11:05 1396/12/19

به گزارش مفتاح، مدیرعامل هلدینگ گردشگری سازمان تأمین اجتماعی گفت: در تعطیلات نوروزی به جای اینکه مردم رفاه وآسایش داشته باشند دچار بحران می‌شوند و یک نوع آوارگی در تعطیلات عید درکشور اتفاق می‌افتد.

ابراهیمبای سلامی، عضو شورای عالی میراث فرهنگی وگردشگری ، مدیرعامل هکتا واستاد دانشگاه تهران درباره عملکرد هلدینگ گردشگری سازمان تأمین اجتماعی (هگتا) اظهار داشت: هلدینگ گردشگری تأمین اجتماعی شامل 7 شرکت بزرگ گردشگری است که تمام یاعمده مالکیت آنها متعلق به سازمان تأمین اجتماعی است.

وی ادامه داد: مجموعه هتل‌های هما، قطارهای مسافری رجاء، 50 درصد شرکت سرمایه‌گذاری ایرانگردی و جهانگردی،‌مجتمع آبادگران، دهکده ساحلی بندرانزلی، شرکت رفاه‌گستر و آژانس بین‌المللی تأمین از جمله شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ گردشگری محسوب می‌شوند.

مدیرعامل هگتا ادامه داد: سازمان تأمین اجتماعی در راهبرد مدون خود از رویکردهای نو استفاده می‌کند تا از مجموعه امکانات و شرکت‌هابهره برداری بهینه و بهتری داشته باشد و به همین منظور در جهت هم‌افزایی و هماهنگی امکانات موجود این هلدینگ تشکیل شده و در حوزه صنعت گردشگری فعالیت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه صنعت هتلداری و حمل و نقل دو محور اصلی در توسعه گردشگری محسوب می‌شود،‌گفت: بر اساس مجموعه چنین امکاناتی این هلدینگ تشکیل شده است و فعلاً بزرگترین هلدینگ گردشگری کشور محسوب می‌شود .

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برای تعطیلات نوروزی چه برنامه‌ ای دارید،‌گفت: سال گذشته برای نخستین بار تلاش کردیم تا تهران تبدیل به یکی ازمقاصد اصلی تعطیلات نوروز شودوطرح تهران گردی با اقامت شبانه را برای اولین بار درکشور اجرا کردیم درنهایت بااستفبال شهرستانها، تهران گردی دستاوردهای خوبی را در حوزه گردشگری داشت.

تهران یکی از پر جاذبه‌ترین شهرهای غرب آسیا است

ابراهیمبای سلامی افزود: از سال 54 تا سال 96 که هتل‌‌ هما تهران مشغول به فعالیت بود ظرفیت اشغال این هتل‌ در ایام عید نوروز بین 3 تا 8 درصد بوده که در همین راستا پیشنهاد تعطیلی کارکنان در این روزها را داده بودند.ولی بااجرای طرح تهران گردی در نوروز ٩٦ ظرفیت اشغال به حدود ٩٠درصد رسید.

وی افزود: ما تلاش کردیم تهران را مقصد گردشگری کنیم چرا که تهران یکی از پر جاذبه‌ترین شهرهای غرب آسیا محسوب می‌شود.

سلامی ادامه داد: بنده یادداشتی تحت عنوان" تهران زیباترین مقصد نوروز"منتشرکردم. امکانات وسیعی در شهر تهران وجود دارد؛ در ایام عید تهران عاری از آلودگی هوا، ترافیک و دیگر مشکلات است.در تهران موزه‌های مختلف و آثار تاریخی و سیاسی کشور وجود دارد که می‌تواند برای هر گردشگری جذابیت خاص خود را داشته باشد.

مدیرعامل هگتا بیان داشت: مانند پایتخت ایران در غرب آسیا وجود ندارد و تنها شهری که می‌تواند با تهران رقابت کند استانبول است البته استانبول دریا دارد ولی کوه‌های زیبای البرز را ندارد.

وی افزود: با توجه به ویژگی‌های گردشگری شهر تهران باعث شد این طرح مورد توجه قرار بگیرد و برای اولین بار تهران‌گردی با اقامت شبانه را تعریف کردیم. که در تعطیلات عید پیش رو دیگر آژانسها وهتل ها هم از همین طرح پیروی می کنند که جای مسرت است

سلامی افزود: در ایام عیدنوروز به مقصد تهران قطارها با ظرفیت بسیار پایین و خالی بودند که با این طرح توانسته‌ایم ظرفیت اشغال قطارها از دیگر استان‌های کشور به تهران را افزایش دهیم.

