14:30 1396/11/05

به گزارش مفتاح، در حالی که نماینده مجلس از جان باختن چند تن از زلزله زدگان به دلیل سرما خبر می‌دهد، فرماندار و برخی دیگر از مسئولان، این ماجرا را تکذیب می‌کنند؛ اتفاقی عجیب که جز پدید آوردن برخی ابهامات در اذهان عموم، نتیجه‌ای نداشته و ندارد.

ساعاتی پیش، خبری به نقل از شهاب نادری، نماینده اورامانات در مجلس شورای اسلامی منتشر شد که حکایت از فوت چند تن در شب گذشته در مناطق زلزله زده داشت؛ خبری که در آن، علت فوت این افراد ـ بی آنکه شمار دقیقشان ذکر شود ـ سرمازدگی اعلام شده بود و از تریبون مجلس و در قالب تذکر این نماینده به مسئولان بیان می‌شد.

تذکری که در ادامه، انتقاد این نماینده به دولتمردان بابت رسیدگی نکردن به وضع زلزله زدگان و ضرورت ارائه کانکس یا پول خرید آن به مردم آمده بود و به سرعت با واکنش برخی مسئولان از جمله اکبر سنجابی، فرماندار سرپل ذهاب مواجه شد که این خبر را تکذیب کرد و گفت: «کمبود‌هایی در وضعیت رسیدگی به زلزله زدگان وجود دارد، ولی شرایط به گونه‌ای نیست که فردی در مناطق زلزله زده تاکنون بر اثر سرمازدگی فوت کرده باشد.»

وی در ادامه افزود: «تنها حوادثی که منجر به مرگ هموطنان‌مان در مناطق زلزله‌زده شده، سه مورد آتش‌سوزی در اسکان‌های اضطراری بود که منجر به فوت دو زن و یک مرد جوان شد.» توضیحاتی که مشابه آن را اکبر اکبری، فرماندار ثلاث باباجانی نیز بیان کرد: «در شهرستان ثلاث باباجانی و روستا‌های اطراف آن، تاکنون هیچ گونه خبری مبنی بر اینکه فردی بر اثر سرمازدگی در اسکان‌های اضطراری فوت کرده باشد، گزارش نشده است. به مردم زلزله زده این مناطق در حد کمک‌های انجام شده امکانات ارائه شده و وضعیت این افراد به لحاظ گرمایشی، به گونه‌ای نیست که منجر به مرگ کسی شود.»

پس از فرماندار ثلاث باباجی، آرش زره‌تن، فرماندار جوانرود، سومین فردی بود که به اظهارات نماینده عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه واکنش نشان داد و گفت: «شهرستان ما به دلیل شرایط اقلیمی دارای آب و هوایی سرد و کوهستانی است و اینکه مردم زلزله زده ما با وجود اسکان‌های اضطراری و وسایل گرمایشی دارای مشکلاتی باشند طبیعی بوده، ولی امدادرسانی به این مردم خوب پیش می‌رود و تاکنون هیچ گونه مورد فوتی در مناطق زلزله زده ما بر اثر سرمای هوا گزارش نشده است.»

تکذیب‌هایی که سلسله وار منتشر می‌شدند تا این گونه به نظر برسد که نماینده مجلس در نطق خود در صحن مجلس، خبری کذب بیان کرده است؛ اما این پایان راه نبود و کمی بعد خبر رسید که شب گذشته، یک دختربچه دو ساله بر اثر سرمازدگی در بیمارستان شهدای سرپل ذهاب جان به جان آفرین تسلیم کرده است.

اتفاقی که هرچند با ادعای نماینده اورامات کاملا همخوانی نداشت، به نوعی تکذیب مسئولان منطقه را کمرنگ می‌کرد و به شدت دردناک بود؛ خبری که این بار هم واکنش مسئولان به آن از جنس تکذیب بود؛ تکذیبی نیم‌دار که حکایت از مرگ این کودک دو ساله داشت، ولی دلیل آن را سرمازدگی نمی‌دانست.

رئیس بیمارستان شهدای سرپل ذهاب در این خصوص به ایسنا گفت: «این دختر بچه پس از یک هفته سرماخوردگی در شرایطی توسط والدین برای مداوا به بیمارستان سرپل ذهاب مراجعه کرد که به علت عفونت شدید و سرایت آن به دیگر نقاط بدن، هیچ گونه علائم حیاتی نداشت.» توضیحاتی که این گونه ادامه یافت: «سهل انگاری والدین علت اصلی مرگ این دختر بچه دو ساله است.»

اتفاقی دردناک که البته یکسویه روایت شده و معلوم نیست مورد تأیید خانواده این دختربچه درگذشته هم هست یا خیر! اما قطعا پایان بخش خبری که نماینده اورامانات از تریبون مجلس منتشر کرده نیست؛ این را می‌شود از واکنش‌های عمومی به این خبر و تکذیب آن در فضای مجازی دریافت که حکایت از پدید آمدن ابهاماتی فراوان در افکار عمومی در این خصوص دارد.

ابهاماتی که لازم است پاسخ داده شوند. به این صورت که اگر نماینده حرف کذبی را از تریبون رسمی بیان کرده، باید بابت این کار بازخواست شده و حتی مورد پیگرد قرار گیرد و اگر نه، افرادی که این خبر را تکذیب کرده‌اند، مورد پیگرد قرار گیرند. اتفاقی که البته چندان خوشایند نیست، اما ضروری به نظر می‌رسد و چه بسا رقم نخوردن آن، آفت‌هایی به مراتب بیشتر و شدیدتر به دنبال داشته باشد.

منبع: تابناک

مطالب پیشنهادی