14:30 1396/12/16

به گزارش مفتاح، خودگردانی حوزه هنر با شرایط اقتصادی کشور جور در نمی‌آید و به نظر من شعار «اقتصاد هنر» بهانه‌ای است تا مسئولان فرهنگی کشور زیر بار مسئولیت‌هایشان نروند.

نشست خبری مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران با موضوع یادبود هنرمندان درگذشته‌ سال ۱۳۹۶ و برنامه‌های آتی خانه هنرمندان ایران چهارشنبه ۱۶ اسفندماه برگزار شد.

مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران با اشاره به سال پرکار خانه هنرمندان در سال ۹۶ گفت: ما در سال ۹۶ با سختی‌های بسیاری در حوزه جذب حمایت مالی روبرو بودیم و این در حالی است که چندین هزار میلیارد بودجه برای هنر در نظر گرفته می‌شود و این بودجه‌ها عمدتاً برای موسسات و نهادهایی است که نقش و اثری در هنر کشور ندارند و خانه هنرمندان ایران و انجمن‌های تخصصی آن حتی یک ریال از این بودجه‌ها برخوردار نبوده‌اند و تنها محل حمایتی ما شهرداری تهران بوده است.

وی از کمیسیون فرهنگی مجلس و سازمان برنامه و بودجه خواستار شد که این نقیصه را حل کنند و با انتقاد از خصوصی‌سازی هنری و اقتصاد هنر  اظهار کرد: خودگردانی حوزه هنر با توجه به شرایط اقتصادی کشور جور در نمی‌آید و به نظر من شعار «اقتصاد هنر» بهانه‌ای است تا مسئولان فرهنگی کشور زیر بار مسئولیت هایشان نروند چراکه همه می‌دانند اولویت‌های اصلی مردم، مسکن، غذا و پوشاک است و طبیعی است خرید آثار هنری برای آنها دوردست است.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در بخش دیگری از نشست درباره برنامه ویژه ایام نوروز ۹۷ به خبرنگاران گفت: از روز دوم فروردین ماه ۹۷ به مدت ۱۰ روز برنامه‌ای تحت عنوان «تهران شهر هنر» خواهیم داشت که شامل برنامه‌های هنری در تمامی گالری‌ها و محوطه بیرونی است. تمامی گالری‌های خانه هنرمندان در اختیار انجمن‌های تخصصی است که هر کدام برنامه ویژه‌ای را ارایه می‌کنند و در مدت این ۱۰ روز، درهای گالری‌ها از ساعت ۱۵ روی بازدیدکنندگان باز است.

خودگردانی حوزه هنر با توجه به شرایط اقتصادی کشور جور در نمی‌آید و به نظر من شعار «اقتصاد هنر» بهانه‌ای است تا مسئولان فرهنگی کشور زیر بار مسئولیت هایشان نروند.

وی اضافه کرد: همچنین در محوطه بیرونی خانه هنرمندان اجرای موسیقی محلی و نواحی شامل کردی، لری، آذری خواهیم داشت. تئاتر خیابانی و خیمه‌شب بازی از دیگر برنامه‌های ما است که از بعدازظهر تا شب ادامه خواهد داشت.

رجبی معمار همچنین از حضور محمدعلی نجفی شهردار تهران در افتتاحیه این برنامه خبر داد.

وی در ادامه گزارش آماری از برنامه‌های مختلف سال ۹۶ ارایه کرد و گفت: ۸۷ نمایشگاه هنری شامل نمایشگاهای کوچک و بزرگی که تمامی گالری‌های خانه را درگیر کرده است، داشتیم که با بیشترین اقبال مواجه بوده است. همچنین ۱۰۶ نشست آموزشی و پژوهشی، ۲۰ مراسم بزرگداشت هنرمندان و ۹ هفته فیلم برگزار کردیم. سه هفته فیلم آلمان، برزیل و ارمنستان را برای گروه سینمایی هنروتجربه میزبانی کردیم.

مدیرعامل خانه هنرمندان با بیان اینکه نمایش فیلم‌های جایزه اسکار ۲۰۱۷ را نیز داشتیم، افزود: ۷۵ جلسه سینماتک همراه با نقد و بررسی در سال ۹۶ برگزار کردیم. همچنین شاهد برگزاری ۲۰ نشست رونمایی از آلبوم موسیقی، ۴۷ برنامه اجرای موسیقی و ۳۰ کارگاه تخصصی مربوط به انجمن‌های تخصصی خانه هنرمندان نیز بودیم.

رجبی معمار ادامه داد: سینمای «هنروتجربه» امسال نیز ۱۱۰۰ سانس فیلم در سالن استاد ناصری داشته‌ و چهار همایش و کنگره برگزار کردیم که از جمله آنها، جایزه‌ سال قیصر امین‌پور و بینال مجسمه سازان بود.

وی در پایان نشست آمار و گزارشی از مخاطبان خانه هنرمندان در سال ۹۶ ارایه کرد و درباره تماشاخانه ایرانشهر گفت: سهم اجرای تماشاخانه ایرانشهر در سال ۹۵، ۸۷۴ اجرا و فروش حدود ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بوده است. این میزان در سال ۹۶ و تا قبل از جشنواره تئاتر فجر به ۹۴۷ اجرا و فروشی بالغ بر ۳ میلیارد و ۱۶۰ میلیون تومان رسیده و این در حالی است که هنوز آمار سال ۹۶ تکمیل نشده است.

منبع: مهر

مطالب پیشنهادی