12:54 1396/11/19

به گزارش مفتاح، یکی از موسسان دفتر تحکیم وحدت گفت: متاسفانه در بخش‌های مدیریتی بنده به نتیجه بدی رسیدم که خائن کم نداریم، ماشاءالله در جمهوری اسلامی خائن زیاد است چه تسبیح به دست چه مدرن و چه فوق مدرن.

حجت‌الاسلام سیدعباس نبوی استاد حوزه و دانشگاه و از موسسان دفترتحکیم وحدت در سی و هشتمین نشست سراسری جنبش عدالتخواه دانشجویی طی سخنانی با موضوع « عدالت در اسلام و در مکاتب دیگر» گفت: عدالت در نظریه اجتماعی تا به الان به مبنای خاصی نرسیده است. گاهی به اخلاق تعبیر شده و گاهی زهد.

وی افزود: اگر ما نتوانیم تعریفی از عدالت بدهیم و پایه بینشی ارائه دهیم، ممکن است مدعیان متعارض به وجود آید. هم مدعیان عدالت و هم مدعیان بی عدالتی. یعنی اگر شاخص نباشد دزدها و سارقین هم می‌توانند ادعای عدالت کنند.

نبوی تاکید کرد: به این وجه که یک مدیر مدعی و دارای حقوق نجومی، با حساب و کتاب‌هایی ظاهرا عاقلانه و با احتساب شرایط و قابلیت‌های وی، موقعیت‌های دیگر را اختیار کرده و خود را مجاهد در راه خدا می‌داند.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: در تفکر اسلامی یک تعریف از عدالت که به دست آمده سخنان امام علی (ع) است که مورد تایید همگان در جهان اسلام است و جمهوری اسلامی در 40 ساله اخیر مبنا را بر آن قرار داده بدین قرار است که عدالت قرار دادن شی در موضع خویش است.

وی ادامه داد: بنده به این موضوع چند نقد به آن دارم، یکی از آنان این است که متکلمین در تفسیری که ارائه داده اند یک دُر ذاتی برقرار می شود و در اصل معنای عدالت در کلام امیر المومنین آن است که اگر جاری شود هر چیزی را جای خود قرار می دهد.

نبوی با بیان اینکه در جهان غرب می‌گویند عدالت نسبی است، گفت: آنها علاوه بر عدالت اخلاق را نیز نسبی می‌دانند.

وی اضافه کرد: البته در غرب قبلا می‌گفتند که اخلاق نسبی نیست اما در حال حاضر اخلاق را نیز نسبی می‌دانند و میگویند نسبی بودن اخلاق از زمان روم و یونان باستان بوده است.

نبوی اظهار داشت: در حال حاضر دعوای ما بر سر تساوی‌ها و عدم تساوی‌هاست! حتی زمینه جنگ‌ها بر این قرار بود که تساوی در توزیع غنایم موجب نارضایتی اشخاصی همچون طلحه و زبیر شد که خود را تاثیرگذار و دارای سابقه می‌دانستند و حقوق بیشتری نسبت به بقیه می‌خواستند.

وی گفت: در جواب این اشخاص (طلحه و زبیر) حضرت امیر خود را با آن‌ها مقایسه و می‌گفت: « سابقه من در اسلام بیشتر است یا شما؟ چه کسی در لیله المبیت در بستر پیامبر خوابید و...

پس آیا در تقسیم غنائم بین من و شما و یا آن غلام سیاه چرده می‌تواند تفاوتی قائل شد؟»

این استاد دانشگاه تصریح کرد: عدالت در سیره پیامبر و امام علی(ع) که من به آن رسیده‌ام اصل تقسیم بالاسویه  است، ما نیاز داریم هم در پایه بنیادین و هم در عمل به این سمت برویم که حضرت امیر می‌فرمایند زمانیکه می‌خواهند عدالت را وصف کنند راحت ترین چیز است اما در عمل سخت ترین چیز است.

وی گفت: اینکه در عمل بخواهیم عدالت را کامل برقرار کنیم تقریبا محال است و به همین خاطر است که عدالت را یک آرمان مهدوی می‌دانند و در این زمینه ما باید حداکثر توان خود را در این مسیر قرار بدهیم.

نبوی اظهار داشت: برای اینکار باید ظلم را نابود یا به حداقل برسانیم. تبعیض را از بین ببریم، که ظلم نیست بلکه بین ظلم و عدل است یعنی حقوق بعضی را بپردازند و بعضی دیگر را نه و باید به حداقل برسانیم.

وی ادامه داد: من به شدت نسبت به آینده نگرانم چون هیچ عزم جدی عدالتخواهانه‌ای در قوای سه گانه نمی‌بینم. نظام تصمیم سازی درون دیوان سالاری سه قوه پنهان شده و کارهای بی‌فایده، بی اثر و هزینه بردار انجام می‌دهند.

نبوی گفت: متاسفانه در بخش‌های مدیریتی بنده به نتیجه بدی رسیدم که خائن کم نداریم، ماشاءالله در جمهوری اسلامی خائن زیاد است چه تسبیح به دست چه مدرن و چه فوق مدرن.

منبع: فارس

مطالب پیشنهادی