80 واگن جدید به ناوگان حمل و نقل ریلی اضافه شد

سلامی با اشاره به تقویت ناوگان ریلی اظهار داشت: هلدینگ گردشگری تأمین اجتماعی در دوسال گذشته حدود 80 واگن جدید و بازسازی شده به ناوگان ریلی مسافری اضافه کرده است و این عدد تا پایان سال ٩٧ به رغم همه محدویت‌های مالی به ١٥٨ واگن خواهد رسید و این در صورتی است که در طول دولت نهم و دهم حتی یک ناوگان به قطارهای رجاء اضافه نشده بود.

وی افزود: متوسط عمر واگن‌های رجاء از 32 سال به 28 سال کاهش پیدا کرده است و کیفیت نیز بهتر شده و توانستیم شرکت‌های واگن‌سازی داخلی را که تعطیل شدن بودند با برنامه های خودفعال کنیم و صدها نفر نیز مشغول به کار شدند. مطالبات کارگران وپیمانکاران پرداخت وفرصت اشتغال‌زایی ایجادشد وباتوقف تعطیلی کارخانه‌ها وراه‌اندازی مجدد آنها برای گسترش کسب وکارها اقدامات مناسبی صورت گرفت .

تعطیلات باید در کشور ساماندهی شود

سلامی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه هزینه سفر برای بعضی از اقشار کشور بالا است و مردم مجبور هستند در گوشه خیابان‌ها و پارک‌ها چادر بزنند و در این راستا چه برنامه‌ای برای سفرهای ارزان دارید،‌گفت: ضرویست برای ساماندهی تعطیلات در کشور وبویژه تعطیلات نوروزی اقدامات جدی انجام شودو دولت باید این کار را با کمک مجلس و قوه قضائیه هرچه سریعتر انجام دهد.

مدیرعامل هلدینگ گردشگری سازمان تأمین اجتماعی یادآور شد: یکی از اولویت‌های سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی دولت باید ساماندهی تعطیلات باشد علیرغم اینکه این موضوع برای استفاده بهینه از منابع مفید است وهزینه ای هم ندارد متأسفانه بارها به صورت ناقص مطرح شده ولی به سرانجام نرسیده است و حتی مجلس‌ نیز درگیر کارهای جزئی تعطیلی یک روزه و چند روزه بوده است.

طرح ساماندهی تعطیلات کشور را به دولت ارائه می‌دهیم

وی افزود: طرح ساماندهی تعطیلات را خارج از هگتا بانظر متخصصان آماده کرده‌ایم و به زودی از طریق مناسب به دولت اعلام می‌کنیم.طرح‌ها ارایه شده ازسوی دولت و مجلس تا به حال از پشتوانه کارشناسی وتخصصی محکمی برخوردار نبودند.

سلامی افزود: در تعطیلات نوروزی به جای اینکه مردم رفاه وآسایش داشته باشنددچار بحران می شوند و یک نوع آوارگی در تعطیلات عید درکشور اتفاق می‌افتد.به نظر بنده خیلی بد است که مردم در حاشیه خیابان‌ها برای تعطیلات نوروزی چادر بزنند و نتوانند از امکانات اقامتی و بهداشتی مناسب استفاده کنند و تمامی این مشکلات نشان می‌دهد بی‌برنامگی در تعطیلات و مسافرت ایرانیان وجود دارد.

مدیرعامل هگتا افزود: ما باید مقاصد جدید گردشگری را برای مردم تعریف و آماده کنیم مانند شهرتهران که بسیاری از خانواده‌ها در شهرستان‌هایی مثل اهواز، مشهد، شیراز، بندرعباس، بوشهر، سنندج، کرمانشاه ،تبریز ودیگرشهرها تهران رابه عنوان یک مقصد سفر وگردشگری ندیده‌اند و به همین دلیل لازم است تهران یکی ازمقاصدعمده گردشگری در ایام نوروز ودیگر تعطیلات شود و در این راستا هگتا پیشتاز بوده و تهران‌گردی با اقامت شبانه را ایجاد کرده وگسترش می دهد.

