14:41 1397/03/30

به گزارش مفتاح، هاشم امینی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان افزود: حوضه آبریز زاینده‌رود امسال متاثر از کاهش بارش‌ها و خشکسالی در فلات مرکزی با افت محسوس منابع آبی مواجه شده است به طوری که حجم ذخیره مخزن سد زاینده رود نسبت به مدت مشابه سال گذشته و بلندمدت کاهش بسیار چشمگیری داشته و میزان آورد رودخانه نیز حدود 30 درصد سال گذشته بوده است.

وی افزود: این روند باعث شده تا شرایط توزیع آب در حوضه زاینده رود در بخش شرب، کشاورزی و صنعت بر اساس مصوبات شورای حوضه زاینده‌رود و کارگروه سازگاری با کم‌آبی تغییراتی داشته باشد؛ به طوری که محدودیت‌های بخش کشاورزی باعث شده تا امسال کشت محصول در شرق اصفهان نداشته باشیم.

امینی ادامه داد: در بخش صنعت نیز مقرر شده تا صنایع استان کاهش 40 درصدی مصرف آب را داشته باشند و در بخش شرب هم بر اساس مصوبات کارگروه سازگاری با کم‌آبی مقرر شده تا کاهش 20 درصدی در این بخش اعمال شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان خاطرنشان کرد: کاهش 20 درصدی تحویل آب شرب شرایط بسیار سختی را برای سامانه 56 شهر و 300 روستایی که حدود چهار میلیون جمعیت را تحت پوشش قرار داده است ایجاد کرده و باعث شده تا سناریوهای جدیدی را برای بخش شرب استان داشته باشیم.

وی تاکید کرد: بدین منظور برای اینکه بتوانیم تابستان و بخشی از فصل پاییز را به شکل مناسبی طی کنیم باید اقدامات مثمرثمری را در حوزه 56 شهر و 300 روستای متاثر از کاهش منابع آبی رودخانه زاینده رود انجام بدهیم.

حفر و تجهیز 70 حلقه چاه جدید/ استفاده از 47 چاه کیفی شهرداری

امینی در تکمیل این بخش از سخنان خود گفت: در گام نخست اجرای حفر و تجهیز 70 حلقه چاه در دستور کار فعالیت‌های مجموعه قرار گرفته است که از اردیبهشت‌ماه به‌رغم اینکه هیچگونه اعتباری هنوز به شرکت تخصیص پیدا نکرده است ولی با این وجود قرارداد تمامی 70 حلقه چاه بسته شده و جانمایی آن‌ها نیز انجام شده است که نیمه نخست خردادماه حفاری بیش از 20 حلقه چاه نیز آغاز گشته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان استفاده از ظرفیت چاه‌های شهرداری را یکی دیگر از برنامه‌های این مجموعه دانست و افزود: پایشی از تمامی چاه‌های شهرداری انجام شده و اتصالات مربوط به 47 چاه که کیفی بوده و امکان فنی لازم را داشته‌اند انجام شده است و از طرفی مقرر شده است تا از ظرفیت چاه‌های کشاورزی و اجاره‌ای نیز استفاده کنیم.

اختصاص 200 لیتر در ثانیه آب چاه‌های کشاورزی و اجاره‌ای به بخش شرب

وی میزان استفاده از چاه‌های کشاورزی و اجاره‌ای را بیش از 200 لیتر در ثانیه دانست و افزود: یکی دیگر از تمهیدات آبفای اصفهان تهیه و توزیع شیرآلات کاهنده مصرف بوده که می‌تواند تا 30 درصد در کاهش مصرف آب اثرگذار باشد.

امینی تاکید کرد: براین اساس مشترکانی که تمایل داشته باشند و براساس قانون متقاضی دریافت تجهیزات کاهنده مصرف باشند می‌توانند با سامانه 1522 آبفا تماس گرفته تا اکیپ‌های مربوطه لوازم را در اختیار آن‌ها قرار داده و ما هم به صورت اقساط هزینه‌های تجهیزات را از روی قبوض آن‌ها کسر می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با تاکید بر اینکه در حوزه‌های فرهنگی تهمیدات مناسبی در سطح استان اصفهان انجام شده است، بیان کرد: در خصوص مشترکان پرمصرف هم قبوض متفاوتی ارائه می‌شود و به آن‌ها متذکر می‌شویم که مصارف ماه‌های پیش از آن‌ها خارج عرف بوده و باید نسبت به اصلاح آن اقدام کنند.

راه‌اندازی سامانه تله‌متری شبکه توزیع شهر اصفهان

وی با اشاره به اینکه برای مدیریت مصرف آب در تلاش برای تعدیل فشار شبکه هستیم، اضافه کرد: چندی پیش سامانه تله متری شبکه توزیع شهر اصفهان افتتاح شده است که یکی از اتفاقات خوب در استان و به خصوص در سامانه اصفهان بزرگ وجود سامانه تله متری و مدیریت فشار بوده است.

امینی یادآور شد: در برخی از روزها و ساعات شبانه روز چند هفته اخیر ما حدود 40 درصد کاهش تحویل آب را داشته‌ایم ولی توانسته‌ایم بدون اینکه تنش اجتماعی به وجود بیاید شبکه را اداره کنیم و بتوانیم با وارد کردن منابع جدید، مدیریت فشار و توزیع آب و همچنین با همکاری مشترکان و مردم شرایط فعلی را به شکل مناسب تری سپری کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان خاطر نشان کرد: اگر این شرایط ادامه دار باشد قدری وضعیت ما دشوار خواهد شد ولی با این وجود بنای ما بر این است که به سمت نوبت بندی و جیره بندی آب نرویم و از طریق کمک مردم و مشترکان، توزیع بهینه آب، تعدیل فشار و نصب شیرآلات کاهنده مصرف بتوانیم تابستان را با شرایط مناسب‌تری سپری کنیم.

 

مطالب پیشنهادی