11:30 1396/10/30

به گزارش مفتاح، وکیل مالکان «خانه نیما یوشیج» با بیان اینکه یکی از وظایف قانونی میراث فرهنگی، خریداری اموال واگذار شده است، گفت: برنامه مالکان انتقال ملک است و ترجیحاً فروش به شهرداری است؛ هرچند وارثان هم خود اهالی فرهنگ بوده و دغدغه ملک را دارند، ولی تصمیم بر فروش است.

حامد سهرابی وکیل خانواده ‌«شریف‌نیا» مالک خانه‌ خبرساز این روزها در دزاشیب که محل سکونت «نیما یوشیج» بوده، اظهار داشت: خانه کنونی دزاشیب دارای 2 دانگ ارث و باقی سند قطعی است.

وی افزود: خانواده «شریف‌نیا» در این ملک به صورت 5 نفره شراکت دارند و بنده از سوی تمام این افراد وکالت تام دارم.

سهرابی با بیان اینکه این خانه در سال 1380 ثبت ملی شد و تا سال 93 ما با میراث فرهنگی مدارا کردیم، بیان داشت: یکی از وظایف قانونی میراث فرهنگی خریداری اموال واگذار شده است، اما متاسفانه دریغ از کوچک‌ترین اقدامی! واقعا تاسف‌بار است که این ملک شخصی با قصور همراه شده است.

این وکیل دادگستری ضمن بیان اینکه از سال 1393 درگیر پرونده قضایی بودیم، ابتدا با نظر دادگاه بدوی رای به ما داده شد و بعد در دادگاه تجدیدنظر رای قطعی هم صادر شد، افزود: در جلسه‌ای که با شهردار منطقه یک تهران و نماینده شورای شهر داشتیم، به عنوان وکیل مالکان موارد را منعکس کردم، عنوان هم کردم که مالکان قصد تخریب ندارند، اما حاضر نیستند از حقوقشان هم بگذرند.

سهرابی در ادامه مطالب خود با اشاره به اینکه ما اعلام کردیم شهرداری و یا هرکسی که قادر است می‌تواند ملک را بخرد، تصریح کرد: ملک در حال حاضر از ثبت ملی خارج شده و دخل و تصرف توسط مالک امکان‌پذیر است.

وکیل خانواده شریف‌نیا با اعلام نظر خانواده در راستای اینکه نظر قطعی خانواده (وراث) بر فروش ملک دزاشیب است، گفت: این ملک در حال حاضر خریداران بسیاری برای ساخت و ساز دارد، برخی پیشنهاد ساخت مشارکتی هم می‌دهند، اما هدف فروش تام است و چه بهتر خریدار این ملک (خانه نیما یوشیج) شهرداری و یا NGOهای ادبی باشند.

سهرابی متذکر شد: برنامه مالکان انتقال ملک است و ترجیح برای فروش به شهرداری است؛ هرچند وارثان هم خود اهالی فرهنگ بوده و دغدغه ملک را دارند، ولی تصمیم بر فروش است.

وکیل مالکان خیابان دزاشیب در پاسخ به اینکه امکان ثبت ملی مجدد ملک (خانه نیما یوشیج) وجود دارد؟ گفت: از نظر قانونی ثبت مجدد و ورود به فهرست امکان‌پذیر نیست و مالکان راضی به ثبت مجدد نیستند؛ دلایلی که دیوان عدالت اداری را مجاب و در نهایت رای به خروج از فهرست داد با استناد به نظریه فقهی شورای نگهبان بود، نظریه شورای نگهبان این است که شمول قوانین میراث فرهنگی نسبت به آثار و املاکی که مالک شخصی دارند، غیرشرعی است؛ مستنداتی این‌گونه موجب صدور رای قطعی شد. با این نظریه آثاری که مالک شخصی دارند از شمول قوانین میراث فرهنگی خارج می‌شوند.

وی در پایان سخنان خود در پاسخ به این سئوال که شما به عنوان وکیل مالکان قیمتی را برای فروش خانه اعلام کرده‌اید، گفت: شهرداری تهران وعده خرید ملک را داده است؛ البته ما هنوز قیمتی را اعلام نکرده‌ایم. برای تعیین قیمت باید کارشناسی صورت گیرد و توافق دو طرفه بر اساس کمیسیون توافقات خواهد بود.

خانه نیما یوشیج در سال 1380، مصادف با سالمرگِ شاعر در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد. حال، پس از گذشت 16 سال، خبر‌ها حاکی از آن است که این خانه از فهرست آثار ملی ایران خارج شده و در وضعیتِ نامساعدی به سر می‌برد. این خانه در دوره پهلوی دوم ساخته شده و فاقد ارزش معماری بوده و اهمیت آن به سبب زندگی شاعر شهیر کشورمان نیما یوشیج است. نوع معماری این خانه از معماری اغلب خانه‌های شمیران تبعیت کرده است. سقف شیروانی و ایوانی که با 8 ستون فلزی، نمای اصلی را دربر گرفته، از مشخصات این بنا است.

منبع: فارس

مطالب پیشنهادی