وی افزود: در گذشته نیز تهران‌گردی‌هایی اتفاق می‌افتاده بیشتر درطول یک روز یا چند ساعت ،گردشگری وقتی اتفاق می‌افتد که ما اقامت شبانه بر اساس استانداردها داشته باشیم. اینکه بعضاً می‌گویند گردشگری دوچرخه سواری در تهران حرف اشتباهی است واین یک نوع تهران گردی است چون تنها یک مسیری را با دوچرخه در تهران طی می‌کنند که این موضوع می‌تواند جنبه کاهش آلودگی هوا و مشکلات زیست‌محیطی را داشته باشد.

سلامی ادامه داد: گردشگری یعنی حرکت ازمبدأ به مقصدی داشته انجام شودو در مقصد اقامت صورت گیرد.

مدیرعامل هگتابا تأکید بر اینکه باید مقاصد گردشگری متنوع در کشور برحسب آمایش سرزمین توسعه یابد،‌گفت: اینکه در هنگام تعطیلات همه به شمال یا مشهدمی‌روند باعث ازدحام و بحران می‌شود و نشان می‌دهد سازمان متولی گردشگری و دولت و همه نهادهایی که دست‌اندرکار درامور تعطیلات هستند برنامه‌ریزی مدونی برای ترویج وگسترش بازار نداشته‌اند و از سوی دیگر رسانه‌ها نیز نتوانستند برای مردم مقصدسازی کنند.

وی افزود: لازم است در گردشگری کل ایران را مدنظر داشته باشیم، ایران دارای ٣١ استان است و بسیاری از مردم شهرهای مختلف را نمی‌شناسند به عنوان مثال در تهران بیش از 40 جاذبه اساسی و مهم داریم که در کمتر شهری در ایران این جاذبه‌ها وجود دارد و نشان می‌دهد که تهران یک شهر موزه است و می‌تواند مورد توجه درهمه تعطیلات قرار بگیرد.

فرهنگ عمومی ما در گردشگری ضعیف است

ابراهیمبای سلامی با اشاره به اینکه فرهنگ عمومی ما در گردشگری ضعیف است گفت: بسیاری ازمردم حاضرند برای اتومبیل و دیگر جوانب زندگی هزینه‌های زیادی انجام دهند ولی حاضر نیستنددر یک مرکز اقامتی خوب در سفر اقامت داشته باشند و مردم فکر می‌کنند هزینه‌های اقامت باید کم باشد در صورتی که لازم است در ابتدا به شکل انبوه امکانات اقامتی داشته باشیم تا بتوانیم با هزینه‌های کمتری ارائه خدمت کنیم.

مدیرعامل هگتا افزود: رسانه‌هاهم ضعیف عمل کرده‌اند که مقاصد گردشگری تنها در شمال ومشهد تعریف شده و باید زیبایی‌های دیگر استان‌های کشور نیز برای مردم تعریف شود.

وی با تأکید بر اینکه ایران یک کشورموزه وسیع است و دارای شهرموزه‌های متعددی است، گفت: چنین شهرهایی بی‌نظیر است و باید این نقاط اول به مردم وگردشگران داخلی به صورت متنوع معرفی شود.

ابراهیمبای سلامی افزود: وقتی فیلمی می‌سازیم جاذبه‌های گردشگری راهم در آن فیلم به نمایش بگذاریم ولی امروزه اکثرفیلم‌ها تنها در یک ساختمان ساخته می‌شود و کمتر شاهد هستیم که جاذبه‌های گردشگری به صورت حرفه ای به نمایش گذاشته شود.

ابراهیمبای سلامی گفت: گردشگری یک موضوع فرا رشته‌ای و فرابخشی است و شاید 20 دستگاه دولتی به صورت مستقیم با آن سروکار داشته باشند ولازم است کمک کنند تا اتفاق‌های خوبی در حوزه گردشگری کشور بیفتد. در حال حاضر صنعت گردشگری به مهمترین صنعت در جهان تبدیل شده است و در ابعاد سیاسی، فرهنگی،اقتصادی واجتماعی گسترش یافته است. گردشگری بزرگ‌ترین پدیده جامعه مدرن است چرا که بیش از یک تریلیون و 300 میلیارد دلار درآمد دارد و بیش از 270 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی بین کشورهادر یکسال برای این صنعت صورت گرفته است وبیش ازیک میلیارد 200 میلیون نفر در فرایند میهمانی ومیزبانی دراین صنعت جابجا میشوند و دارند از مبدأ به مقصد در بین کشورها حرکت می‌کنند.

