13:04 1397/05/17

 

 

 

 

به گزارش مفتاح وبه نقل از مهر، در جلسه علنی چهارشنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و پس از نطق موافقین استیضاح، علی ربیعی با حضور در جایگاه سخنرانی در دفاع از خود گفت: احترام عمیق خود نسبت به آنچه در مجلس می گذرد را اعلام می‌کنم؛ همانگونه که قبلا گفتم استیضاح را حق نمایندگان می دانم. من در کمتر از یک سال گذشته، برای سومین بار است به مجلس می آیم و خدا را شاکرم که دو مرتبه از نمایندگان رای اعتماد گرفتم.

 

وی افزود: اگر رویکرد استیضاح کنندگان محترم تحقق پاسخگویی باشد، من اینجا حاضر شده ام. چرا می گویید استیضاح را به هم ریختید؟ من که در وقت مقرر در مجلس بودم. هر وقت کمیسیون من را احضار کرد، در کمیسیون حضور یافتم. من منظم‌ترین فرد در حضور در کمیسیون‌ها بوده ام.

 

ربیعی تصریح کرد: من امروز هم در جلسه غیرعلنی و هم در جلسه علنی دو بار استیضاح شدم. متاسفانه در جلسه غیرعلنی مواردی مطرح شد و خارج از ۱۰ بند استیضاح مواردی مطرح شد. به من گفتند شام معاویه و یزید می دهد، به من دروغگو گفتند، به من گفتند گریه می‌کنم، وقتی می خندم می گویند به فقر خندید. این موارد در استیضاح نبود.

 

وی تاکید کرد: درست است که در چند وقت اخیر فشارهای روانی و آثار پدیده ترامپ ناجوانمرد و یغماگر را داشتیم، اما آیا پاسخ گفتن به این موارد و متصل کردن آن به یک فرد و گره زدن آن به حیثیت مجلس درست است؟ حیثیت مجلس در تصمیم گیری درست است.

 

ربیعی گفت: اگر امروز علی ربیعی نباشد، وضعیت کارگران و بازنشستگان بهتر می شود؟ معلولان خوشحال تر می شوند؟ من نمی گویم وضعیت کارگران خوب است اما همیشه همدم شان بوده ام.

 

وی اظهار داشت: اگر وجدان مجلس به این می‌رسد که کوتاهی های من، این مشکلات را ایجاد کرده، احترام می گذارم و تصمیم مجلس را پاس خواهم گذاشت. اما این فضایی که غالب کنند و بگویند حیثیت مجلس در عدم رای اعتماد به یک نفر است، منصفانه و مطابق با قانون اساسی نیست.

 

ربیعی گفت: بسیاری از این سوالات را چهار ماه قبل پاسخ دادم. من نمی‌دانم در این چهار ماه پول ویژه ای وارد کشور شد. آیا در این چهار ماه اتفاق خاصی در اقتصاد کشور ایجاد شد که من نتوانستم از آن استفاده کنم.  

 

وی تاکید کرد: وزارت کار باید سرریز مسائل اجتماعی را تحمل کند؛ خودش علت ساز مسائل اجتماعی نیست. من باید سرریز عملکرد سه قوه باشم و باید در این زمینه مطالعه کنم. وزارتخانه من آسیب ساز نیست.

 

ربیعی گفت: ارتباط ایرانیان با وزارت کار بسیار وسیع است؛ مردم قبل از تولد و بعد از مرگ با این وزارتخانه ارتباط دارند؛ طبیعی است منابعی که در اختیار من قرار دارد برای نیازها کفایت نکند.

 

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: من می خواهم با تمام وجود کارهایی که شما می خواهید را برای مردم انجام دهم. شما گفتید که بازنشسته ها دم مجلس می آیند، اما نگفتید که کدام یک از گروه های اجتماعی ساکت‌تر هستند؛ نگفتید کارگران فولاد که زمانی من وزارتخانه را تحویل گرفتم برای اعتراض می آمدند، امروز وضعیت نسبتا قابل قبولی پیدا کرده اند.

 

وی افزود: من بیش از همه در غم بازنشسته ها هستم اما آیا برای همسان‌سازی منابعی داشته‌ام؟ آیا به جز ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پولی برای همسان سازی وجود داشت؟ و آیا من این مساله را به خوبی اختصاص ندادم و آیا روش پلکانی، روش ابداعی من نبود؟

 

ربیعی نمایندگان را مخاطب قرار داد و گفت: از شما سوال می کنم که آیا عمده کار اقتصاد مقاومتی بر عهده من است؟ قوه قضائیه، نیروهای مسلح و ۱۵ وزارتخانه وظیفه اجرای اقتصاد مقاومتی را بر عهده دارند. عادلانه کردن منطقه ای و جلوگیری از بین نسلی شدن فقر، پروژه هایی است که من در اقتصاد مقاومتی ارائه کرده ام. آیا اجرای اقتصاد مقاومتی برعهده مجموعه ای از دستگاه‌های کل کشور نیست؟ آیا می شود با کلی گویی، یک وزیر را استیضاح کرد؟

 

وی افزود: برخی می گویند وزارتخانه شما بیمار و ناتوان است. بیمار و ناتوان یعنی چه؟ این واژه برای پزشکی است و در آن حوزه نیز تب بیمار را اندازه می گیرند. شما چه شاخصی از ناتوانی و بیماری وزارت کار ارائه کردید؟ من در هر سفری که به استان ها داشتم بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر مسافت را طی کردم و بیشترین سفرهای استانی را داشتم و هفته ای سه شب در محل کارم خوابیده‌ام. آیا اینها شاخصی برای اندازه گیری عملکرد نیست؟ ناتوانی که شما از آن صحبت می کنید با کدام شاخص است و برای چه من باید استیضاح شوم؟

 

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در ادامه با اشاره به سوال برخی از نمایندگان برای رسیدن بخش تعاون به ۲۵ درصد گفت: آیا در دوره ای که من بوده ام آرام ترین زمان برای تشکل های تعاونی نبوده است؟ بسیاری اعتقاد دارند که این دوره طلایی ترین دوره تعاونی ها بوده است. از شما می پرسم کدام قسمت از اقتصاد ایران ۲۵ درصد رشد کرده که تعاونی این رشد را داشته باشد. چگونه می شود در عرض ۴ ماه این اقدام را انجام داد؟ من به تعاونی هایی که مرده و بیمار بودند، تسهیلات دادم. یک اقتصاددان به من بگوید چگونه می شود با ابزار وزارتخانه ما به رشد ۲۵ درصد رسید.

 

وی ادامه داد: از من پرسیدند چرا معیشت بازنشستگان مناسب نیست. این را مجلس و همه ارکان باید جواب بدهند. در زمانی که نرخ حقوق بازنشستگی ۶۷ درصد با تورم فاصله داشت، آیا کسی به این مسئله می پرداخت؟ در زمان من حقوق بازنشستگان سه برابر شده است و بر روی افزایش قدرت خرید، کارهای فراوانی انجام شده و مسکن اجتماعی و وام های مناسب پیگیری شده است. من بیش از همه، زندگی این‌چنینی را تجربه کرده ام اما باز شما می گویید که فلانی گریه کرد. من بیش از همه فقر و نداری را می فهمم. من از شما می پرسم، آیا منابع لازم برای افزایش حقوق بازنشستگان را در اختیار وزارتخانه قرار داده اید؟ تک تک بازنشسته ها می دانند که من تا چه اندازه برایشان تلاش کرده ام. چیزی نگویید که مردم ناامید شوند. مگر امکاناتی که در اختیار من است به آن اندازه ای است که بتوانیم همسان سازی را انجام دهیم؟

 

ربیعی افزود: در این یک سال اخیر ۳۰ هزار نفر به بازنشستگان اضافه شده است. اما شما حتی حاضر نشدید برنامه ها و اقداماتی که انجام شده است را مطالعه کنید. همه قوانین در دوره من به صورت کامل در حال اجرا است اما شما حتی تلویزیون را هم ندیده اید تا در جریان اقدامات انجام شده قرار بگیرید.

 

وی در ادامه به مسئله آتش گرفتن کشتی سانچی اشاره کرد و گفت: برخی از شما می گویند کشتی سانچی سقوط کرد اما باید به شما بگویم که کشتی سانچی سقوط نمی کند؛ از این مسئله می‌گذرم.

 

ربیعی بیان کرد: در بخش تامین اجتماعی در استانها به اندازه بیش از ۴۰ سال تخت بیمارستانی ایجاد شده است. دوستان عزیز شستا را من نساخته ام بلکه فقط بنگاه های آن را به من تحویل داده اند. ما حوزه درمان را به مناطق محروم و حاشیه شهرها گسترش دادیم.

 

وی گفت: از زمانی که روی کار آمدم سعی کردم به مناطق محروم و حاشیه شهرهای بزرگ بروم و به مشکلات آنها رسیدگی کنم و اگر منابع من بیشتر شود، می توانیم بیشتر به مشکلات مردم رسیدگی کنیم. من بنا دارم تامین اجتماعی را به شرایطی برسانیم که نسل های آینده با مشکل روبرو نشوند.

 

ربیعی تاکید کرد: من از شما این سوال را دارم که آیا بیکاری محصول سیاست های این وزارتخانه است؟ بیکاری محصول سیاست های کلان پولی و مالی است که ما و شما با هم تصمیم می گیریم، بیکاری محصول سیاست های تولیدی ماست که بخشی از آن به من مرتبط است اما هیچ بند قانونی وجود ندارد که بگوید فقط من در بیکاری مسئولیت دارم. من که خودم را وزیر بیکاران نامیدم.

 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: من در عرایض امروزم توضیح خواهم داد که اگر آب باریکه ای در حوزه اشتغال وجود دارد ناشی از سیاست‌ها و اقدامات ما بوده است، اگر عملکردی هم بوده باز هم ناشی از سیاست ما بوده است.

 

وی با بیان اینکه من امروز در خصوص مطالبی که ۱۵ نماینده مجلس در صحن علنی مطرح کردند پاسخ هایی دادم اظهار کرد: در خصوص اظهارات آقای نوروزی باید عرض کنم به خدا پناه ببرید و چیزی را تحقیق نکرده پشت تریبون ها نگویید. اگر چیزی را که شما مطرح کردید صحت داشت، به خدا قسم یک روز هم در وزارتخانه نمی ماندم.

 

ربیعی افزود: فساد دو دشمن دارد، یک عدم شفافیت و شلوغ کردن و دو سیاسی کردن مبارزه با فساد. این دو، دشمنان جدی برای موضوع فساد هستند که باید همه نمایندگان مجلس و مسئولین کشور به آن توجه داشته باشند.

 

عضو کابینه دولت دوازدهم افزود: هر کسی بخواهد علیه فساد کاری کند آنقدر فضا را مشوش می کنند که نتواند حرکتی انجام دهد. من از مجلس خواهش می کنم نگذاریم مبارزه با فساد سیاسی شود. انتظار من این بود که امروز مطالبی که اینجا مطرح می شود براساس عدالت باشد.

 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ترجیح می دهم دو نماینده موافقم از وقت استفاده کنند و صحبت های خود را بیان کنند. من خواهش می کنم نمایندگان مجلس که از مردم رای گرفتند تا از حقوق  آنها دفاع کنند به این موضوع توجه داشته باشند آنچه که می‌گویند و در آخر راجع به آن تصمیم گیری می کنند به حق باشد و با عدالت سازگاری داشته باشد. امروز با کدام مقیاس من اندازه گیری شدم؟ حیثیت مجلس را به برخی موارد گره نزنید چرا که مجلس باید به انصاف عمل کند.

 

 

مطالب پیشنهادی