13:33 1396/10/27

به گزارش مفتاح، آمارهایی که برخی از مسئولان در خصوص کاهش ۴۰ درصدی تراکنش‌های بانکی در زمان فیلتر تلگرام ارائه دادند, صحیح نیست. استعلام شبکه الکترونیکی پرداخت بانک مرکزی حاکی از افزایش ۵۲۰ میلیارد تومانی بوده است.

عبدالصمد خرم‌آبادی معاون دادستان کل کشور در کانال خود در پیام‌رسان سروش گفت: آمارهایی که برخی مسئولان درخصوص کاهش 40درصدی تراکنش‌های بانکی در زمان فیلتر تلگرام ارائه دادند, صحیح نیست. به‌نظر می رسد این آمارسازیها برای توجیه رفع فیلتر غیرقانونی تلگرام و اینستاگرام است. نباید با ارائه آمار غلط مردم را به اشتباه انداخت.

بر اساس استعلام به عمل آمده از شاپرک (شبکه الکترونیکی پرداخت بانک مرکزی) تعداد تراکنشهای بانکی اینترنتی بعد از فیلتر شدن تلگرام و اینستاگرام فقط 6/5 درصد کاهش داشته, اما برعکس مبلغ تراکنش‌های بانکی اینترنتی در این مدت نه تنها کاهش نداشته بلکه 520 میلیارد تومان نسبت به مدت مشابه قبل از فیلتر تلگرام افزایش داشته است.

افزایش مبلغ تراکنش‌های اینترنتی بانکی در زمان فیلتر تلگرام حاکی از آن است که در مورد مشاغل موجود در این شبکه بزرگنمایی شده است.

پرونده‌های قضایی حاکی از آن است که اکثریت قریب به اتفاق کسب و کارهای غیرقانونی نظیر فروش مواد مخدر و مشروبات الکلی, قوادی و فروش فیلم های مستهجن و بسیاری دیگر از فعالیت های اقتصادی غیر قانونی به لحاظ فراهم نبودن امکان نظارت در تلگرام انجام می شوند.

هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد پایگاه های اینترنتی بیگانه در فضای مجازی او فعالیت غیرقابل کنترل داشته باشند. در اجلاس دادستانهای کل کشورهای عضو "سازمان همکاری شانگهای" که یک ماه پیش با حضور دادستان کل کشور ایران برای مبارزه با جرایم سایبر در سن‌پترزبورگ روسیه برگزار شد, تمامی دادستانها بلا‌استثنا اعلام کردند که به پایگاه‌های اینترنتی که قوانین آنها را نقض کنند، اجازه فعالیت نخواهند داد.

بی تفاوتی قوه مجریه در قبال فعالیت مجرمانه تلگرام و اینستاگرام نوبر, بی‌سابقه, شگفت‌انگیز و تأسف‌بار است.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی