10:14 1396/11/21

به گزارش مفتاح، حذف دفعی و ناگهانی مدارس نمونه و سمپاد که اتفاقاً با مشارکت حداکثری والدین توانسته است فرصت رقابتی مناسبی را با هدف ارتقای کیفیت آموزشی بین مدارس فراهم سازد زمینه دامن زدن به نابرابری‌های آموزشی را فراهم می‌سازد.

در پی تصمیم وزارت آموزش و پرورش در ممنوعیت برگزاری هرگونه آزمون در مدارس ابتدایی و به تبع آن حذف مدارس سمپاد از متوسطه اول، جمعی از مربیان و والدین دانش‌آموزان نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور تنظیم کرده‌اند.

در این نامه خطاب به حسن روحانی رئیس جمهور آمده است:

«آموزش و پرورش ایران اسلامی با استقرار ساختار جدید آموزشی، درصدد عملیاتی ساختن راهکارهای سند تحول بنیادین با مشارکت همه ذی‌نفعان نظام آموزشی است.

بدیهی است تحقق سیاست‌های کلی تحول در آموزش و پرورش نیازمند همکاری جدی نهادهای نظارتی و قانونگذار از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش است.

پرهیز از شتاب‌زدگی و نگاه احساسی در حوزه عمل و تصمیم‌گیری، باید همواره سرلوحه متولیان عرصه تعلیم و تربیت کشور باشد.

شورای عالی آموزش و پرورش در سنوات اخیر در موضوعات مهم و راهبردی مانند تدوین نظام جامع هدایت تحصیلی، نظام رتبه‌بندی معلمان، ارزشیابی کیفی ـ توصیفی و سرانجام حذف مدارس سمپاد، تدابیر مناسب و اقناع‌کننده‌ای را اتخاذ نکرده است.

پاک ساختن مدارس ابتدایی از اضطراب و استرس ناشی از آزمون‌های شبه‌کنکور به بهانه‌های متعدد و ممانعت از ورود کتاب‌های رنگارنگ به ظاهر کمک درسی، رویکردی شایسته و در خور ستایش است اما نبود جامعیت در این مصوبه، هزینه‌های جبران ناپذیری را بر جامعه تحمیل خواهد کرد که نباید شتاب‌زده از آن عبور کنیم.

حذف دفعی و ناگهانی مدارس نمونه و سمپاد که اتفاقاً با مشارکت حداکثری والدین توانسته است فرصت رقابتی مناسبی را با هدف ارتقای کیفیت آموزشی بین مدارس فراهم سازد بسیار سؤال‌برانگیز است؛ دامن زدن به نابرابری‌های آموزشی، سلب فرصت‌های آموزشی از دانش‌آموزان مستعد شهری و روستایی کم بضاعت، دمیدن در تنور شهریه‌های بی‌حساب و کتاب مدارس غیر دولتی، کوچ ناخواسته دانش‌آموزان از مدارس دولتی به غیر دولتی، تشدید وضعیت اسف‌بار مدارس دولتی، فروکاستن از منزلت علمی و اجتماعی معلمان، تنها بخشی از پیامدهای استرس آفرین این تصمیم خلق‌الساعه است که اگر امصای تأیید جنابعالی پای آن بنشیند به عنوان اتفاقی ناگوار در یادها باقی خواهد ماند.

آقای رئیس جمهور؛

طرح شهاب هنوز در میدان اجرای آزمایشی نه تنها از اعتبار قابل اعتمادی برخودار نیست بلکه در شناسایی دانش‌آموزان باهوش در حیطه هوش‌های 9 گانه بازهم نیازمند به ابزار آزمون است و اجرای نادرست آن ممکن است تمام مؤلفه‌های برنامه‌ریزی درسی را به ویروس اضطراب و استرس مبتلا کند.

آقای رئیس جمهور؛

حذف آزمون اتفاق مبارکی است مشروط بر آنکه جایگزین مناسبی را وارد عرصه عمل کنیم؛ هنوز در خصوص پیامدهای ارزشیابی کیفی ـ توصیفی متداول در دوره شش ساله ابتدایی حرف و حدیث‌های فراوانی وجود دارد که آشکارترین عواقب آن ظهور و بروز اُفت تحصیلی دانش‌آموزان ایرانی در آزمون‌های بین‌المللی طرح تیمز و پرلز است.

آقای رئیس جمهور؛

اجازه ندهید با تأیید جنابعالی شورای عالی آموزش و پرورش به قیمت بالا بردن دستوری سهم مدارس غیردولتی، با تصمیمی شتاب‌زده، شکاف عمیق طبقاتی را در آموزش و پرورش کشور رقم بزند.

آقای رئیس جمهور؛

حضرتعالی در خرداد ماه 92 گفتید: «من نگران طبقاتی شدن آموزش و پرورش هستم... می‌ترسم بهترین دانشگاه‌ها ازآن بچه پولدارها باشد»

مطمئن باشید حذف مدارس نمونه و سمپاد در تعارض آشکار با بیان جنابعالی است بنابراین تا دیر نشده آموزش و پرورش را دریابید».

منبع: فارس

مطالب پیشنهادی