به گزارش مفتاح، سینمای ۴۰ ساله اصفهان در حالی هفته گذشته به حیات نیمه خود پایان داد که همچنان پس از پیگیری‌های رسانه‌ای در تصمیم‌گیری درباره مالکیت و تعیین تکلیف این سینما ابهامات زیادی وجود دارد.

وقتی در چهارباغ اصفهان قدم می‌گذارید علاوه بر پاساژها و مجتمع‌های تجاری مختلف، سینمایی با ظاهر بسیار قدیمی خود نمایی می‌کند، سینمایی که در روزگار حلقه آشتی مردم با هنر هفتم بود.

سینمای ایران در حالی طی چند روز گذشته تخریب شد که در شهریور ماه امسال رئیس حوزه هنری اصفهان خبر از واگذاری کامل این سینما به این نهاد فرهنگی هنری خبر داده بود.

سال تمام نشد، سینما خراب شد

مهدی احمدی‌فر با اشاره به وضعیت پرونده سینما ایران و واگذاری آن به حوزه هنری اظهار داشت: پیگیری سینما ایران از واحد سینمایی سازمان حوزه هنری در حال انجام بوده و بخش‌هایی از پیگیری نیز توسط قوه قضائیه انجام گرفته است.

وی افزود: در این مورد اختلافاتی وجود دارد اما این پرونده در حال پیگیری است و بر این اساس برآورد می‌شود که اواخر امسال سینما ایران را تحویل بگیریم.

مدیر حوزه هنری اصفهان با بیان اینکه به محض تحویل این سینما عملیات بازسازی آن آغاز می‌شود، خاطرنشان کرد: برای سینما اندیشه نیز 2 هفته دیگر با مسئولان بنیاد شهید جلسه داریم که به جمع‌بندی برسیم.

نقش برآب شدن آرزوی احیای سینما ایران

محمود کاظمی، مدیرعامل موسسه فرهنگی تبلیغاتی بهمن سبز نیز در تاریخ 8 آبان امسال به خبرنگار تسنیم درباره وضعیت سینما ایران گفته بود که وضعیت سینمای ایران هنوز مشخص نشده و اکنون در حال انجام مراحل اداری است.

سهیل جهان بیگلری رئیس هیئت مدیره موسسه سینمایی بهمن سبز نیز در تاریخ 15 آبان امسال درباره وضعیت سینما ایران بیان کرده بود که سینما ایران همچنان درگیر مسائل حقوقی است که روند آن در حال پیگیری است و امیدواریم بتوانیم به سرعت مراحل احیا و بازسازی آن را آغاز کنیم

مدیر امور سینمایی حوزه هنری اصفهان درباره جزئیات تخریب سینما ایران گفت: با وجود واگذاری سینماها به حوزه هنری صبح امروز افرادی کلنگ به دست اقدام به تخریب سینما ایران کردند.

سید مصطفی حسینی با بیان اینکه همه مکاتبات و اتفاقاتی که رخ داده که این ملک مال غیر بوده و هر کسی که تخلف کرده ربطی به سینما ندارد، تصریح کرد: این سینما متعلق به حوزه هنری است.

وی با بیان اینکه متاسفانه مسئولان فرهنگی شهر چشمان خود را بسته‌اند و به خواب رفته‌اند، گفت: مسئولان فرهنگی می‌گویند سینما در سطح اصفهان زیاد است و اگر یکی از آنها تخریب شود، مشکلی نیست و هیچ کسی در این زمینه صحبتی نمی‌کند.

مدیرامور سینمایی حوزه هنری اصفهان درباره چرایی طولانی شدن روند واگذاری سینما ایران به حوزه هنری با وجود مکاتبات و اقدامات قانونی از سوی دادگستری تصریح کرد:  اخیرا نامه‌ای به حوزه هنری اصفهان آمده که مالک قانونی این سینما را حوزه هنری دانست و سینما باید برای مردم باقی بماند.

وی خاطرنشان کرد: این تخریب از نظر ما غیرقانونی بوده و اگر قرار باشد اتفاقی برای سینما ایران رخ دهد، باید کمیسیون مربوط به آن تشکیل شود. تغییر کاربری یک مکان فرهنگی به این سادگی نیست که بخواهند یک سینما را تغییر کاربری دهند و به پاساژ تبدیل کنند.

وی با بیان اینکه حق این وجود ندارد که یک مکان فرهنگی به کاربری تجاری تبدیل شود، گفت: این همه پاساژ و مکان تجاری در اصفهان داریم چرا مسئولان فرهنگی که حرف از دغدغه مسائل فرهنگی را می‌زنند در این مواقع سکوت می‌کنند و با تخریب سینمای ایران با این همه عظمت تیشه به ریشه فرهنگ این شهر می‌زنند.

با وجود اظهار بی اطلاعی متولیان اصلی این جریان، اما سینما ایران دیگر نایی برای حیات ندارد و حتی رسانه‌ها که تنها امید مسئولان حوزه هنری برای احیای این سینما بودند، هم نتوانستند جلوی تخریب این سینما را بگیرند.

سینما ایران در حالی به حیات خود پایان داد که اصفهان بیش از این به سینما نیاز دارد، اگر ما حداقل استاندارد کشورمان را به ازای هر 80 هزار نفر یک سینما در نظر بگیریم، تنها شهر اصفهان 30 سینما نیاز دارد، این در حالی است که در این شهر تنها 10 سینما وجود دارد.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی