10:00 1396/10/26

به گزارش مفتاح، بنا به گفته مسئولان کتابخانه آستان قدس رضوی(ع)، رهبر معظم انقلاب بزرگترین واقف آثار هنری در این مرکز هستند. ایشان تاکنون بیش از ۱۸هزار اثر شامل نسخ خطی و چاپ سنگی به مجموعه مخطوطات اهدا کرده‌اند.

حجت‌الاسلام محمدحسن نوری‌نیا، رئیس اداره مخطوطات آستان قدس رضوی(ع) با اشاره به نسخ اهدایی مقام معظم رهبری به این مرکز گفت: رهبر معظم انقلاب تاکنون بیش از 18 هزار اثر از جمله نسخ خطی، چاپ سنگی و کتاب و عکس به آستان قدس رضوی اهدا کرده‌اند. ایشان بزرگترین واقف آثار هنری در آستان قدس رضوی هستند.

وی راجع به آخرین مجموعه اهداشده از سوی مقام معظم رهبری به آستان قدس رضوی اضافه کرد: آخرین مجموعه‌ای که از ایشان به آستان اهدا شده، دربردارنده 54 نسخه خطی بود. همچنین بیش از 200 اثر به‌صورت فاکسی‌میله نیز اهدا شده که در این میان، آثار ارزشمندی وجود دارد که از نظر نفاست و نوع کاغذ به‌کار رفته ارزش بالایی دارد.

رئیس اداره مخطوطات آستان قدس رضوی درباره برخی از آثار اهدایی از سوی رهبر معظم انقلاب ادامه داد: از جمله آثار نفیسی که از سوی ایشان اهدا شده می‌توان به قرآنی اشاره کرد که با توجه به ویژگی‌های خط اثر می‌توان گفت که متعلق به یاقوت مستعصمی است. از سوی دیگر، تذهیب این اثر نیز ممتاز است و در زمره آثار بسیار نفیس قرار می‌گیرد. از دیگر آثار نفیس این مجموعه می‌توان به «خمسه» نظامی اشاره کرد که 21 مجلس تصویر نیز در این اثر دیده می‌شود. همچنین اثری بسیار نفیس از شاهنامه فردوسی با 15 مجلس تصویر نیز در این مجموعه وجود دارد که از نظر هنری ارزش بالایی دارد.

نوری‌نیا با بیان اینکه مجموعه اهدایی مقام معظم رهبری بر ارزش کتابخانه آستان قدس افزوده است، یادآور شد: اداره مخطوطات آستان قدس در ماه‌های اخیر تلاش کرده تا با خریداری نسخه‌های نفیس و ارزشمند، نیازهای موجود در این رابطه را برطرف کند. از جمله مجموعه‌هایی که در این مدت به گنجینه کتابخانه افزوده شده می‌‌‌توان به مجموعه بسیار ممتاز از زنده‌یاد دکتر قریب اشاره کرد که در آن مصحف‌ شریف، آثار هنری و علمی متعددی وجود دارد.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی