18:52 1396/10/24

 

به گزارش مفتاح، قدرت الله نوروزی در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه یادی از انتخابات شورای شهر کرد و گذری به برگزاری انتخابات و رای آوردن تیم لیست امید کرد و این انتخاب را به معنای حذف رقیب و باز نبودن زمینه برای کار کردن و ابراز سلیقه سایر گروهای سیاسی ندانست.

وی در ادامه تاکید کرد که شهردار همه مردم اصفهان است و قرار است با همه سلائق کار کند.

وی توجه به حوزه عمران، شهر سازی وتوسعه شهری را مهمترین حوزه های مورد توجه شهرداری عنوان کرد و گفت: اولین رویکرد ما توسعه پایدار است. در توسعه پایدار هدف تامین حقوق مردم در این دوره و دوره‌های بعدی است و هیچ توسعه‌ای نمی‌تواند اکنون را به قیمت تخریب آینده بسازد.

 

نوروزی محیط زیست را محور توسعه پایدار دانست وگفت: اگر محیط زیست در اولویت قرارنگیرد توسعه پایدار معنا پیدا نمی کند، زیرا اگر در توسعه پایدار حقوق شهروندی رعایت نشود و نگاه‌ها کیفی نباشد توسعه فیزیکی رخ داده است نه توسعه پایدار. در توسعه پایدار ما محور انسان است و انسان محوری مد نظر است.

وی در ادامه تاکید کرد: ما در توسعه پایدار قصد داریم فعالیت‌های عمرانی را به سمتی ببریم که افراد بیشتری از امکانات ایجاد شده استفاده کنند و در سرمایه‌گذاری در شهر همه شهروندان بتوانند از دستاورد سرمایه بهره مند شوند.

 

شهردار اصفهان در ادامه بر صیانت از هویت، میراث و آثار باستانی شهر اصفهان تاکید کرد و گفت: ما باید نقش پاسدار و صیانت کننده را داشته باشیم. باید از میراث وآثار فرهنگی مراقبت کنیم. توسعه شهر نباید منجر به تخریب میراث وآثار تاریخی بشود.

اگر فعالیتی دستاوردهای شهری را تخریب کند، توسعه پایدار محقق نخواهد شد، زیرا باید در مسیر توسعه همواره به دنبال حفظ شهر موزه اصفهان باشیم و از آن پاسداری کنیم، من به عنوان شهردار اولین پاسدار شهر خواهم بود.

 

نوروزی در ادامه سخنانش با تاکید بر توسعه متوازن، گفت: قرار نیست این توسعه عدالت محوری را از بین ببرد. زیر ساخت‌های شهری مثل قطارشهری وبی آر تی، باید به گونه ای باشد تا همه مردم از آن استفاده کنند. ما برای حفظ توازن مسائل مناطق مختلف را بررسی کردیم تا مشکلات را به خوبی رصد کنیم.

وی داشتن هوای پاک را اولین حق شهروندان اصفهانی دانست که بهره مندی از حمل ونقل عمومی به خصوص قطار شهری، یکی از مواردی است که می تواند در رسیدن به هوای پاک شهر را کمک کند.

 

شایسته سالاری ملاک انتصاب است

 

شهردار اصفهان به شایسته سالاری اشاره کرد و تاکید کرد باید از توان کسانی که شایستگی دارند استفاده کرد. تخصص، شایستگی و عدالت خصوصیاتی بود که وی در خصوص انتصاب مدیران شهری به کار برد.

وی در ادامه به استفاده از پتانسیل جوانان ومشاوران مدیر تاکید کرد و به گسست نسلی در مدیریت کشور اشاره کرد که باعث مشکلات زیادی در مدیریت کشور شده است وتوجهی به تربیت مدیران جوان وکارامد برای پر کردن جای افراد بازنشسته نشده است.

 

نیاز به انضباط مالی و اداری داریم

وی با اشاره به 7400 نیروی مازاد در بدنه شهرداری، و تکثر نیرو و تعدد فعالیت‌ها در شهرداری گفت: نیاز به انضباط مالی و اداری داریم. سیستمی که می‌خواهد برای انجام وظایفش حرکت کند باید چابک سازی شود تا اهداف خود تحقق یابد، زیرا با تن لش و سنگین نمی‌توان گام های استوار برداشت.

 

شهردار اصفهان با صراحت گفت: ما به دنبال حذف هزینه های مازاد وغیر ضروری هستیم و از هیچ کوششی دریغ نمی کنیم. منافع شهر وحقوق مردم در اولویت اول ماست و هیچ زخم زبانی نمی‌تواند مانع راه شهرداری اصفهان شود و در جاهایی که باید هزینه ضروری انجام شود، به طور حتم هزینه می‌کنیم.

 

وی با بیان اینکه نمی توان دایره نظارتی مردم را تنگ و زمینه را برای حضور آنها نامساعد کرد، بلکه باید شرایط توسعه و استفاده از مشارکت های مردمی فراهم باشد، اظهارامیدواری کرد: با کمک رسانه‌ها زمینه مشارکت هر چه بیشتر مردم فراهم شود.

 

اولین شهرداری هستم که قانونی شفاف سازی را اجرا کرد

 

شهردار اصفهان با اشاره به گذشت ۱۰۰ روز کاری از فعالیت خود اظهارکرد: از ابتدای سلسه نشست‌های «اصفهان فردا»را برای شنیدن صدای مردم  شروع کردیم و تا کنون 20 نشست هم اندیشی با گرو های مختلف بر گزار کردیم.

 

وی بر شفاف سازی تاکید کرد ومدعی شد اولین شهرداری است که تا کنون قانون شفاف سازی در شهرداری ها را به طور کامل اجرا کرده است و مشوار شفاف سازی ومبارزه با فساد انتخاب کرده است. وی معتقد است مرد باید بدانند عوارض خرج چه کارهایی می شود و شهرداری چقدر درآمد وچقدر هزینه دارد.

 

مدیریت شهری تسهیل‌کننده امور است

وی با بیان اینکه مدیریت شهری متصدی امور نبوده و تسهیل کننده آن خواهد بود، گفت: شهرداری نباید در بسیاری از کارها وارد شود. باید زیر ساخت را برای ورود بخش خصوصی فراهم کند. باید در زمینه رونق بخشی به این موارد باید زیرساخت‌های لازم را بسازیم.

 

شهردار اصفهان در بخش پرسش و پاسخ در خصوص روند انتصابات در شهرداری و میزان شایسته سالاری در این انتصابات، گفت: اینکه از من بپرسید بر اساس شایسته سالاری انتخاب داشته ام یا خیر؟ پاسخ من روشن است و تاکنون هم می‌بینم که آنچه که انجام داده‌ام، درست بوده است.

 

وی افزود: البته برخی مطرح می‌کنند که نیروها را از بیرون آورده‌ام و از ظرفیت شهرداری استفاده نکرده‌ام، باید بگویم از ابتدای انتصابات تاکنون در مجموع برای ۲۲  نفر حکم زده شده که ۱۱ مدیر از خود شهرداری و ۹ نفر مامور به خدمت بودند و تنها دو نفر خارج از شهرداری منصوب شده‌اند.

شهردار اصفهان رینگ چهارم ترافیکی را یکی از پروژه‌های در دستور کار شهرداری اصفهان دانست و افزود: این پروژه بیش از ۵۰ کیلومتر مساحت دارد که بیش از ۴۶ کیلومتر آن در شهر اصفهان است، این پروژه رینگ بسیار مهم با هزینه‌های سنگین است که حداقل برای هر پل این پروژه، ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

 

شفاف سازی به ساختمان دروازه دولت محدود نمی شود

 

نوروزی در ادامه پاسخ گویی به سوالات خبرنگاران، تاکید کرد شفافیت سازی کار ساده ای نیست و ادامه داد:  شاید هیچ مدیری علاقه ندارد تمامی جزییات کارش را منتشر کند، البته این شفاف سازی نسبت به حال و آینده نیست چه بسا مجبور شوم نسبت به گذشته هم شفاف سازی کنم، البته برای رسیدن به این مهم آیین نامه ای تعیین شده و این شفاف سازی محدود به  ساختمان دروازه دولت نیست، بلکه باید در تمامی اجزا این مهم مشخص باشد.

 

شهردار اصفهان با اشاره به این که تمام  عزل و نصب ها به اراده وی بستگی دارد گفت:  البته در این راه مشاور دارم و مشورت می کنم و در این راه هیچ فشاری را قبول نمی کنم و تا به امروز هم این موضوع نبوده است. البته نظر مشورتی هم الزام آور نیست و من هر حرفی که منطق قوی داشته باشد را می پذیرم، اما تا به امروز هیچ جابجایی تحت فشار انجام نشده است.

وی تفسیر عدالت را هم کار سختی عنوان کرد وافزود: ممکن است منظور برخی اجرای عدالت را در خصوص استخدامیهای شهرداری تحصیلات بدانند که در گذشته شاهد بودیم در صورتی که ملاک دوره فعلی شهرداری شایسته سالاری است.

بدهی شهردای مربوط به دوره های قبلی است

شهردار اصفهان در ادامه میزان  بدهی‌های شهرداری را بیش از دو هزار میلیارد تومان بیان کرد که بخشی مربوط به اوراق مشارکتی و بخشی مربوط به پیمانکاران است و تمامی این موارد مربوط به دوره قبلی است.

نوروزی یکی از آرزوهایش را شهر پر از دوچرخه عنوان کرد وتاکید که کسی خود زنی نمی کند ووقتی علاقه به دوچرخه دارد دستور لغو ایستگاه دوچرخه نمی دهد، گفت: هیچ دستوری مبنی بر تعطیلی ایستگاه‌های دوچرخه داده نشده است اما به گفته معاون حمل و نقل شهرداری برخی از ایستگاه ها بهره وری لازم را نداشته و از این رو تعطیل شده‌اند

وی راه اندازی خط یک قطار شهری را به پایان سال موکول کرد و گفت: ایستگاه انقلاب در دست تکمیل است و ایستگاه میدان امام حسین(ع) مراحل پایانی خود را پشت سر می گذارد، البته تنها حرکت از میدان آزادی تا صفه مطرح نیست، زیرا در آن مسیر احداث چند ایستگاه باقی مانده است.

 

شهردار اصفهان با بیان اینکه برای احداث هر ایستگاه مترو اصفهان ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، اظهار کرد: هر کیلومتر قطار شهری نیز بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار لازم دارد این در حالی است که این رقم ۱۷ سال پیش تنها ۱۴ میلیارد تومان بوده است.

نوروزی ۲۰ درصد از مساحت شهر را بافت فرسوده دانست و گفت: اگرقانون احیا بافت فرسوده که سالی ده درصد است درست انجام شده بود الان بافت فرسوده نداشتیم اما  در این چند ساله فقط  ۹.۶ درصد بافت‌ها احیا شده است.

مطالب پیشنهادی