وی افزود: به همین دلایل است که در سال 2017 صنعت گردشگری توانست صنعت خودرو را کنار بگذارد و وارد رقابت با صنعت پتروشیمی و نفت شود.

ابراهیمبای سلامی افزود:‌ 80 رشته صنعتی با صنعت خودرو فعال می‌شوند و حالا گردشگری ازنظر دارامد از این صنعت پیشی گرفته است.گردشگری دارای 6 مؤلفه اساسی که اولین از آنها جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، فرهنگی، خدماتی و جوامع است و مولفه دوم حمل ونقل است. مولفه سوم هتل و اقامت که از اصلی‌ترین مؤلفه های توسعه این صنعت است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

مسئولان اطلاعات کمی درباره گردشگری دارند

وی بیان داشت: در حال حاضر برحسب اخرین مطالعات ایران به بیش از 770 هتل سه‌ستاره،‌چهارستاره و پنج‌ستاره نیاز دارد .ولی برخی مسئولین فقط بربوم‌گردی که یک درصد در سبد گردشگری دنیا است تأکید می‌کنند و یعنی اطلاعات تخصصی کمی در این زمینه دارند.

سلامی افزود: کل اکوتوریسم 8 درصد صنعت گردشگری را در بر می‌گیرد و بوم‌گردی کمتر از یک درصد است و کسانی که می‌گویند فقط باید بوم‌گردی را توسعه بدهیم نه هتل بسازیم متخصص این رشته نیستندو اطلاعات ابتدایی آن را نیز ندارند. ولی چون بلندگویی در اختیار دارند صدایشان می‌رسد.مولف چهارم پذیرای و غذاست که ضروریست غذاهای سنتی ایران به شکل فاخر احیا وتجاری سازی شوند.مولفه پنج بازار. خرید، سوغات وصنایع دستی است.مولفه ششم خدمات اختصاصی است مثل تورگردانی، بازاریابی،تبلیغات،بانک.بیمه وفناوری اطلاعت وارتباطات وامثال ان می باشد که مجموعه اینها درتعریف وترویج این صنعت مهم هستند.

صنعت گردشگری را به سخره گرفته‌اند

مدیرعامل هگتا افزود: سازمان میراث نیز اخیراً‌ گردشگری کودک،‌گل و غذا را به عنوان محور راهبردی مطرح کرد که این موضوع به مسخره گرفتن صنعت گردشگری نزدیکتراست و این یعنی ناشناختن پتانسیل‌ها وجاذبه های ایران که جای جای آن مانند موزه است وبر سر چهارراه‌های جهان داری میراث وجاذبه های بینظیر است.

صنعت گردشگری ایران سنتی، محدود و پراکنده است

وی افزود: اکنون صنعت گردشگری ایران سنتی، محدود وپراکنده است وامکان سامان تورهای متناوب درکشوروجود ندارد و موسسات گردشگری خارجی برای برنامه ریزی سفر به ایران راغب نیست ولی کشور کوچکی مثل امارات متحده عربی، مالزی و ترکیه که قابل مقایسه با ایران نیستند درصدرلیست آژانس‌های بین‌المللی قرار می‌گیرند.

ابراهیمبای سلامی افزود: از 5 میلیون مسافروگردشگر ورودی به ایران 300 هزار نفر ارزآور هستند و مابقی هزینه‌شان بر دوش ملت ایران است و ما هیچ برنامه‌ای نداریم که مردم متوسط وثروتمند دنیا را دعوت کنیم و از آنها استفاده کنییم.

مدیرعامل هگتا ادامه داد: گردشگری یک صنعت است و اولین بخش ورویکردبه این صنعت اقتصادی است و همین جنبه فرهنگی را متعالی می‌کند وارتقا می بخشد. اگر ترکیه قونیه را دارد و عرفان آن را تبلیغ می‌کند یک رویکرد اقتصادی به فرهنگ دارد.

وی افزود: هر گردشگری که به کشور می‌آید باید در طول یک هفته هزار تا 1500 دلار هزینه کند در صورتی که برای گردشگران ورودی ایران این اتفاق نمی‌افتد.

