14:11 1396/11/15

به گزارش مفتاح، شریف زاده از کارشناسان صنایع دستی در همایش «همای هنر» گفت: هنوز پس از ۲۰ سال و با وجود تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانشگاه هنرهای سنتی راه اندازی نشده است.

عبدالمجید شریف زاده مدیر کل سابق توسعه و ترویج صنایع دستی، در چهارمین برنامه تجلیل از هنرمندان پیشکسوتان صنایع دستی و هنرهای سنتی با عنوان «همای هنر»  که امروز ۱۵ بهمن ماه در سازمان میراث فرهنگی برگزار شد گفت: آنچه از هنرهای سنتی یاد می کنیم طی سده ها دست به دست منتقل شده و شناسنامه و فرهنگ ماست. این هنر به سادگی به دست نیامده که آن را به سادگی از دست دهیم. برنامه هایی برای آن تدوین شد و شرایطی پیش آمد که در برخی مواقع دچار ضعف و برخی دیگر قوت شد.

او ادامه داد: بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم آنچه از اصل صنایع دستی باقی مانده بود چیزی جز ظاهر نبود، شرایطی که دوستان مسئولیت آن را پذیرفتند بسیار سخت بود و صنایع دستی از وضعیت نابسامانی برخوردار بود. شاید برخی دوستان اعلام کنند که در گذشته نمایشگاه ها بدون آنکه پولی پرداخت کنند، برگزار می شد اما آنچه می دیدیم تنها پوسته ای بود که با تلنگری می شکست و در برخی مواقع هم شکست.

مدیر کل سابق توسعه و ترویج صنایع دستی اضافه کرد: حضور و فعالیت در عرصه های بین الملل نکته مهمی است که این جایگاه را در سال های گذشته از دست داده بودیم تا جایی که حتی حق عضویت در مجامع بین المللی را پرداخت نمی کردیم و تا پای اینکه کشورمان تعلیق شود، پیش رفتیم اما امروز دوباره جایگاه بین المللی خودمان را کسب کردیم و بیشترین شهرهای ثبت جهانی را به خود اختصاص داده ایم.

شریف زاده با بیان اینکه ویران کردن بسیار ساده و ساختن بسیار دشوار است، گفت: البته بسیاری از کاستی ها همچنان پا برجاست و نباید فقط به ثبت شهرهای جهانی اکتفا کنیم بلکه باید شرایط را برای حمایت از این شهرها و هنرمندان آن نیز فراهم کنیم تا بیمه هنرمندان که سال ها آن را دنبال کرده اند به سرانجام برسد.

او با اشاره به اینکه باید شرایط انتقال دانش پیشکسوتان صنایع دستی و هنرهای سنتی فراهم شود، افزود: نزدیک به٢٠ سال است که طرح دانشگاه هنرهای سنتی مطرح شده است و به دلایل مختلف به دنبال تأسیس آن هستیم. هنرهای سنتی در مقوله دانشگاهی جا ندارد و این هنر باید به صورت استاد و دانشگاهی آموزش داده شود؛ باید اخلاق هنرهای سنتی توسط استادان پیشکسوت به دانشجویان منتقل شود. تأسیس دانشگاه هنرهای سنتی در شورای عالی انقلاب تصویب شد و آقای روحانی نیز آن را به اسم استاد فرشچیان نامگذاری کردند اما متاسفانه هنوز این اتفاق نیفتاده است.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه اندیشمندان و هنرمندان در همه دنیا جایگاه ویژه ای دارند، اضافه کرد: در سال های گذشته درجه هنری به هنرمندان داده می شود اما ای کاش برای حمایت از این افراد فکری می شد. در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هیچ برنامه ای برای حمایت از پیشکسوتان که درجه هنری دارند، نداریم. شاید تلخ باشد در پاسخ به هنرمندی که می پرسد درجه هنری به چه دردی می خورد، بگوییم در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) جایی دارند که متاسفانه امروز آن را هم نداریم و زمانی که هنرمندی فوت می کند می گویند ما جایی برای آنها نداریم.

شریف زاده بیان کرد: فکر نمی کنم این موضوع کار دشواری باشد که حداقل هنرمند در انتهای راه روی زمین نماند. امیدوارم شرایط برای حمایت از هنرمندان مهیا شود.

منبع: مهر

مطالب پیشنهادی