12:45 1396/12/16

به گزارش مفتاح، بودجه قرآنی هر سال با مشکلات فراوانی مواجه است، اما پس از تشکیل «صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی» به نظر می‌رسید مشکل عدم تحقق اعتبارات قرآنی برطرف شود که این امر محقق نشد و ظاهراً امسال هم خبری از تخصیص بودجه نیست.

بودجه قرآنی سال 1396 در مجلس شورای اسلامی با کاهش 50 درصدی نسبت به سال گذشته مبلغی معادل با 100 میلیارد تومان به تصویب رسید.

از ابتدای سال جاری مسئولان به تخصیص این اعتبار مصمم و امیدوار بودند، تا جایی که حتی جلسات مختلفی در شورای توسعه فرهنگ قرآنی به منظور پیگیری دریافت بودجه برگزار شد و تابستان سال جاری مسئولان از ابلاغ 85 درصد از بودجه قرآنی سال 1396 خبر دادند.

بنا بر وعده‌های مسئولان قرار بود این مبلغ تا پایان تابستان به حساب صندوق مشارکت شورای توسعه فرهنگ قرآنی واریز شود و حتی پس از آن هم برخی دیگر از مسئولان از تخصیص 50 درصد از بودجه ابلاغی یعنی حدود 42.5 میلیون تومان خبر دادند اما اکنون با گذشت بیش از 11 ماه از سال همچنان خبری از تخصیص بودجه قرآنی نیست.

البته در سال‌های گذشته نیز بودجه قرآنی مصوب، یا تخصیص نیافته و یا در روزهای آخر سال واریز شده است که مسئولان شورای توسعه فرهنگ قرآنی یکی از دلایل آن را ارائه ندادن برنامه مناسب توسط کمیسیون‌های سه‌گانه شورای توسعه می‌دانستند، در حالی که از سال گذشته با تصویب اساسنامه «صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی» در هشتم آبان‌ماه و ابلاغ آن در 20 آذرماه سال گذشته، دیگر بودجه قرآنی باید به این حساب واریز شود و صندوق نیز موظف است که بودجه را دریافت و در حساب نگه دارد و برای تخصیص در اختیار کمیته قرار دهد، به طوری که دیگر برای تخصیص اعتبارات نیازی به ارائه برنامه‌های کمیسیون‌ها نیست.

طبق اساسنامه صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی، «دریافت برنامه‌های تفصیلی از کمیسیون‌های تخصصی و تلفیق و تصویب جدول اعتبارات دستگاه‌ها، نهادها و مؤسسات و ابلاغ آن به رئیس صندوق جهت اجرا»، «پیشنهاد افراد واجد صلاحیت مسئولیت مدیر مالی صندوق به هیأت امنا»، «ارائه گزارش تخصیص اعتبارات و اجرای برنامه‌های مصوب به هیأت امنا» و «دریافت گزارش اجرای برنامه‌ها از کمیسیون‌ها و تصویب پرداخت مرحله‌ای اعتبارات برنامه‌ها» از مهم‌ترین وظایف کمیته تخصیص است.

به نظر می‌رسید با تشکیل صندوق مشارکت و مشخص شدن وظایف مختلف هر بخش، پیگیری‌ها برای دریافت بودجه مؤثرتر باشد و در زمان معین مبلغی که ابلاغ شده به این صندوق واریز شود، اما متأسفانه با گذشت بیش از 6 ماهه از ابلاغ به خزانه همچنان بودجه قرآنی در اختیار صندوق قرار نگرفته و بسیاری از دستگاه‌ها و نهادها به دلیل کمبود اعتبارات در اجرای برنامه‌های قرآنی با مشکلاتی مواجه هستند و مسئولان نیز پاسخگو نیستند که چرا هنوز با وجود ابلاغ بودجه قرآنی، این اعتبارات دریافت نشده است.

چندی‌ پیش حجت‌الاسلام نصر‌الله پژمانفر رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس از مذاکراتش با محمد‌باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه خبر داد و گفت: در این دیدار آقای نوبخت وعده داد که تا پایان سال 40 درصد بودجه پرداخت خواهد شد. همچنین پژمانفر از پرداخت بخشی از بودجه تا روز ۲۰ اسفند‌ماه خبر داده است.

این اولین سالی نیست که دولت با بهانه‌های مختلف از تخصیص اعتبارات قرآنی امتناع می‌کند و سایر امور را مقدم بر بودجه‌های قرآنی می‌داند، زیرا سال 95 هم ریالی بابت تحقق اهداف منشور توسعه فرهنگ قرآنی پرداخت نشد و سال 94 هم فقط 10 میلیارد تومان پرداخت شد. اما امید است که مسئولان در روزهای پایانی سال با پیگیری مجدانه برای پرداخت بودجه قرآنی سال جاری اقدام کنند تا حداقل این بودجه در روزهای آخر سال تخصیص یابد و بخشی از مشکلات نهادهای قرآنی مرتفع شود.

منبع: فارس

مطالب پیشنهادی