9:50 1397/05/16

 

 

 

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما، آقای روحانی در گفتگوی زنده رادیو و تلویزیونی با مردم از شبکه یک سیما، شبکه خبر و رادیو سراسری افزود: ادعای پیشنهاد مذاکره و اعمال تحریم به هیچ وجه با هم منطبق نیستند.

وی گفت: مذاکره با کشوری که از تمام معاهدات بین المللی به راحتی خارج شده است و همزمان با پیشنهاد مذاکره، تحریم را اعمال می کند نتیجه ای در بر نخواهد داشت.

رئیس جمهور افزود: هدف امریکا در شرایط کنونی از ارائه پیشنهاد مذاکره، ایجاد جنگ روانی علیه مردم ایران و استفاده تبلیغاتی در جریان انتخابات پیش روی کنگره این کشور است.

آقای روحانی گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره اهل مذاکره بوده و حتی با دولت کنونی امریکا نیز در جریان مذاکرات 1+5 و در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد مذاکره کرده است اما شرط مذاکره، صداقت است و دو طرف باید به نتیجه داشتن مذاکره باور داشته باشند.

آمریکا بدهکار ماست

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه امریکا بدهکار ماست، از اعلام آمادگی برای مذاکره با آمریکاییها درباره نحوه پرداخت غرامت هایی که باید به ملت ایران پرداخت کنند خبر داد .

آقای روحانی در گفتگوی زنده شبکه یک سیما افزود : کسی که از مذاکره خارج شده و به آن پشت کرده ترامپ و دولت اوست و کاری که او انجام می دهد علیه ملت و منافع ملی ایران است ، بنابراین اگر ترامپ صداقت داشته باشد ایران همواره از مذاکره استقبال کرده است .

وی در پاسخ به این پرسش که ترامپ چگونه باید صداقت داشته باشدگفت : حداقلش این است که با تحریم معنا ندارد که به نتیجه برسیم اگر صادقانه می گویند مذاکره می کنند نمی شود که همزمان علیه کودکان ، بیماران ، بزرگسالان و مردم ایران تحریم اعمال کنند این متناقض و به مثابه همان ضرب المثل ایرانی است که گفته می شود قسم حضرت عباس را باور کنیم یا دم خروس را .

رئیس جمهور افزود : کسی که مردم ایران را تحریم می کند ، آنان را تحت فشار می گذارد و هر روز افرادی را می فرستد تا دیگران را تشویق کند تا با ایران تعامل نداشته باشند در واقع فقط علیه ملت ایران اقدام نمی کند بلکه علیه همه شرکت های خارجی اقدام می کند که با ایران در حال تعامل هستند که این دو باهم سازگار نیست .

روحانی تصریح کرد: من پیش شرطی ندارم اگر دولت آمریکا امروز آماده است ما مذاکره کنیم راجع به نحوه پرداخت غرامت هایی که از سال 32 تا کنون بابت مداخلاتشان در زندگی مردم و کشور ما باید به ملت ایران پرداخت کند ما آماده ایم برای مذاکره تا ببینیم چگونه می خواهد این غرامت ها را در چند قسط و چگونه پرداخت کند.

رئیس جمهور تاکید کرد : آمریکا بابت مداخلات متعددش در کشور ایران بدهکار ماست هم بدهکار عذرخواهی و هم بدهکار غرامت که باید بدهکاری اش را پرداخت کند ما همواره و در طول تاریخ اهل مذاکره بوده و هستیم .

اروپا امروز مقابل امریکا ایستاده است

رئیس جمهور گفت: برخلاف گذشته که اروپا متحد امریکا بوده است امروز اروپا مقابل امریکا ایستاده است تا برجام را حفظ کند.

آقای روحانی در پاسخ به سوالی درخصوص اجرای تعهدات اروپایی ها بعد از برجام و اقدامات انجام شده ازجانب آنها افزود: در واقع امریکایی ها به دنبال این بودند که بقیه کشورهای 1+5 را با خود همراه کنند و به همین دلیل ترامپ در 22 دی ماه سال گذشته از این کشورها خواست که دوباره مذاکرات را در خصوص برجام شروع کنند که به نتیجه نرسید.

وی گفت: بعد از اینکه ترامپ به نتیجه نرسید به تنهایی از برجام خارج شد.

رئیس جمهور افزود: امریکا به دنبال این بود که ایران هم بلافاصله از برجام خارج شود تا پرونده ایران را به شورای امنیت ببرد اما ما در برجام دستاوردی داریم و آن قطعنامه 2231 است که این قطعنامه، قطعنامه های قبلی را ملغا می کند و ثانیاً همه کشورهای جهان را به پشتیبانی از برجام دعوت می کند و در واقع آنچه در برجام توافق شده در شورای امنیت سازمان ملل به یک سند و یک پیمان بین المللی مستحکم تبدیل شده است.

آقای روحانی گفت: ترامپ می خواست همه این دستاوردها را از ما بگیرد و نمی خواست برای تحریم ها به تنهایی رو به روی ایران بیاید و می خواست همه کشورها را با خود همراه سازد و همین الان هم در حال دعوت از همه کشورها به این عمل است.

وی افزود: هم اروپایی ها مخالفت کردند و همین دوشنبه ای که امریکا می خواهد قدم اول را برای تحریم بردارد اروپایی ها در برابر امریکا ایستادگی کردند و قانون ممانعت از تحریم را تصویب کردند و گفتند هر شرکتی که ایران را تحریم کند اروپا آن شرکت را تحریم خواهد کرد.

رئیس جمهور گفت: اروپا امروز مقابل امریکا ایستاده و این در حالی است که اروپا همیشه متحد آنها بوده است و ما در سراسر جهان تنها نیستیم و به جز چند کشور معدود، اکثر کشورها حامی ایران هستند و ایران را به عنوان متعهدی که قابل اعتماد است می شناسند.

 

آقای روحانی افزود: ما مهلتی که دادیم بر این مبنا بوده است که دیگران یا همان پنج کشور بتوانند این تحریم را جبران کنند و با آن برجام حفظ شود.

 

جلسات با طرفهای برجام ادامه دارد

رئیس جمهور گفت: طرف های برجام غیر آمریکا از نظر سیاسی سنگ تمام گذاشتند. موضع گیری و مقررات وضع کردند و به صراحت کار آمریکا را غیرقبول دانستند.

روحانی در ادامه گفتگوی زنده شبکه اول سیما افزود: بقیه جهان نیز به همین صورت بودند اما در مقام عمل آنان باید برنامه ریزی کنند که چگونه می خواهند این موضوع را جبران کنند و البته قدم هایی را در این زمینه برداشته اند.

وی گفت: ما با اروپایی ها در سفری که داشتیم از نزدیک مذاکراتی را انجام دادیم و با چین و روسیه نیز از نزدیک مذاکره کردیم و همه اینها قول دادند که ما به تحریم اعتنا نخواهیم کرد اما مشکل آنان شرکت هایی هستند که ممکن است تحت فشار آمریکایی ها تحت تأثیر این تحریم قرار گیرند.

روحانی افزود: ما هنوز منتظر اقدامات عملی اروپا هستیم و بناست که جلسه ای در اواخر ماه اوت برگزار شود بین ایران و 5 کشور دیگر در اتحادیه اروپا در اروپا و در حاشیه اجلاس سازمان ملل نیز قرار است در سطح وزرا صحبت شود.

وی گفت: آنچه ما امروز می خواهیم این است که اساس تحریم به 3 ماه آینده باز می گردد که آمریکا می خواهد در موضوع نفت و بانک وارد عمل شود و قولی که هم اروپا، چین و روسیه دادند این است که بتوانند ایستادگی کنند هم برای فروش نفت و هم برای حفظ روابط بانکی ما با دنیا.

 

روابطمان با چین و روسیه بسیار بیشتر از اروپاست

رئیس جمهور گفت: برای ما در روابط خارجی با کشورها مثل همه کشورها منافع ملی مهم است.

آقای روحانی در ادامه گفتگوی زنده با مردم افزود: رابطه ما با روسیه و چین قابل مقایسه نیست و روابطمان با این دو کشور بیشتر و بهتر است.

وی خاطرنشان کرد: چین در حال کمک به رآکتور هسته ای اراک براساس تعهدات برجام است و این کشور شریک تجاری ماست به گونه ای حتی در سفر اخیرم به چین مسئولان آنها متعهد به حفظ روابط برای اجرای تعهدات بودند.

رئیس جمهور به صراحت اعلام کرد: مقابل تحریم ها ایستادگی و به تعهدات عمل و قراردادها را اجرا می کنیم.

آقای روحانی با بیان اینکه علاقه ما رابطه خوب با همه دنیاست گفت: البته در شرایط فعلی کشورهای آسیایی برایمان اهمیت بسیاری دارند مثل چین و هند که نمونه آن پیمان مودت آ سه آن بود، اما ما به روابط با اروپا نیز علاقه مندیم.

حجم زیاد نقدینگی از عوامل بروز مشکلات اقتصادی

رئیس جمهور با بیان اینکه برخی مشکلات و بیماری های اقتصادی داریم که مربوط به این دولت و دولت قبل هم نیست بلکه مربوط به پیش از انقلاب و برخی پس از انقلاب است افزود: سالهاست که مشکلاتی در بانک ها و مؤسسات اعتباری به صورت مزمن وجود دارد که در شرایطی بروز و ظهور می یابد.

روحانی ادامه داد: حجم زیاد نقدینگی از دیگر مواردی است که با حرکت خود به سمت بازارها مشکلاتی را ایجاد می کند و این موضوع به این علت است که اعتماد مردم نسبت به آینده به عللی متزلزل می شود.

