14:55 1396/10/24

به گزارش مفتاح، نفت کش ایرانی سانچی که ۸ روز پیش در دریای چین دچار حریق و انفجار شده بود، بطور کامل غرق شد.

یک فروند کشتی متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران و تحت پرچم کشور پاناما که حامل ۱۳۶ هزار تن میعانات گازی از مبدا بندر عسلویه به کره جنوبی بود، در تاریخ ۱۶ دی ماه در ساعت ۱۶:۳۰ به وقت تهران در محدوده دریایی چین (۱۶۰ مایلی بندر شانگهای چین) با کشتی باری چینی تصادف کرد و بر اثر این اتفاق بلافاصله کشتی نفت‌کش دچار انفجار و حریق شد.

محمد راستاد درباره جزئیات سانحه برخورد یک فروند کشتی با کشتی نفتکش ایرانی مدل سوئزمکس به نام سانچی در آب‌های چین اظهار داشت: بعد از وقوع این حادثه، به علت حجم زیاد آتش، امکان نزدیک شدن به این نفتکش وجود ندارد و کماکان حریق و انفجار روی این شناور ادامه دارد. 

وی ادامه داد: در حال حاضر شناورهای امداد و نجات پیرامون کشتی حضور دارند اما عملیات اطفاء حریق و امداد و نجات به سختی انجام می‌شود، زیرا به علت وجود حریق و مواد نفتی در سطح آب، امکان مهار آتش وجود ندارد و تا شعاع یک‌هزار متری آتش شعله‌ور است. 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: جسدی پیرامون این کشتی در سطح آب یافته شد که در مراحل انتقال به بندر شانگهای بابت شناسایی است. 

راستاد ادامه داد: هنوز نمی‌توان درباره احتمال جانباختن سرنشینان این نفتکش آمار قطعی داد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: کشور چین با همکاری کره جنوبی همه توان خود را برای امداد و نجات انجام دادند. 

وی افزود: مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با تیم همراه به محل حادثه اعزام شد تا ارزیابی‌های اولیه از وقوع حادثه انجام شود، همچنین در تهران هم کمیته بررسی حادثه تشکیل می‌شود تا به موضوعات و جوانب مختلف این حادثه رسیدگی شود و این کار تا تعیین تکلیف همه سرنشینان این نفتکش ادامه دارد.

کشف یک جسد در اطراف نفتکش حادثه‌دیده ایرانی

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به ادامه داشتن عملیات اطفاء حریق نفت‌کش ایرانی سانچی، گفت: جسدی پیرامون این کشتی در سطح آب یافته شد که در مراحل انتقال به بندر شانگهای برای شناسایی است.

پیدا شدن جسد یکی از مفقودشدگان نفتکش ایرانی

اعزام بالگرد نیروی دریایی آمریکا برای جستجوی ۳۲ مفقود نفتکش ایرانی

یک مقام گارد ساحلی کره جنوبی گفت، تانکر حامل نفت ایران که روز یکشنبه در دریای چین شرقی با یک کشتی باری چینی برخورد کرد، صبح دوشنبه همچنان در آتش می سوزد. جستجوی تیم های امداد و نجات برای یافتن خدمه مفقود نفتکش ایرانی ادامه دارد.

نیروی دریایی آمریکا با اعزام یک بالگرد نظامی به عملیات جستجو که منطقه ای به مساحت حدودا ۳۶۰۰ مایل مربع دریایی (۱۲ هزار و ۳۵۰ کیلومتر مربع) کمک می کند، اما اعلام کرده که تاکنون هیچ یک از ۳۲ خدمه مفقود تانکر حادثه دیده را پیدا نکرده است.

شرایط نامساعد جوی مانع امداد به نفتکش ایرانی

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت شرایط جوی نامساعد دسترسی گروه های امداد و نجات به نفتکش را دشوار ساخته اما گازهای سمی ناشی از سوختن نفت نیز به یک ریسک بزرگ تبدیل شده است.

احتمال محبوس شدن خدمه نفتکش حادثه دیده ایرانی

محسن بهرامی،  سخنگوی شرکت ملی در نشستی خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نشانی از خدمه مفقود شده یافت شده یا خیر گفت: تاکنون نشانی پیدا  نشده است اما تیم جستجو به شدت و دقت در حال بررسی و جستجو هستند.

وی ادامه داد:  با توجه به اینکه جسد پیدا شده، لباس ایمنی به تن داشته، برآوردمان این است که خدمه نفتکش زمان کافی برای  استفاده از تجهیزات ایمنی در اختیارداشته اند.

بهرامی توضیح داد: با توجه به اینکه موتورخانه نفتکش حدود ١٤متر زیر آب قرار دارد، احتمال می دهیم تعدادی از خدمه در این بخش محبوس شده باشند. بنابراین اولویت ما، اطفای حریق است تا هرچه سریع تر به نفتکش دسترسی پیدا کنیم و هرچه زمان بیشتری از دست برود، امید به زنده بودن احتمالی افراد کاهش می یابد

دستور روحانی برای تسریع در تعیین سرنوشت نفتکش ایرانی

حسن روحانی رئیس جمهور در این جلسه که امروز با حضور وزیران امور خارجه، نفت و راه و شهرسازی و سایر مسوولان ذیربط برگزار شد، پس از استماع گزارش ها، تاکید کرد که مهمترین موضوع در مرحله کنونی تعیین سرنوشت و رسیدگی به وضعیت کارکنان این نفتکش و خانواده های عزیز آنان است و همزمان نیز باید پیگیری‌های لازم حقوقی برای جبران خسارات وارده، انجام گیرد.

اعزام تیم تجسس متبحر ایرانی به محل انفجار نفتکش سانچی

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما افزود: ناوگان چینی از نظر کمیت در امداد و نجات خوب بوده است و برای تسریع در روند اطفای حریق کشتی ایرانی و مشخص شدن سرنوشت سرنشینان آن در حال رایزنی با طرف چینی هستیم.

وی گفت: هیچ خبری جدیدی از سرنشینان مفقود شده کشتی ایرانی تاکنون بدست نیامده است.

راستاد افزود: یک تیم تجسس متبحر از نیروهای ایرانی صبح پنجشنبه عازم شانگهای چین می شود.

وزیر کار به وزیر منابع انسانی چین نامه نوشت

تعلل چینی ها برای مهار آتش نفتکش ایرانی و جست‌وجوی مفقودان حادثه موجب شد تا علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان مسئول کمیته ویژه رسیدگی حادثه نفتکش سانچی برای وزیر منابع انسانی چین نامه ای ارسال کند.

در نامه علی ربیعی به «این وی مین»، وزیرمنابع انسانی و تامین اجتماعی جمهوری خلق چین آمده است:

«چند روز گذشته در اثر برخورد دو کشتی در آبهای ساحل شرقی چین در مجموع ۳۲ نفر از خدمه کشتی نفتکش شامل ۳۰ ایرانی و ۲ بنگلادشی ناپدید شده‌اند. با توجه به این که زنده ماندن برخی از مفقود شدگان محتمل است و با توجه به حساسیت امر رسیدگی به مسائل جامعه، کار و تولید و نیز تعلل‌های احتمالی صورت گرفته در امداد و نجات حادثه دیدگان، از جنابعالی به عنوان مقام همکار در صیانت از نیروی کار، انتظار دارم پیگیری‌های مناسب با نیروی دریایی، وزارت حمل و نقل و دیگر سازمان‌های ذی‌ربط آن کشور مبذول فرمایید.»

نفتکش حادثه دیده ایرانی وارد آب های ژاپن شد

سخنگوی گارد ساحلی ژاپن اعلام کرد، بر اثر وزش باد شدید کشتی سانحه دیده ایرانی از سواحل چین فاصله گرفته و وارد منطقه انحصاری اقتصادی ژاپن شده است.

به گفته سخنگوی گارد ساحلی ژاپن، این کشتی که از زمان برخورد با یک کشتی باری چینی در شنبه شب گذشته، حدود یک هفته است در آتش می سوزد، در عصر پنجشنبه به حدود ۳۰۰ کیلومتری (۱۸۶ مایلی) شمال غرب جزیره آمامی اوشیمای ژاپن رسیده است.

تانکر سانچی در هنگام بروز سانحه حامل حدود یک میلیون بشکه میعانات، که نوعی نفت خام بسیار سبک قابل اشتعال است به مقصد کره جنوبی بود.

وی افزود، مقامات چینی پیشنهاد گارد ساحلی ژاپن برای کمک را رد کرده و گفته اند، در صورت نیاز خودشان درخواست کمک می کنند.

دیدار نماینده روحانی با خانواده خدمه نفتکش ایرانی

علی ربیعی نماینده رئیس جمهور و رئیس کمیته پیگیری نفتکش سان چی، صبح امروز در جمع خانواده های بی‌تاب و نگران سرنشینان نفتکش ایرانی حادثه دیده در آبهای چین حاضر شد و با آنها گفتگو کرد.

در این دیدار دو ساعته، خانواده ها در یک فضای عاطفی، نگرانی های خود را بیان کردند و علی ربیعی وزیر تعاون نیز شنونده دردل ها و درخواست های آنان بود.

ربیعی، رئیس کمیته پیگیری نفتکش سانچی در این نشست اعلام کرد: عملیات اطفای حریق در مراحل پایانی است.

12 تکاور نیروی دریایی ارتش در شانگهای چین مستقر شدند

امیر شاهین تقی‌خانی سخنگوی ارتش جمهوری اسلامی ایران درخصوص آخرین خبرها از روند کمک‌رسانی برای نجات کارکنان نفتکش ایرانی سانحه دیده در آب‌های چین اظهار داشت: ارتش جمهوری اسلامی ایران پس از بروز حادثه دردناک برای نفتکش ایرانی و  عزیزان هموطن حاضر در آن، بلافاصله برای هرگونه کمک و پیگیری های لازم از طریق اعزام افراد زبده و ویژه با مهارت های لازم اعلام آمادگی کرد.

تقی‌خانی افزود: برای این کار نیاز به هماهنگی‌با دستگاه‌های مختلف ازجمله وزارت خارجه بود که که این روند به سرعت انجام شد و روز گذشته یکی تیم عملیات ویژه نیروی دریایی ارتش بالغ بر ۱۲ نفر از کلاه سبزهای این نیرو که آموزش‌های خاص و ویژه برای این شرایط دیدند، به چین اعزام شدند و این تکاوران هم اکنون در شانگهای هستند.

وی ادامه داد: این تکاوران منتتطرند تا درصورتی که ارتش چین (که در کمیته بحرانی که این کشور تشکیل داده حضور دارد)   دستورات لازم رو ابلاغ کند و درصورت واگذاری بالگرد بتوانند از طریق راپل به نفتکش سانحه دیده نفوذ کنند و با در دست داشتن نقشه اماکن این کشتی، به مناطق مورد نظر رفته به کمک هموطنان عزیزمان بشتابند.

کشف دو پیکر جدید در نفتکش ایرانی

مدیر عامل شرکت ملی نفتکش گفت: این اقدام نیروهای امداد و نجات چین پس از ورود نیم ساعته به کشتی انجام شد.

کیان ارثی افزود: به علت زیاد بودن گازهای سمی و نبود اکسیژن کافی، امکان حضور بیشتر نیروهای امداد و نجات چین فراهم نبود.

مدیر عامل شرکت ملی نفتکش گفت: نیروهای تکاور ارتش آماده عملیات ورود هستند و در صورت فراهم بودن شرایط این عملیات انجام خواهد شد.

لحظه انتقال دو پیکر پیدا شده در نفتکش

جعبه سیاه نفتکش حادثه دیده ایرانی پیدا شد

جعبه سیاه نفتکش در عملیات نیروهای امداد چین پیدا شد.

نیروهای امداد چین که به نفتکش وارد شدند علاوه بر کشف دو پیکرخدمه کشتی ، جعبه سیاه را نیز پیدا کردند .

کشتی‌ باربری که با نفتکش ایرانی برخورد کرد

آخرین وضعیت نفتکش ایرانی از زبان ربیعی

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که به عنوان مسئول کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفت‌کش ایرانی به چین سفر کرده است، گفت: جنازه 2 نفر از افراد ایرانی که در این نفت‌کش پیدا شدند به سمت شانگهای منتقل شده تا از طریق آزمایش DNA شناسایی آنها انجام شود.

گروه امدادونجات ایرانی در نزدیکی نفتکش

افزایش حجم حریق در کشتی سانچی

 اتاق عملیات اطفای نفت‌کش

مرگ همه خدمه نفتکش ایرانی تایید شد

 یک منبع مطلع در شرکت ملی نفتکش ایران خبر فوت تمامی خدمه نفتکش سانچی را تایید کرد.

وی که در بندر شانگهای چین و در کمیته بحران حادثه نفتکش سانچی حضور دارد ضمن ابراز تاسف شدید تایید کرد: با انفجارهای گسترده امروز در نفتکش سانچی هیچ امیدی و امکانی برای زنده ماندن خدمه وجود ندارد.

کشتی سانچی در حال غرق شدن

نفتکش سانچی کاملا غرق شد +اسامی خدمه

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی مرگ تمام پرسنل نفتکش سانچی را تائید کرد و گفت که دسترسی به پیکرها ممکن نیست.

وی همچنین از غرق کامل بخش عمده‌ای از نفتکش خبر داد.

سازمان بنادر و دریانوردی در پیامی تحت عنوان «خداحافظ ای داغ بر دل نشسته؛ ۳۲ فرشته از دریا به ملکوت رفتند»، رسما غرق شدن نفت کش ایرانی دچار حریق شده در آب های چین را اعلام کرد و نوشت: سازمان بنادر و دریانوردی این مصیبت بزرگ را به بازماندگان جامعه دریایی کشور و هم میهنان عزیز تسلیت می گوید.

پیش‌تر نیز محمد راستاد مدیرعامل این سازمان در آخرین اظهار نظر خود اعلام کرده بود: امروز حجم آتش کشتی افزایش یافت و طول آتش را فرا گرفت، به همین دلیل امکان ورود تکاوران به کشتی فراهم نبود.وی افزود: در مورد آخرین وضعیت سانچی باید گفت کشتی شناور بودن خود را از دست داده و در حال غرق شدن است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در مورد عملیات جست‌وجوی ۲۹ پرسنل کشتی گفت: امیدی به پیدا کردن مفقودین نیست. تکاوران ایرانی و تیم چینی با این وضعیت کشتی نمی‌توانند به آن وارد شوند.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز در پی سانحه دلخراش سانحه کشتی نفتکش و ناپدید شدن تعدادی از دریانوردان کشورمان با انتشار پیامی با خانواده این عزیزان ابراز همدردی کرد.

۳۲ سرنشین و خدمه نفتکش ایرانی

اسامی ۳۲ سرنشین و خدمه نفتکش سانچی که ۸ روز پیش در ۱۵۸مایلی سواحل شرقی چین  دچار حریق شد به شرح زیر است:

 

۱-مجید قصابی عروجی، کاپیتان

۲- فرید محبی، سرمهندس

3-مجید نقیان، افسر اول

۴-حسین جهانی هل‌آباد، افسر دوم

۵-احسان ابولی قاسم‌آبادی، افسر دوم

۶-میلاد عنایتی، افسر سوم

7--حامد بهاری هشکوایی، مهندس دوم

8- محمدرضا رضازاده ماسوله، مهندس سوم

۹- مهدی سادگی، مهندس سوم

۱۰-حسن رومیانی، مهندس چهارم

۱۱-محمد کاووسی تکاب، افسر تدارکات

۱۲- بهرام اتحاد، افسر برق

۱۳-عبدالغنی سامری، سرملوان

۱۴- ابوذر نظامی، کمک سر ملوان

۱۵-سیدجواد حیدری، ملوان یکم

۱۶-محمدساجب علی میریدها، ملوان یکم

۱۷-محمدهارون راشید، ملوان یکم

۱۸-علیرضا نجفی‎فر، ملوان دوم

۱۹- علی حیدریه کهن، ملوان دوم

۲۰-بهرام پوریانی، تعمیرکار

۲۱- یاور افشاری، روغن کار

۲۲-میلاد آروی، روغن کار

۲۳-مسلم علیزاده نودهی، روغن‎کار

24-عبدالکریم بشارتی‌پور، سرآشپز

۲۵-امید ضیایی، کمک سرآشپز

۲۶-ایوب مظفری عبدگاه، مهماندار

۲۷-احسان فرجی، مهماندار

۲۸- سعید دهقانی، دانشجوی عرشه از دانشگاه خارگ

۲۹-پوریا عیدی‌پور، دانشجوی عرشه از دانشگاه خارگ

۳۰-سجاد عبداللهی، دانشجوی عرشه از دانشگاه خارگ

۳۱-محمد پیریائی، دانشجوی موتور از دانشگاه صنعت نفت محمودآباد

32-ساقی فعال، همسر حسین جهانی هل‎آباد

منبع: مشرق

مطالب پیشنهادی