به گزارش مفتاح طی ساعات گذشته 14 زلزله حومه دامغان را لرزانده است. ایرج رئیسیان مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان دقایقی پیش در گفت‏‌وگو با خبرنگار فارس در سمنان اظهار داشت: بر اساس گزارش دریافتی، زمین‏‌لرزه نسبتاً بزرگی دقایقی پیش حوالی دامغان از توابع استان سمنان را لرزانده است؛ ولی هنوز از خسارت‌های مالی و جانی آن خبری در دست نیست و در حال بررسی موضوع هستیم.

وی ادامه داد: این زمین‌‏لرزه در ساعت 10 و 57 دقیقه و 32 ثانیه پیش از ظهر امروز به وقت محلی با بزرگای 4.7 ریشتر در مقیاس امواج درونی زمین رخ داده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان افزود: این زمین‌لرزه در موقعیت جغرافیایی با عرض شمالی 36.14 درجه و طول شرقی 53.99 درجه ثبت شده است.

رئیسیان با بیان اینکه این زلزله در عمق 12 کیلومتری زمین رخ داده است، گفت: این زلزله در 32 کیلومتری دامغان، 39کیلومتری دیباج و 41 کیلومتری کیاسر مازندران رخ داده است که در سمنان هم احساس شد.

زلزله بزرگ اول: 3.8 ریشتر در 25 کیلومتری دامغان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان گفت: زمین‌‏لرزه نخست در ساعت 10 و 29 دقیقه و 26 ثانیه پیش از ظهر امروز به وقت محلی با بزرگای 3.8 ریشتر در مقیاس امواج درونی زمین رخ داده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان افزود: این زمین‌لرزه در موقعیت جغرافیایی با عرض شمالی 36.17 درجه و طول شرقی 54.07 درجه ثبت شده است.

رئیسیان با بیان اینکه این زلزله در عمق 12 کیلومتری زمین رخ داده است، گفت: این زلزله در 25 کیلومتری دامغان، 31 کیلومتری دیباج و 48کیلومتری کیاسر مازندران رخ داده است که در سمنان هم احساس شد.

زلزله بزرگ دوم: 3.9 ریشتر در 21 کیلومتری دامغان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان همچنین گفت: زلزله دوم در ساعت 10 و 54 دقیقه و 52 ثانیه پیش از ظهر امروز به وقت محلی با بزرگای 3.9 ریشتر در مقیاس امواج درونی زمین رخ داده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان افزود: این زمین‌لرزه در موقعیت جغرافیایی با عرض شمالی 36.15 درجه و طول شرقی 54.11 درجه ثبت شده است.

رئیسیان با بیان اینکه این زلزله در عمق 12 کیلومتری زمین رخ داده است، گفت: این زلزله در 21 کیلومتری دامغان، 33 کیلومتری دیباج و 52 کیاسر مازندران رخ داده است که در سمنان هم احساس شد.

زلزله بزرگ سوم: 4.7 ریشتر

طبق اعلام سایت زلزله نگاری دانشگاه تهران در ساعت 10:57 دقیقه زلزله سوم به قدرت 4.7 ریشتر دامغان سمنان را لرزاند.

زلزله بزرگ چهارم: 4.1 ریشتر

زلزله بزرگ دیگر به مقیاس 4.1 ریشتر در ساعت 11:10 دقیقه حومه دامغان را لرزاند.

اعزام ارزیابان زلزله

مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان افزود: نیروهای مدیریت بحران استان سمنان هم‌اکنون در حال بررسی ابعاد این زمین‌لرزه هستند و اطلاعات تکمیلی تا دقایقی دیگر اطلاع‌رسانی می‌شود.

وقوع این زمین‌لرزه را شبکه لرزه‌نگاری سمنان وابسته به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران تأیید کرده است. 

خسارتی از زمین‌لرزه‌های امروز گزارش نشده است/ بازدید‌های میدانی در حال انجام است

محمد صادقی، رئیس شورای اسلامی روستای کلاته‌ملا در مرکز کانونی وقوع زلزله‌های امروز در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری فارس استان سمنان درباره زلزله امروز حومه دامغان اظهار کرد: امروز مراسم تشییع یکی از روستاییان کلاته‌ملا بود و خوشبختانه عمده مردم زمان وقوع زلزله، بیرون از خانه‌ها بودند.

وی با تأکید بر اینکه بانوان و کودکان که داخل خانه‌ها بودند این زمین‌لرزه را احساس کردند، تصریح کرد: خسارتی از این زمین‌لرزه تا این لحظه گزارش نشده؛ ولی بازدیدهای میدانی در دست انجام است.

پس‌لرزه زلزله دامغان در سمنان احساس شد
هوشنگ زیاری، معاون برنامه‌ریزی فرماندار سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سمنان درباره زلزله امروز حومه دامغان اظهار کرد: پس‌لرزه این زمین‌لرزه در سمنان هم احساس شد و گرچه کانون زلزله دامغان بود؛ اما مردم مرکز استان هم آن را به‌طور خفیفی حس کردند.

وی تأکید کرد: مشکل خاصی بابت زمین‌لرزه دامغان در سمنان نداشته‌ایم و مردم اخبار صحیح را از رسانه‌های معتبر دریافت کنند.

ستاد مدیریت بحران دامغان تشکیل شد
فرماندار شهرستان دامغان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس اظهار کرد: به دنبال وقوع زمین‌لرزه‌های پرقدرت امروز در این شهرستان، ستاد مدیریت بحران شهرستان دامغان تشکیل شده است.

علی‌اصغر مجد گفت: خوشبختانه تاکنون خسارتی از زلزله‌های امروز در شهرستان دامغان گزارش نشده است.

وی از مردم خواست تا آرامش خود را حفظ و به نکات ایمنی هنگام وقوع زلزله توجه کنند و اخبار زمین‌لرزه را از مراجع رسمی و رسانه‌های معتبر پیگیر باشند.

دامغانی‌ها روانه پارک‌ها شدند
وقوع چندین زمین‌لرزه از ابتدای امروز تاکنون، سبب شده تا برخی شهروندان دامغانی خانه‌های خود را ترک کنند و در پارک‌ها مستقر شوند.

شمار زیادی از شهروندان دامغانی به‌ویژه در ساختمان‌های مرتفع و آپارتمان‌ها از منازل خود خارج شده و هم‌اکنون در خیابان‌ها و پارک‌ها حضور دارند.

مسؤولان استان سمنان از شهروندان دامغانی خواسته‌اند تا از حضور در نقاط ناامن بپرهیزند و نگرانی خاصی بابت زمین‌لرزه‌های امروز نداشته باشند.

زلزله دامغان در شاهرود هم احساس شد/ خسارتی گزارش نشده است
زمین‌لرزه پرقدرت امروز در حومه شهرستان دامغان که در شاهرود هم احساس شده، سبب نگرانی و ترس مردم شده است.

محمدکرم محمدی، فرماندار شهرستان شاهرود در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس اظهار کرد: دامنه زلزله کلاته دامغان فراتر از این شهرستان بود و در شاهرود هم احساس شد.

فرماندار شهرستان شاهرود با تأکید بر اینکه خسارتی از زلزله امروز در حوزه شهرستان شاهرود گزارش نشده است، اظهار کرد: تا این لحظه، موردی در این رابطه گزارش نشده است.فارس

مطالب پیشنهادی