روحانی همچنین، میزان دسترسی به ارز و روابط بانکی با جهان و تغییر مسئله ورود اسکناس و طلا به ایران را از دیگر عللی دانست که توقعات و انتظارات تورمی را تغییر می دهد و شرایط جدیدی را ایجاد می کند.

رئیس جمهور اضافه کرد: در آغاز دولت یازدهم قیمت ارز به گونه ای کاهش یافت که در پی آن بودیم تا جلوی این کاهش را بگیریم و علت آن این بود که مردم به آینده امیدوار و خوش بین بودند و می دانستند روابط ما با جهان در حال بهتر شدن است و سرمایه ها وارد کشور می شود و شرایط اقتصادی بهتر می شود.

روحانی ادامه داد: برخی از منابع ارزی ما نیز در مذاکراتی که داشتیم آزاد می شد و همه اینها دست به دست هم داد و شرایط خوبی را بوجود آورد.

رئیس جمهور با بیان اینکه مشکل ارزی از طریق دو عامل در دی ماه پارسال آغاز شد، گفت: 5 دی پارسال اعتراضاتی از یک شهر آغاز شد و به شهرهای دیگر سرایت کرد.

 

باید سوءاستفاده ها را مدیریت کنیم

رئیس جمهور گفت: سوءاستفاده ها را اگر از لحاظ سازوکار و مدیریتی نتوانیم کنترل کنیم، با دادگاه و پلیس امکان پذیر نیست.

آقای روحانی افزود: بعضی ها دنبال اغتشاش بودند، دنبال سوءاستفاده بودند هر چه بوده مهار شد و مردم هم احساس کردند اگر یک اعتراض بحقی دارند عده ای دارند سوءاستفاده می کنند و مردم کاملاً با دولت همکاری کردند. این علامت مثبت فعالیت مردم و حضور مردم به داخل یک علامت مثبت داد، اما متأسفانه خارجی ها و مخصوصاً امریکایی ها پیامی که دریافت کردند آن پیام را نگه داشتند و آن پیام این بود که فکر کردند که با فشار بیشتر می توانند مشکلات اجتماعی و اقتصادی ما را بیشتر کنند.

وی گفت: 22 دی ماه 96 ترامپ اعلام کرد اگر دیگران نیایند من به تنهایی از برجام خارج می شوم.

رئیس جمهور افزود: پس هم حوادث داخلی و هم خارجی دست به دست هم دادند یک نگرانی برای جامعه به وجود آوردند و از آن طرف هم روابط بانکی ما با دنیا یک مشکلاتی پیدا کرد؛ از زمانی که ترامپ روی کار آمد با شعارهایی که داد و با فشارهایی که آورد با تهدیداتی که کرد همه اینها با هم کنار هم قرار گرفت و در فروردین ما یک التهاب بزرگ را شاهد بودیم و یک جهش ایجاد شد.

آقای روحانی گفت: بر همین مبنا تصمیماتی اتخاذ شد تا این التهاب کنترل شود این التهاب قابل کنترل بود، اگر همه با هم همکاری می کردند. یعنی خریدار ارز، فروشنده ارز، صراف، بانک، واردکننده و صادرکننده اگر همه با هم در کنار هم قرار بگیریم طرح می تواند به موفقیت های خوبی برسد.

وی افزود: ما به مردم گفتیم هر چه می خواهید وارد کنید ما به شما با یک قیمت مناسب ارز می دهیم البته قیمت 4200 تومانی که ما گفتیم به طور طبیعی بر مبنای تفاضل تورم افزایش پیدا خواهد کرد اما عده ای هم آمدند و ارز گرفتند و سوءاستفاده کردند جنس را وارد نکردند یا بخشی از جنس را وارد کردند و بخشی از آن را در بازار آزاد فروختند و مشکلات دیگری که پیش آمد.

رئیس جمهور گفت: بنابراین طرح به گونه ای شد که در کنارش رانت و فساد به وجود آمد این همزمان شد با اردیبهشت و اعلام امریکا مبنی بر خروج از برجام این دو در کنار هم قرار گرفتند.

آقای روحانی افزود: در خرداد به این ذهنیت رسیدیم که روند بسته پیشنهادی ارز در شرایط فعلی دیگر کارآیی ندارد در شرایط جدیدی که ما پیدا کردیم و هم سوءاستفاده هایی که انجام می گیرد این سوءاستفاده ها را اگر از لحاظ ساز و کار و مدیریتی نتوانیم کنترل کنیم، با دادگاه و پلیس امکان پذیر نیست؛ یک بخشی از آن را می شود با اینها برخورد کرد ولی نمی شود همه موارد را با پلیس و دادگاه حل کرد و باید آنها را کنترل کنیم.

مطالب پیشنهادی