10:30 1396/11/26

به گزارش مفتاح، یک گیاه شناس در خصوص ممنوعت واردات گل‌های زینتی «بامبو» و «لاکی بن‌سای»، گفت: گاهی گونه‌های بیگانه با ورود به کشور تبدیل به گونه مهاجم می‌شوند و همچنین احتمال دارد حامل آفات و بیماری‌هایی باشند.

رئیس سازمان حفظ نباتات به دلیل آلودگی‌های متعدد و خطرناک گل‌های زینتی «بامبو» و «لاکی بن‌سای»، واردات این دو گونه به کشور را ممنوع اعلام کرده است. از دو سال پیش هیچ مجوزی برای واردات رسمی گل «بن‌سای» و «لاکی بامبو» صادر نشده، اما دلیل این ممنوعیت چیست؟

حسن جعفری عضو هیأت علمی دانشکده علمی کاربردی و گیاه‌شناس در گفت‌وگو با گروه جامعه خبرگزاری فارس در این باره گفت: دلیل ممنوعیت ورود گونه‌های گیاهی و جانوری بیگانه به کشور این است که گاهی این گونه‌ها تبدیل به گونه مهاجم می‌شوند.

جعفری اظهار افزود: این‌گونه‌ها افزون بر اینکه احتمال تبدیل شدن به گونه مهاجم و از بین بردن گونه‌های بومی را دارند، حامل آفات و بیماری‌هایی هستند.

این گیاه شناس تصریح کرد: گونه‌های غیربومی می‌توانند حامل بیماری و آفاتی باشند که در محل بومی خود بروز پیدا نکنند و با تغییر اقلیم و ورود به یک اقلیم جدید به عنوان میزبان آفات و بیماری‌ها عمل می‌کنند.

جعفری ابراز داشت: در واقع این گونه‌های غیربومی اکوسیستم را تهدید می‌کند مثل کهور پاکستانی وارد ایران شد و در مناطق کم‌آب ایران سازگاری خوبی نشان داد، اما دلیل این سازگاری این بود که این گونه ریشه‌اش را عمیق‌تر کرده و به آبهای زیرزمینی دسترسی پیدا کرد، در نتیجه سطح سفره‌های آب زیرزمینی پایین‌تر رفت و کهور ایرانی دیگر به آبهای زیرزمینی دسترسی نداشت و در واقع کهور پاکستانی تهدیدی برای کهور ایرانی شد.

این عضو هیأت علمی دانشکده علمی ـ کاربردی، تأکید کرد: ممکن است بامبو و بن‌سای نیز از سوی سازمان حفظ نباتات به عنوان گونه مهاجم و حامل آفات شناخته شده باشند به همین دلیل توصیه می‌شود مردم از خرید این گونه‌ها دوری کنند.

منبع: فارس

مطالب پیشنهادی