به گزارش خبرنگار پایگاه خبری مفتاح، شهردار جوان منطقه دو شهرداری در نشست با خبرنگاران که صبح امروز 21/خرداد/1398 برگزار شد در ابتدای صحبت‌هایش یکی از دلایل محروم ماندن بعضی مناطق مثل منطقه دو را در محرومیت یا کم برخورداری و نداشتن خزانه واحد در شهردای دانست. به گفته او در تمامی شهر به جز اصفهان و قم این اتفاق افتاده است و خزانه واحد تشکیل شده و کل درآمد‌ها به خزانه‌ها می رود و از آنجا تقسیم می شود که این اتفاق در اصفهان نیفتاده است و این مساله باعث شده است تا هر منطقه به هر میزان که درآمدزایی دارد خرج خودش کند و این زمینه ساز محرومیت در مناطق می شود. یک منطقه درآمد خوبی دارد و مرتب جدول سازی و آسفالت که یک شاخصه در شهرداری محسوب می شود تعویض می شود. ولی مناطق محروم در هزینه ها مانده اند واین توازن غیر متعارف را ایجاد می کند.
وی همچنین فقدان مدیریت واحد شهری را یکی از بزرگترین مشکلات شهر می داند و ادامه می دهد: مدیریت واحد نیست و هر کس برای خودش کاری را انجام می دهد، این مساله باعث مشکلات در شهر می شود و کارها خوب پیش نمی رود.
کیهانی مدیر منطقه دو شهرداری بر بیان کاستی‌ها ومشکلات منطقه‌اش تاکید می‌کند و می‌گوید: قرار نیست شرایط گل و بلبل فقط گفته شود. باید کاستی‌ها دیده شود و انعکاس پیدا کند. مردم این منطقه حق دارند از امکانات بهتری برخوردار باشند.

مشکلات مالی معضل بزرگ منطقه دو

بنا به گفته وی منطقه دو شهرداری بیش از دو هزار هکتار وسعت دارد که یک سوم آن کشاورزی است و بیش از 50درصد این منطقه خارج از محدوده قانونی است و تنها از 48 درصد این منطقه می توان درآمد زایی کرد.
وی معضل بزرگ منطقه دو را مشکلات مالی عنوان کرد و افزود: ما بدهی های دوره ‌های قبل را باید بپردازیم که البته برای کارهای که انجام شده است باید پرداخت بشود و مشکلی نیست. ما در مرحله اول تلاش کردیم نظم مالی ایجاد کنیم و با نیروهای موجود کار کردیم و با 35 میلیارد بودجه 22 میلیارد تومان بدهی پرداخت کردیم. قیمت دفترچه بندی و هزینه پروانه در این منطقه یک دهم سایر مناطق است و درآمد زایی در این منطقه خیلی سخت تر از سایر مناطق است.

تصمیمی جدی برای انتقال موزائیک سازان از منطقه

در ادامه نشست کلیپی از حضور موزائیک سازها در منطقه که قسمت عمده آن در یک منطقه 20 هکتاری است به عنوان معضل بزرگ این منطقه یاد شد. کیهانی انتقال این مشاغل مزاحم که همگی به صورت غیر مجاز فعالیت می کنند و در تخریب زیست محیط منطقه موثر بودند و یکی از عوامل آلودگی این منطقه هستند را اولویت این منطقه بیان داشت و گفت: سالهاست انتقال این مشاغل مزاحم مطرح می شود اما به علت اینکه مراحل انتقال این مشاغل به بختیار دشت به درستی انجام نشد و زمین هایی که قرار بود در بختیار دشت برای کارخانه موزائیک سازی استفاده شود تغییر کاربری داشت، این کار باعث لغو انتقال کارخانه ها شد. اما با پیگیری دوباره با مجوز انتقال 12 پلاک موافقت شده است 6 پلاک جدید هم به سازمان های ذی ربط معرفی شده است. وی البته انتقال این پروسه را نیازمند حمایت سازمان های مربوطه وتامین اعتبار دانست.
وی منطقه دو را آلوده ترین منطقه شهرداری معرفی کرد و گفت: کارخانه‌های موزائیک سازی در این منطقه آلودگی زیادی دارند و زمین‌های باید رها شده به خصوص با توجه به خشکسالی سالهای گذشته منبع آلودگی برای این منطقه شده است.

