13:41 1396/10/21

به گزارش مفتاح، چرا برگزار کنندگان سی و ششمین جشنواره فیلم فجر بار دیگر اشتباه سال گذشته خود را تکرار کردند؟

این روز‌های گرمای نفس سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر روز به روز بیشتر احساس می‌شود. جشنواره‌ای که رنگ و بوی متفاوت بودن با سالهای گذشته می‌دهد و بخاطر آثار کمی که به بخش مسابقه این جشنواره راه پیدا کرده است؛ به نظر می‌رسد که چابک‌تر از سالهای گذشته باشد. جشنواره‌ای که در طی تاریخ برگزار خود همواره با تغییر دولت‌ها و جناح چپ و راست، دست خوش تغییراتی شده است و همیشه نظرات فردی بر آن حاکم بوده است، این بار و در سی‌و ششمین سال برگزاریش کارهایی با خرد جمعی انجام می‌دهد.

هر سال افرادی برای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر انتخاب می‌شوند؛ اما تصمیماتی که از خروجی این شورا بیرون می‌آیند، بویی از پختگی نمی‌دهد؛ اما این بار تصمیماتی از شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر بیرون می‌آید که شگفتی همگان را برمی‌انگیزید. مثلاً در این باب می‌توان به مراسم قرعه کشی «زمان نمایش فیلم‌های جشنواره» اشاره کرد. هر ساله فیلمسازانی که در جشنواره شرکت می‌کنند از این موضوع گلایه دارند که روز و ساعت نا مناسبی در اختیارشان قرار گرفته است؛ برخی هم گام را فراتر می‌نهند و می‌گویند عمداً روز و ساعت بدی در اختیارشان قرار گرفته است تا فیلمشان دیده نشود. مراسم قرعه کشی «زمان نمایش فیلم‌های جشنواره» تمام این حرف و حدیث‌ها را به محاق برد و از این جهت می‌توان چنین مراسمی را حرکتی مبارک برای جشنواره فیلم فجر دانست.

به تازگی بعد از کارهای شایسته و انتخاب‌های درست، برگزار کنندگان سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر، محمود گبرلو را برای اجرای نشست‌های جشنواره فیلم فجر انتخاب کرده‌اند. انتخابی که بار دیگر بوی ناپختگی می‌دهد و به نظر می‌رسد بدون فکر صورت گرفته است. شاید بد نباشد که فلاش بکی به سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر بزنیم. جشنواره‌ای که در نشست‌های آن اتفاقات ناخوشایند  بسیاری رویداد و تنها یکی از این اتفاقات ناخوشایند دعوای میان عوامل فیلم سینمایی «قاتل اهلی» بود. دعوایی که بخاطر مدیریت نادرست گبرلو صورت گرفت و شاید اگر یک منتقد-کارشناس سینمایی مدیریت آن نشست‌ را برعهده داشت به هیچ عنوان چنین اتفاقاتی را شاهد نبودیم.

همه می‌دانند که دانستن درباره موضوعات مختلف سینمایی و عمق بسیار در این حوزه، یکی از نیازهای اساسی فردی است که می‌خواهد نشست‌های جشنواره فیلم فجر را مدیریت کند، اما گبرلو از این ویژگی‌ها را درون خود ندارد؛ او حتی در جشنواره سی‌وپنجم برای تماشای فیلم‌های نمی‌آمد و به همین خاطر اطلاعات بسیار کمی از فیلم‌هایی داشت که باید درباره آن‌ها نشست برگزار می‌کرد.

شخصی که به گواه کارشناسان سینما روزی اسباب زوال برنامه تلویزیونی «هفت» را کلید زد، آیا امسال هم باعث پایین آمدن کیفیت برگزاری سی وششمین جشنواره فیلم فجر می‌شود؟ دست آخر باید چند سؤال دیگر مطرح کرد. چرا برگزارکنندگان سی وششمین جشنواره فیلم فجر که تمام تلاششان را به کار گرفته‌اند تا امسال جشنواره‌ای مناسب را به ارمغان بیاورند، محمود گبرلو را برای برگزاری نشست‌های جشنواره فیلم فجر انتخاب کرده‌اند؟ مگر نه آن که نشست‌های جشنواره سی‌وپنجم فجر، یکی از بدترین نشست‌های تاریخ جشنواره فیلم فجر است و دلیل آن مدیریت نادرست بوده است. چرا بار دیگر فردی را که سال گذشته آزموده‌اند و این آزمون با شکست مواجه شده بار دیگر در اشتباه وارونه می‌زنند؟

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی