19:21 1396/12/10

به گزارش مفتاح، مژگان مرتضوی رئیس مرکز تحقیقات کلیوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شعار جهانی امسال به مناسبت روز جهانی کلیه را ( سلامت بانوان وکلیه ) اعلام کرد. برگزاری همایش، سمینار علمی در دستور کار قرار گرفته است. بنا به گفته مرتضوی همایش بزرگی در روز 17 اسفند ماه در میدان امام به منظور آشنایی با بیماری کلیه واموزس وپیشگیری برگزار خواهد شد.

مظاهری رئیس اداره امور بیماری‌های معاونت درمان استان اصفهان آمار کل بیماران کلیوی استان را 2051 نفر اعلام کرد که 870 نفر خانم و 1270 نفرهم آقا هستند.

بنا به گفته مظاهری 34 مرکز همودیالیز در استان اصفهان به بیماران کلیوی خدمات می‌دهند که 9 مرکز در شهر اصفهان ومابقی در شهرستان‌ها هستند.

در حال حاضر 424 تخت همودیالیز داریم که 241 تخت در شهر اصفهان ومابقی در شهرستان‌هاست. این میزان تخت قرار است با  راه اندازی مرکز دیالیز حضرت ابوالفضل (ع) در آینده نزدیک 85 تخت و مرکز حجیتیه با 36 تخت به بخش دیالیز شهر اصفهان افزوده شود.

مظاهری در ادامه گزارشش از دیالیز شدن 72 درصد بیماران کلیوی در بیمارستان های دولتی و و 21 درصد در خیریه‌ها خبر داد وگفت: 300 تخت دیالیز توسط خیرین تهیه شده است. همچنین 234 دیالیزی صفاقی ( دیالیز غیر خونی) در بیمارستان های الزهرا، امین، کودکان امام حسین انجام می شود.

با توجه به اینکه برای دیالیز هر بیمار 120 لیتر آب مصرف می شود استفاده از روش صفاقی مناسبت تر اعلام شد، اما وجود مشکلاتی بر سر راه استفاده از این وسیله را کمی سخت کرده است. گران بودن مواد مورد استفاده، بهداشت به خصوص در حین استفاده ودقت در استفاده از این دستگاه از مشکلات این روش عنوان شد.

بنا به گفته رئیس اداره امور بیماریها معاونت درمان شاخص شاخص نسبت بیماران همودیالیزی به تعداد تخت در دنیا 4.1 است که در ایران این شاخص به 4.8 می رسد و در حال کاهش است.

وی در ادامه از دسترس بودن داروهای بیمارن کلیوی خبر داد و گفت: شاید در داروهای خارجی کمی کمبود باشد که آن‌هم یکی دو روز است. فردی در انتظار دیالیز نداریم و بیمارانی در صف پیوند ازاهدا کنندگان مرگ مغزی هستند.

وی با تاکید بر حرکت به سمت وضعیت مطلوب در بخش دیالیز ادامه داد: مشکل خاصی در بخش‌های دیالیز وجود ندارد و نظارت به خوبی انجام می شود. مرگ ومیر بیماران دیالیزی هم بر اثر بیماری قلبی وگرفتگی عروق اتفاق می‌افتد که در همه جای دنیا هست. پرسنل بخش دیالیز هر شش ماه آموزش می بینند تا به بیماران کمک کنند.

در این نشست اطلاعاتی از میانگین سنی مبتلایان به بیماری کلیوی در اصفهان وکاهش یا افزایش تعداد بیماران داده نشد و بنا به گفته  دکتر طاهری عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، طرح تحقیقاتی در مرکز تحقیقات شروع شده است و در حال پایش اطلاعات است تا دلیل افزایش بیماری کلیوی در اصفهان را بررسی کند.

وی در ادامه افزود: بیماران دیالیزی ده درصد بیماران کلیوی هستند و باید تلاش کرد این بیماری زود شناسایی ودرمان شود. البته افزایش الودگی هوا و بیماریها در افزایش بیماری کلیوی موثر بوده است. البته در تحقیقات بیشتر دلایل به صورت مشخص بررسی خواهد شد.

احمد دردشتی مدیر عامل وسسه خیریه حضرت ابوالفضل هم از افزایش بیماران کلیوی خبر داد وگفت: باید تسهیلات بیشتری دراختیار بیماران قرار بگیرد. 17 هزار پرونده در خیریه تشکیل شده است و 565 بیمار دیالیزی داریم. تا کنون برای 180 بیمار پیوند کلیه انجام شده است و در کل 3560 بیمار دیالیزی پیوند کلیه انجام دادند.

وی در ادامه افزود: با افتتاح مرکز دیالیز خیریه حضرت ابوالفضل 85 تخت دیالیز به کمک می آید. مرکز مجهز یه آزمایشگاه، دندانپزشکی وامکانات خوبی است وخدمات بسیار مناسبی به بیماران کلیوی خواهد داد. مرکز تجهیز شده است واماده افتتاح است.

 

 

 

مطالب پیشنهادی