دولت برنامه منظم و مشخصی برای توسعه گردشگری ندارد

سلامی افزود: از ضعف‌های جدی گردشگری در ایران فقدان راهبرد،برنامه‌ریزی ،مدیریت و اجرای برنامه‌های صحیح است و هنوز دولت موفق نشده راهبرد صنعت گردشگری را ارائه کند و دولت برنامه منظم و مشخصی برای توسعه گردشگری ندارد و سازمان گردشگری نیز در این جهت درجا زده است و مجلس در بررسی لایحه توسعه ششم دولت را مکلف کرد به ارائه راهبرد گردشگری بپردازد ولی هنوز هیچ خبری از این راهبردها نداریم و هنگامی که راهبرد نداریم یعنی با نشانه‌های مبهم و بدون آدرس حرکت می‌‌کنیم.

ابراهیمبای سلامی افزود: بخش خصوصی نمی‌تواند در این زمینه مشارکت کند و امکان جذب توسعه گردشگری داخلی و خارجی بدون استراتژی و برنامه‌های کلان وجود ندارد و هیچکس حاضر نمی‌شود سرمایه‌های خود را در صنعتی بگذارد که اطلاعی برنامه وآینده آن ندارد. نقش دولت در ارائه استراتژی وبرنامه ریزی برای گردشگری بسیار مهم است.

وی ادامه داد: گردشگری یک رشته کاملاً سیاسی است و بستگی به سیاست‌های کلان دولت دارد. دولتی‌ها در سخنرانی‌های خود خوب سخن گفتند ولی در برنامه‌ریزی واختصاص اعتبارات خبری از گردشگری نیست.

تیم اقتصادی دولت به صنعت گردشگری باور ندارد

سلامی با تأکید بر اینکه تیم اقتصادی دولت باور به صنعت گردشگری و توسعه آن ندارد،‌گفت: بیشتر مدیران دولتی گردشگری را یک امر فرهنگی و حاشیه‌ای می‌دانند چرا که با درآمدهای نفت می‌خواهند کشور را اداره کنند و وقتی که اقتصادنفتی و رانتی است بحث اشتغال و درآمدزایی ازراه مشارکت مردم وگردشگری در اولویت نیست. وی افزود: وقتی می‌توانید در گردشگری برنامه‌ریزی کنید که شناخت کافی از آن داشته باشید و راهبرد اساسی آن را بر اساس تطبیق منطقه‌ای وبین المللی انجام بدهید.

وی افزود: اگر برای توسعه صنعت گردشگری برنامه‌ریزی شده بود در تحولات اخیراین همه سرمایه‌ به جای اینکه وارد بازار ارز و سکه شود در صنعت گردشگری ومشارکت وتوسعه کسب وکار مردم استقرار پیدا می‌کرد و متأسفانه چون برنامه‌ای وجود ندارد و آدرس مشخصی نیست صنعت گردشگری نیز در ابهام و سردرگمی است.

سلامی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برای بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی چه برنامه‌ای دارید گفت:‌این سازمان 40 میلیون نفر بیمه‌شده دارد و بیمه‌شدگان نیز هزینه بیمه می‌پردازند که خدمات بیمه‌ای ،درمانی وبازنشستگی دریافت کنند.

مدیرعامل هگتا افزود: سازمان تأمین اجتماعی طر‌ح‌های خوبی برای بازنشستگان و مستمری‌بگیران از جمله طرح کرامت رضوی و بصیرت علوی را داشته است و صد هزار نفر را به عتبات عالیات اعزام کرده و در سال 95 توانست 26 هزار نفر از کسانی که تا به حال به مشهد مقدس مشرف نشده بودند به این سفر زیارتی اعزام کند.

وی افزود: برای کسانی که در شهرهای زیارتی چون مشهد و شیراز هستند سفرهای فرهنگی دیگری در نظر گرفته شده است.

سلامی تأکید کرد: ما باید هر چه سریع‌تر در کشور راهبرد صنعت گردشگری را مشخص کنیم تا بتوانیم سرمایه‌گذاری معین و مشخصی را داشته باشیم و کسانی که اطلاعات کمتری دارند در این زمینه کمتر صحبت کنند .در حوزه گردشگری هم همانند دیگر موضوعات تخصص ودانش خیلی مهم است.

مدیرعامل هلدینگ گردشگری سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: اگر دولت به صورت جدی اراده کند و راجع به سرمایه‌گذاری ورونق کسب وکارها تصمیم بگیرد صنعت گردشگری در ایران استعداد و پتانسیل‌های ویژه‌ای را دارد.

منبع: فارس

مطالب پیشنهادی