11:16 1396/11/19

به گزارش مفتاح، عضو فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه دولت باید گفتار درمانی را کنار گذاشته و به صورت عملیاتی بازار ارز را مدیریت کند، گفت: شاید یکی از عوامل تعلل در مهار قیمت ارز و مدیریت بازار آن، سود ظاهری دولت از محل تسعیر ارز باشد.

محسن علیجانی زمانی با اشاره به افزایش قیمت ارز در روزهای اخیر در بازار گفت: اگر نگوییم 100 درصد ارز بازار در دست دولت است می‌توانیم بگوییم 70 تا 80 درصد از ارز در بازار از محل فروش نفت و گاز در اختیار دولت است.

وی افزود: دولت باید بازار را مدیریت کند و وزیر اقتصاد و بانک مرکزی و شخص آقای رئیس جمهور در این‌باره باید پاسخگو باشند.

عضو فراکسیون امید مجلس اظهارداشت: بالا رفتن قیمت ارز در شرایط فعلی آثار کوتاه مدت دارد اما از سال 97 قیمت‌ها را افزایش دهد و ارزش دارایی‌های مردم را کاهش دهد و هرچه قیمت ارز بالاتر برود در مقابل ما شاهد افت ارزش دارایی‌های مردم خواهیم بود.

علیجانی خاطرنشان کرد: افزایش قیمت ارز موجب ایجاد تورم و گرانی در کشور می‌شود و ما به جد از دولت، وزیر اقتصاد و بانک مرکزی می‌خواهیم که فضای بازار ارز را مدیریت کند و صحبت درمانی را کنار بگذارند و به طور عملیاتی فضا را کنترل کند.

وی افزود: البته متأسفانه یک موردی که در یکی دو سال گذشته در بحث ارز بسیار هم برجسته شده و یک ایراد است این است که دولت ارز خود را قطعی به بانک مرکزی نمی‌فروشد و علی‌الحساب بر روی آن قیمت می‌گذارد و به عنوان مثال می‌گوید دلار 3 هزار و 500 تومان و آن را به ریال تبدیل می‌کند و چیزی مُد شده به نام تسعیر ارز و وقتی دلار به عنوان مثال 4 هزار و 500 تومان شود و این افزایش قیمت به ظاهر برای دولت سود به همراه دارد و حتی در کمیسیون تلفیق هم ردیفی به نام ردیف تسعیر ارز در بودجه دیده شده است.

عضو فراکسیون امید مجلس باید جلوی تسعیر ارز گرفته شود چرا که اولاً هم از بعد فقهی و شرعی و قانونی باید مجدد بررسی شود از سوی دیگر باید دلار با قیمت قطعی به بانک مرکزی فروخته شود و اگر نمی‌توانند نرخ دلار را تک نرخی کنند لااقل جلوی تسعیر ارز را بگیرند و یکی از عواملی که باعث تعلل در مهار و مدیریت بازار ارز است ممکن است سود ظاهری دولت از محل تسعیر ارز باشد.

علیجانی خاطرنشان کرد: من معتقدم که افزایش قیمت ارز به دستاوردهایی هم که دولت در بحث مهار تورم داشت لطمه می‌زند و ممکن است اگر امروز دولت اقدامی نکند فردا دیر باشد و اگر این فضا مدیریت نشود قطعاً نمایندگان از وزیر اقتصاد سئوال خواهند کرد.

وی در پایان گفت: مطمئن هستم که بعد از بررسی بودجه در مجلس باید وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی به مجلس بیایند و در این‌باره پاسخگو باشند.

منبع: فارس

مطالب پیشنهادی