13:01 1396/10/27

به گزارش مفتاح، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه ۱۷ دستگاه مسئول در حوزه آلودگی هوا، مصوبات مربوط به این موضوع را به درستی اجرا نمی‌کنند، گفت: آلودگی هوا با دستور حل نمی‌شود.

وحید حسینی با اشاره به اینکه در زمینه مقررات آلودگی هوا انباشتی از مصوبات را داریم، اظهار کرد: سال‌های پیش قوانین هوای پاک در کشور مطرح شده است. مصوبات متعدد مجلس، هیئت وزیران، شورای شهر تهران و ... برنامه‌های متعددی در سطح شهری و ملی را تایید کرده است و در حال حاضر بیش از ۱۷ دستگاه مسئول اجرای این مصوبات هستند.

وی ادامه داد: قوانین و مصوبات اجرا نشده یا بد اجرا شده توسط دستگاه‌های مسئول به قدری زیاد است که اثر بخشی آنها را از بین برده است. باید به این فکر کنیم چرا این قوانین اجرا نشده و اگر ارگان یا سازمانی بخشی از این قوانین را اجرا نکرده به چه دلیل بوده است؟

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه بین دستگاه‌های مسئول هماهنگی وجود ندارد، تصریح کرد: این پدیده در کشورهای دیگر نایاب است. تعدد نهادها و مسئولان، هماهنگی‌ها را بسیار و عمل را ضعیف کرده است.

حسینی ادامه داد: در زمینه مقررات و مصوبات نقص نداریم بلکه باید به اجرا ورود کنیم. در اجرا از وزارت صنعت، معدن تجارت، وزارت نفت، وزارت نیرو تا شهرداری‌ها همه مسئول هستند و باید اقداماتی انجام دهند.

وی سازمان حفاظت محیط زیست را ناظر برعملکرد دیگر دستگاه‌های مسئول دانست و تاکید کرد: این سازمان باید رعایت مقررات، نظارت و قصور و خطاها را دنبال کند ولی این وظیفه نظارتی هم تا به حال درست انجام نشده است. در واقع هم از نظر اجرا و هم از نظر نظارت ضعیف عمل کرده‌ایم.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه سالانه حدود ۵هزار نفر در کلانشهر تهران بر اثر آلودگی هوا فوت می‌شوند، اظهارکرد: تا به حال هیچ نهاد، سازمان یا حتی فردی به عنوان مقصر آلودگی هوا اعلام نشده است و ندیده‌ایم بابت مرگ ۵۰۰۰ نفر کسی مواخذه شود. در حالی که تمام دستگاه‌های اجرایی و نظارتی بر آلودگی هوا و وسیله‌های موتوری آلوده شخصی در این مسئله اتفاق نظر دارند.

منبع: فارس

مطالب پیشنهادی