13:40 1396/11/02

به گزارش مفتاح، رئیس انجمن داروسازان استان فارس گفت: سازمان‌های تأمین اجتماعی و بیمه سلامت حدود 7 ماهه که بدهی‌های خود را  به داروسازان پرداخت نکرده‌اند و با پیگیری‌هایی که از طرف داروسازان ایران انجام شده مسئولان سازمان‌های بیمه‌گر نیز قول مساعدی برای پرداخت این حجم از بدهی‌ها تا پایان سال را به ما نداده‌اند.

غلامرضا دهقان‌زاده در خصوص مشکلات داروسازان در سطح کشور، اظهار داشت: با اجرای طرح تحول سلامت قدم مثبتی در راستای حل مشکلات مردم جامعه برداشته شد اما از آنجا که تأمین اعتبارات لازم برای به هدف رسیدن این طرح لحاظ نشده بود در حال حاضر مراکز ارائه‌دهنده خدمت و خصوصاً داروخانه‌های بخش خصوصی با مشکلات عمده‌ای مواجه شده‌اند.

وی افزود: حجم مطالبات داروخانه‌‌ها از بیمه‌ها بسیار زیاد شده است و باید به این موضوع توجه داشته باشیم که 85 درصد این مطالبات توسط داروخانه‌ها باید به شرکت‌های توزیع و پخش دارو برگردانده شود.

رئیس انجمن داروسازان استان فارس، تصریح کرد: متأسفانه مدت‌هاست که پرداخت مطالبات داروسازان توسط بیمه‌ها با تأخیر انجام می‌شود و سازمان‌های تأمین اجتماعی و بیمه سلامت حدود 7 ماه است که بدهی‌های خود را  به داروسازان پرداخت نکرده‌اند و با پیگیری‌هایی که از طرف داروسازان ایران انجام شده مسئولان سازمان‌های بیمه‌گر نیز قول مساعدی برای پرداخت این حجم از بدهی‌ها تا پایان سال را به ما نداده‌اند.

دهقان‌زاده، گفت: طبق گفته مسئولان وزارت بهداشت قرار است مشکلات صنعت دارو با تزریق پول نقد و اوراق قرضه حل شود اما پرداخت اوراق به داروخانه‌ها عملیاتی نیست و در حوزه دارو باید تزریق پول به بیمه‌ها صورت گیرد اما مسئولان بیمه نیز امیدوار نیستند که تا پایان سال اتفاقی رخ دهد. همچنین اگر طی چند ماه آینده این مشکلات برطرف نشود تهیه دارو توسط داروخانه‌ها با چالش‌های جدی مواجه خواهد شد.

وی گفت: در برخی از استان‌ها به دلیل اجرای طرح پزشک خانواده، تحویل دارو به بیماران به صورت رایگان صورت می‌گیرد و در استان فارس نیز در سطح یک، فرانشیز نیز دریافت نمی‌شود که این موضوع باعث بالا رفتن حجم مطالبات داروخانه‌ها شده است و باید فکر جدی به حال آن کرد.

رئیس انجمن داروسازان استان فارس در پایان گفت: طرح تحول سلامت ارائه‌دهنده خدمات را با مشکل مواجه کرده است اگر پرداخت داروخانه‌ها به شرکت‌های توزیع انجام نشود روند تهیه دارو با مشکل مواجه خواهد شد و قطعاً زمانی که تأمین اعتبارات صورت نگیرد داروخانه‌ها نمی‌توانند دارو را به دست مردم برسانند.

منبع: فارس

مطالب پیشنهادی