11:30 1396/11/28

به گزارش مفتاح، جمعی از دانشجویان گروه مطالعات منطقه‌ای دانشگاه تهران در اعتراض به نقض اصول دموکراسی در این دانشکده اعلام کردند: سوال ما این است که اگر قانون، دموکراسی و احترام به حق رأی است پس انتصاب الهه کولایی به ریاست گروه مطالعات منطقه‌ای چه توجیهی دارد؟

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، جمعی از دانشجویان گروه مطالعات منطقه‌ای دانشگاه تهران در اعتراض به نقض اصول دموکراسی در این گروه طی بیانیه‌ای اعلام کردند: ما دانشجویان گروه مطالعات منطقه ای دانشگاه تهران از رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی، ریاست دانشگاه تهران، وزیر علوم و در آخر از ریاست جمهور عاجزانه خواهشمندیم که دموکراسی را به دانشکده حقوق و گروه مطالعات منطقه‌ای باز گردانند تا سایه شرم نقص دموکراسی از سر ما دانشجویان کنار رود.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

« ما دانشجویان کارشناسی ارشد گروه مطالعات منطقه‌ای دانشگاه تهران با نهایت تاسف و شرمساری تهاجم آشکار صورت گرفته علیه اصول دموکراسی، حق رای و خرد جمعی در انتخابات ریاست گروه مطالعات منطقه‌ای را محکوم نموده و مراتب اعتراض خود را به شرح ذیل به گوش جامعه دانشگاهیان سراسر کشور و تمامی قانون مداران و حامیان راستین اصول شفاف دموکراسی و آزادی بیان می رسانیم:

ما در زمانی به سر می بریم که جامعه جهانی و تمام ساز و کارهای سیاست بین الملل حول اصول مشخص و شفاف دموکراسی و احترام به حق رای بنا نهاده شده است و از انتخابات ریاست جمهوری گرفته تا پارلمان ها و حتی انتخابات شورای دانش آموزی دبستان ها حول اصول جهانی و همه گیر دموکراسی می چرخد. لذا اگر کسی با الفبای سیاست آشنایی داشته باشد می‌داند که فلسفه انتخابات و به تبع آن دموکراسی چیست و اگر انتخاباتی برگزار می‌گردد لاجرم باید از قانون آن پیروی کرد و قاعده، رای حد اکثری فردی است که در انتخابات صورت گرفته بیشترین رای را به خود اختصاص داده باشد.

سوال ما دانشجویان این است که اگر قانون، دموکراسی و احترام به حق رای است پس انتخاب سرکار خانم الهه کولایی  به ریاست گروه مطالعات منطقه‌ای چه توجیهی دارد؟ و اگر مبنا انتصاب است پس چرا انتخابات برگزار می شود؟ این پارادوکس به هیچ وجه قابل جمع نیست چرا که نقص اشکار اصول دموکراسی و توهین به رای خرد جمعی هشت استاد بزرگوار گروه مطالعات منطقه‌ای دانشگاه تهران است. این توهین به رای اساتید به نوعی توهین به شان علمی آن بزرگواران نیز محسوب می‌شود چرا که اگر میزان رای مشورتی هم باشد باز اکثریت ( هشت نفر) رای به عدم انتخاب خانم دکتر کولایی داده اند و ما دانشجویان به هیچ وجه توهین به رای و شانیت علمی اساتید بزرگوار خود که با سوز جان در صدد تعلیم و پرورش نسل سوم انقلاب می‌باشند را بر نمی‌تابیم.

موضوعیت اعتراض ما به هیچ وجه پیرامون مباحث شخصی و انتخاب این شخص و آن شخص نیست بلکه موضوعیت اصلی، نقص آشکار قواعد جهانشمول دموکراسی است که با انجام پذیرفتن این عمل، لکه ننگ بی قانونی و آنارشی بر پیشانی ما دانشجویان علوم سیاسی دانشگاه تهران حک خواهد شد و زمینه شرم ساری مارا در مجامع علمی و در پیشگاه دانشجویان سایر کشورهای جهان موجب خواهد شد چرا که تصویر ارائه شده از دانشگاه تهران به مجامع علمی جهان , تصویری توام با قانون مداری , دموکراسی، آزادی رای و اندیشه بوده است و ما دانش جویان نمی خواهیم قربانی هوا و هوس‌های سیاسی و منافع حزبی و جناحی شویم، ما فقط خواستار احترام به خرد جمعی و احترام به حق رای اساتیدمان هستیم.

و در آخر از سرکار خانم الهه کولایی عاجرانه خواهشمندیم که سابقه دیرینه خود در مقوله دموکراسی و احترام به رای را خدشه‌دار نکنند و تابع نظر اکثریت باشند و به جای پذیرفتن حقیقت به توجیه بی قانونی نپردازند و با عباراتی چون سنجه‌های برنامه  و کیفیت سیاست‌های ارائه شده و ... بیش از این مایه رسوایی خود نشوند.

لذا ما دانشجویان گروه مطالعات منطقه ای دانشگاه تهران از رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی، ریاست محترم دانشگاه تهران، وزیر محترم علوم و در آخر از ریاست محترم جمهور جناب آقای دکتر روحانی که حقیقتا ایشان در ترویج خرد جمعی بسیار کوشش نمودند عاجزانه خواهشمندیم که دموکراسی را به دانشکده حقوق و گروه مطالعات منطقه‌ای باز گردانند تا سایه شوم نقض دموکراسی از سر ما دانشجویان کنار رود و بتوانیم با قامتی راسخ و شانیت علمی توام با آزادی بیان و احترام به حق رای و حقوق دیگران، سفیران اخلاق و سمبل‌های علم و دانش و آزادی در کرانه بی‌انتهای مجامع علمی سراسر جهان باشیم.

زنده باد دموکراسی , زنده باد آزادی بیان , زنده باد قانون مداری»

منبع: فارس

مطالب پیشنهادی