به گزارش مفتاح- روز قدس امسال هم برگزار شد، اما از شور وهیجان میدان امام و نشاط میدان خبری نبود. مانور گروهای مختلف فرهنگی در میدان ، نشاط بچه ها برای بازی در حوض میدان امام و خیس شدن زیر باران آب پاشی آتش نشان ها برای کم شدن گرما و امکان حضور مردم از نقاط مختلف شهر در مصلی دیده نمی شد. مصلی اصولا امکان و جاذبه های میدان امام را ندارد. حتی قابلیت تصویر برداری مناسبی هم ندارد.

امسال  اما  با اصرار ستاد اقامه نماز جمعه، مکان راهپیمای مصلی انتخاب شد. انتخاب مصلی به عنوان مکانی برای برپایی راهپیمایی واقامه نماز شاید برای دوری از آفتاب وراحتی نمازگزاران در ظاهر تصمصیم خوبی به نظر می رسید، اما این انتقال مکان راهپیمایی از شور وهیجان راهپیمایی وحضور گسترده مردم کاسته بود. خیابان مصلی شرایط مناسبی برای مانور حضور راهپیمایان ندارد، هانطور که در تصویرها هم قابل توجه بود، حضور گسترده ای نسبت  به میدان امام دیده نمی شد و یا لااقل قابل نمایش نبود. زیبایی خیابان سپاه وحرکت به سمت میدان امام سالهاست خطرات خوشی در ذهن مردم ایجاد کرده است و استقرار مردم برای نماز در مصلی دلیل موجه ای برای انتخاب مصلی نمی تواند باشد.

دور بودن مسافت مصلی از بسیاری از مناطق شهر، سختی حضور شهروندانی که نقش موثری در راهپیمایی دارند از مکان راهپیمایی و جذاب نبودن فضای برای نمایش حضور مردم خودش دلیلی بر نامناسب انتخاب شدن مکان راهپیمایی بود. حضور مردم در میدان امام (ره) و انتخاب مسجد امام برای حضور نمازگزاران طبق سالهای گذشته خللی در امر نماز جمعه ایجاد نمی کرد. هانطور که سالها ایجاد نکرد.

در کنار همین عیوب، نکته ای که امسال بیشتر عذاب آور بود، بی توجهی به حضور خانم ها در مصلی بدون در نظر گرفتن شرایط خانم ها ی روزه دار بود. ورودی اصلی مصلی به ورود آقایان اختصاص داده  شده بود، در حالی که سخت ترین راه و دروترین وردی به خانم ها اختصاص داشت. خانم ها با بچه ها باید هایپر مارکت را دور می زدند و با عبور از داخل قبرستان و رد شدن از روی سنگ ریزه ها؛ که عبور را برای بچه ها مشکل می کرد، به در ورودی مصلی می رسیدند. بی توجهی به روزه دار بودن خانم ها و احتمال تحمل گرمای بیشتر به واسطه پوشیدن چادر تاسف برانگیز بود. این در حالی بود که ماشین آتش نشانی که نقش خنک کردن نمازگزاران را دارد، ورودی مصلی برای اقایان در نظر گرفته شده بود و این درحالی بود که طی کردن مسیر طولانی برای رسیدن به وسایل نقلیه برای خانم ها عذاب آور شده بود، اما دریغ از یک قطره آب. این نوع برنامه ریزی جز نگاه مرد سالارنه به خانم ها چیز دیگری را نشان نمی دهد، نگاهی که در حرف فقط توجه به بانوان را فریاد می زند، اما در عمل همان نگاه منفعلان به خانم ها را نشان می دهد.

امید است مسئوولان برگزاری راهپیمایی نسبت به تغییر مکان راهپیمایی وانتقال آن به میدان امام توجه کنند، این خواسته بسیاری از مردم است. این را به وضوح در یک پرس وجوی ساده از مردم می شد فهمید.

تبعات این انتخاب اشتباه، امسال در تصاویر ارسالی صدا وسیما هم به خوبی پیدا بود. اصفهان ومیدان امام که همیشه در تصاویر استان ها نقش خوبی ایفا می کرد امسال از بسیاری از شهرستان ها هم بی  اثرتر بود و تصویر مناسبی از حضور دیده نمی شد. مصلی شاید برای برگزاری نماز جمعه مکان مناسبی باشد، اما مکان خوبی برای راهپیمایی نیست وای کاش این اصرار برای برگزاری راهپیمایی تغییر کند ومسئولان محترم به این موضوع وخواست مردم توجه داشته باشند.

 

مطالب پیشنهادی