13:45 1396/11/03

به گزارش مفتاح، رییس دیوان محاسبات با اشاره به دلایل عدم تحقق درآمدهای مالیاتی گفت: متاسفانه اعمال معافیت‌های مالی و گمرکی موجب مرکز فساد و فرار مالیاتی شده است.

عادل آذر با ارائه گزارش عملکرد ۸ ماهه بودجه ۹۶ اظهار کرد: عمده درآمدها که بخش عمده‌ای از تمرکز بودجه به آن است، منوط به درآمدهای مالیاتی است که برهمین اساس ما شاهد ۲۹ درصد عدم تحقق در این زمینه هستیم، اما آن ۳۳۲ هزار میلیارد تومانی که وصول نشده، طی این ۸ ماه چه بوده است.

وی تصریح کرد: این مساله در اختیار دولت است و دولت باید برنامه‌ریزی و نظارت کند تا این پول‌ها را بگیرد.

رییس دیوان محاسبات با بیان اینکه مالیات‌ها هم مربوط به مالیات‌های مستقیم و غیرمستقیم می‌شود، گفت: در بخش مالیات‌های مستقیم عدم وصول به مالیات شرکت‌های دولتی برمی‌گردد. دولت می‌توانست این کار را انجام دهد، اینکه چرا انجام نداده نمی‌دانم. در واقع ۱۴ هزار میلیارد ریال مالیات شرکت‌های دولتی است.

آذر اظهار کرد: در بحث مالیات‌های غیرمستقیم ۴۰۰۰ میلیارد تومان به مالیات ارزش افزوده برمی‌گردد و از آنجایی که در حال ارزیابی عملکرد ۸ ماهه هستیم دولت باید پاسخ دهد.

وی با اشاره به دلایل عدم تحقق درآمدهای مالیاتی نیز گفت: عدم اجرای کامل و فراگیر طرح جامع مالیاتی یکی از این علت‌هاست که ۷۲۱ میلیارد تومان خرج این طرح شده است. همچنین عدم استقرار صندوق‌های مکانیزه فروش نیز از دیگر دلایل تحقق نیافتن درآمدهای مالیاتی است.

رییس دیوان محاسبات ادامه داد: عدم اقدام موثر در جلوگیری از فرار مالیاتی و اعمال معافیت مالیات‌های گمرکی و مالیاتی نیز که عامل فساد شده‌اند از دیگر دلایل این مساله هستند.

آذر به واگذاری پروژه‌های عمرانی هم اشاره کرد و گفت: در لایحه دولت بحث واگذاری پروژه‌های عمرانی به بخش دولتی هم ذکر شده بود که به طور کامل تحقق نیافته است. ضمن اینکه میزان تحقق درآمدهای ناشی از فروش نفت نیز پایین گزارش شده است.

وی همچنین به مساله فروش اوراق مشارکت هم اشاره کرد و گفت: روراست باید بگویم که قصه اوراق مشارکت و اسناد خزانه از مسیر اصلی خود که ساماندهی بدهی‌های کوتاه مدت دولت است، منحرف شده حتما باید متوقف و یا فکری برای آن شود.

رییس دیوان محاسبات پیشنهاد کرد: کارشناسان دیوان محاسبات و ما بر این نظر هستیم که به جای اسناد خزانه و اوراق مشارکت به سمت مشارکت صکوک اجاره برویم که بیش از ۶۰ درصد بدهی‌ها از این طریق تامین شود که می‌تواند ظرفیت خوبی باشد.

آذر اظهار کرد: مانده معوقات ما در بانک‌ها ۱۱ درصد است در حالی که نرم جهانی ۶ درصد می‌باشد که ما از این میزان ۵ درصد هم بالاتر رفته‌ایم.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: در ماده ۱۶ قانون رفع موانع تولید دولت را مکلف کردیم که بانک‌ها و شرکت‌های تابعه یعنی از سال ۹۴ به این ور یک سوم دارایی‌هایشان را واگذار کنند و بخشی از منابع خود را از این طریق تامین کنند اما عملکرد صفر است. به بانک‌ها می‌گوییم چرا انجام ندادید، می‌گویند بانک مرکزی به ما چیزی نگفته، بانک مرکزی هم نظارت درستی نداشته است لذا باید ساز و کار موثری را در این زمینه تعریف کرد.

رییس دیوان محاسبات همچنین بیان کرد: در مورد حذف دهک‌های پرآمد اگر به طور جدی به این سمت نرویم، تمام بودجه عمومی باید به یارانه اختصاص داده شود. حقوق کارکنان و صندوق‌های بازنشستگی هم همین‌طور است.

عادل آذر به منابع طرح تحول سلامت نیز اشاره کرد و گفت: منابع پایدار برای طرح تحول سلامت را به هدفمندی یارانه‌ها وصل کردیم بنابراین خزانه هرچقدر درآمد داشته باشد باید به یارانه حقوق جاری و مطالبات طرح تحول سلامت اختصاص داده شود، لذا این مساله یکی از موضوعات جدی است و اگر تحقق نیابد بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و سایر بخش‌ها دچار مشکل می‌شوند.

رییس دیوان محاسبات در پایان به ماده ۱۰ قانون تنظیم مقررات مالی دولت مربوط به حوادث غیرمترقبه اشاره کرد و افزود: براساس آنچه که در بودجه ۹۶ پیش‌بینی شده و محاسبه‌ای که ما پیش‌بینی کردیم ۲۰ هزار میلیارد تومان باید اختصاص یابد که دولت ۵۵۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته، یعنی یک‌چهارم آن، اما آنچه که پرداخت شده ۱۵ درصد بوده است.

منبع: ایسنا

مطالب پیشنهادی