وی افزایش ارتفاع دیوار بی‌اعتمادی بین مردم و شهرداری در خصوص پروژه انتقال موزائیک سازان را دلیل قفل شدن پروژه دانست و افزود: تلاش کردیم اعتماد مردم را جلب کنیم و برای کوتاه کردن دیوار بی اعتمادی تلاش کردیم. تفاهم نامه ای بین شهرداری و سازمان میادین به امضا رسیده است و ریل گذاری خوبی برای این منطقه 18 هکتاری انجام شده است. کاربری این منطقه فضای سبز است و طرح های خوبی برای این منطقه دیده شده است. امیدواریم پس از آزاد سازی این منطقه را به یک منطقه بزرگ گردشگری تبدیل کنیم. مشاور برای منطقه گرفته شده است و ایجاد زمین های بازی روباز، فضای بازی و تفریح در نظر گرفته شده است.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار مفتاح در خصوص جزئیات بیشتر در خصوص انتقال موزائیک سازان از مناطق مسکونی که به آن اشاره نشد گفت: تنها 50 درصد موزائیک سازی در منطقه 18 هکتاری است. البته در منطقه دو 101 موزائیک سازی است که نیمی از آنها در مناطق مسکونی است، که همگی غیر مجاز است و برای انتقال همه آنها هم برنامه داریم و تصمیم جدی داریم تا این مشاغل مزاحم منتقل بشوند.

وی از احداث بزرگترین خانه کودک در پارک قلمستان در منطقه دو خبر داد و گفت: با توجه به تمام مخالفت‌ها و سد‌هایی که ایجاد کردند اما موفق شدیم 3 ونیم میلیارد تومان بودجه برای احداث پارک موضوعی الفبا برای کودکان و خانه کودک در این منطقه تهیه کنیم و در مردادماه کلنگ این طرح به زمین می خورد و تا دو سال تکمیل می شود.

وی وجود زمین‌های کشاورزی بودن آب وتبدیل این زمین ها برای باغ شهر وانبوه سازی را یکی از پتانسیل‌های منطقه عنوان کرد و ادامه داد: البته امتیاز ایجاد باغ شهر به صاحبان زمین‌ها داده می‌شود، برای جلوگیری از سوء  استفاده افراد و دلالان و با همکاری کمیسیون ماده 5 و سازمان همیاری ها و جهاد این اتفاق می‌افتد و البته انبوه سازی در بعضی مناطق و با در نظر گرفتن زیر ساخت‌های منطقه اتفاق خواهد افتاد.
وی با تاکید بر اینکه 87 درصد بودجه سال گذشته را کسب کرده است گفت: بودجه امسال ما 40 میلیارد تومان است و 14 میلیارد هم بودجه محرک توسعه دریافت می کنیم. بودجه عمرانی را 21 درصد افزایش دادیم اما بودجه جاری را 8 درصد کاهش دادیم. صدور پروانه در سال گذشته 100 درصد رشد داشت اما شهر فروشی نداشته ایم.
کیهانی اجرای طرح پارک سوار صمدیه و خانه کودک پارک قلمستان ساماندهی موزائیک سازان، اجرای پروژه 64 واحدی مشارکتی در خیابان صمدیه را پروژه های عمرانی اعلام کرد و افزود: معتقدم کارهای کوچک و به تعداد زیاد رضایتمندی مردم را به دنبال دارد و اثر گذاری بیشتری دارد و اهدافش در منطقه را بر همین اساس برنامه ریزی کرده است.

مطالب پیشنهادی