل بیشتر مدارس با کانون ها و توسعه فرهنگ کتابخوانی، نهادینه کردن فرهنگ نماز جماعت با رویکرد الگو محوری، تاثیر برنامه های پرورشی بر رفتار دانش آموزان و کاهش گزارشات آماری مد نظر ماست.

ارسال نظر

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + شانزده =


صوت و فیلم

گزارش تصویری