10:30 1396/11/28

به گزارش مفتاح، «تبصره 16 لایحه بودجه باید توسط مجلس لغو شود. دولت با کدام پشتوانه، پول چاپ می‌کند؟»

این موضوع را محمدکاظم انبارلویی در سرمقاله روزنامه رسالت مورد تاکید قرار داد و نوشت:

دولت سابق با همه حرف و حدیث‌هایش رفت و دولت فعلی با شعار تدبیر و امید بر سر کار آمد جا داشت که هم دولت عقلا و هم مجلس عقلا که با ائتلافی از اصلاح‌طلبی و اعتدال‌گرایی مصدر امور شدند از تولید پول آن هم با مجوز قانونی یکساله و موقتی دست بکشند و به قول خودشان به آواربرداری از چک پول های کاغذی تولیدی سابق بپردازند.اما نه تنها نپرداختند بلکه به همان ویرانه مصوبه خلاف قانون دولت قبل را در قالب بندهای 36 و 41 قانون بودجه سنوات 91 و 92 و تبصره‌های 7 قانون بودجه سال 93 و 94 و تبصره 25 قانون بودجه سال 95 احیا نمودند و کار خلاف قانون دولت سابق را که رئیس مجلس با 10 ایراد قانونی مصوبه‌اش را ابطال کرده بود ادامه و به بانک مرکزی اجازه دادند ایران چک‌های مورد نیاز کشور را پس از تصویب شورای پول و اعتبار تولید و منتشر نمایند.

لفظ تولید نگارش راقم این سطور نیست بلکه منطوق و مفهوم متن «تبصره 25 قانون»، بودجه سال 95 تکرار شده در لایحه دولت در بودجه 97 کل کشور است که چنین می گوید:

بانک مرکزی مجاز است ایران چک‌های مورد نیاز کشور را پس از تصویب شورای پول‌ و اعتبار تولید و با مسدود کردن معادل ریالی آن تحت نظارت هیئت نظارت اندوخته اسکناس منتشر کند.

صرف نظر از اینکه این جواز را مجلس به دولت داده آیا پول فروشی از وظایف ذاتی بانک مرکزی است ؟ آیا تولید پول درشت و فروش آن به بانک‌ها از طریق وجوه مسدودی آنها نزد بانک مرکزی وجهه شرعی دارد؟ و شورای محترم نگهبان بر اساس کدام وجهه شرعی و منطق و دلیل بر چنین رویکردی صحه گذارده است؟

نتیجه آنکه هم اکنون بیش از 224 میلیون قطعه چک پول یا همان ایران چک 50 و 150 و 200 هزار تومانی سابق چاپ شده به مبلغ بیش از 336 هزار میلیارد ریال از سال‌های قبل تا پایان سال 94 باقی مانده بود که اگر تعداد 224 میلیون قطعه ایران چک 50 هزار تومانی به مبلغ 112 هزار میلیارد ریال چاپ شده در سال 95 را به آن بیفزاییم بیش از 448 هزار میلیارد ریال تا پایان سال 95 ایران چک چاپ شده در بانک مرکزی تولید داشته‌ایم که مقدار 130 میلیون قطعه آن به ارزش 65 هزار میلیارد ریال آن در سال 95 انتشار یافته و بیش از 120 میلیون قطعه ‌آن به بانک‌ها و موسسات اعتباری به مبلغ بیش از 60 هزار میلیارد ریال توسط بانک مرکزی فروخته شده و در مجموع بیش از 328 میلیون قطعه ایران چک 50 و 100 و 200 هزار تومانی تولیدی به ارزش بیش از 387 هزار میلیارد ریال باقی است که میزان این حجم پول در جریان را گزارش تفریغ بودجه سال 95 کل کشور معادل 513 میلیون قطعه ایران چک به مبلغ 275 هزار میلیارد ریال تا پایان سال مالی 95 نشان می‌دهد.

چاپ پول به صورت اسکناس یا مسکوک نیازمند پشتوانه است. مصادیق پشتوانه بودن چاپ اسکناس و پول در قانون پولی بانکی احصا شده (جواهرات سلطنتی - طلا - ارز) اما ریال، آن هم ریال مسدودی محمل قانونی برای پشتوانه بودن چاپ پول درشت در حد 50 یا 100 یا 200 هزار تومان ندارد. گیریم که داشته باشد این پشتوانه مربوط به آن 120 میلیون قطعه ایران چکی است که به مبلغ 60 هزار میلیارد ریال به 33 بانک و موسسه اعتباری در سال 95 فروخته شده که معادل آن ریالش مسدود شده است. تکلیف پشتوانه 328 میلیون قطعه ایران‌چک باقی مانده و فروش نرفته به ارزش 387 هزار میلیارد ریال چیست ؟ توپ پاسخ به این پرسش کلیدی در زمین مجلس دهم در رد یا قبول تبصره 16 لایحه بودجه سال 97 کل کشور و پایان دادن به تکرار مکررات 5 ساله عملکرد دولت است که با کلید یونولیتی تصمیمات نادرست در صدد باز کردن یکی از قفل‌های فولادی اقتصاد پولی و بانکی کشور است.

چه خوب است از باب وظیفه پاسخگویی رئیس و هیئت رئیسه مجلس، رئیس دیوان محاسبات، خزانه‌دار کل کشور رئیس بانک مرکزی و دادستان کل کشور به عنوان اعضای هیئت نظارت بر اندوخته اسکناس در این مورد اظهار نظر کنند و جلوی تصویب تبصره 16 لایحه بودجه سال 97 را بگیرند!

منبع: رسالت

مطالب پیشنهادی