14:00 1396/10/19

به گزارش مفتاح، دبیر علمی پنجمین کنگره بین المللی مراقبت‌های ویژه ایران با اشاره به اینکه تعداد تخت‌های ویژه در طرح تحول سلامت به ۷هزار و ۲۰۰ عدد رسید، گفت: استاندارد فعلی کشور این است که تعداد تخت‌های ویژه ۱۰ درصد تخت‌های بیمارستانی یعنی به ۱۲ هزار تخت افزایش یابد.

امید مرادی مقدم با اشاره به اینکه بخش مراقبت‌های ویژه متشکل از اجزای چهارگانه است، اظهار کرد: کادر پرشکی چند تخصصی تحت نظر یک فوق تخصص مراقبت‌های ویژه، کادر پرستاری ماهر به منظور پالایش بیمار، تجهیزات و تکنولوژی روز پزشکی برای نظارت مضاعف بر نیروی انسانی و درمان و همچنین داروهای جدید کم عوارض که شروع و خاتمه کوتاه برای کنترل بیمار را داشته باشند از جمله اجزای تشکیل دهنده بخش مراقبت‌های ویژه در بیمارستان‌ها است.

وی با اشاره به اینکه هدف نهایی در بخش مراقبتهای ویژه انجام مناسب ترین اقدام درمانی در کوتاهترین زمان ممکن برای بیمار است تا بهترین نتیجه حاصل شود، افزود: ICU قلب تپنده بیمارستانها بوده و تغییرات اپیدمیولوژی اخیر باعث دگرگونی علل مرگ از عفونت به علل قلبی، حوادث و سرطان شده است.

دبیر علمی پنجمین کنگره بین المللی مراقبت‌های ویژه ایران با بیان اینکه جمعیت ایران به سمت سالمندی حرکت می‌کند، ادامه داد: در سال 2012 جمعیت سالمند ایران 8درصد بود که جوانترین کشور دنیا محسوب می‌شد اما تا سال 2050 جمعیت سالمند ایران بالای 22 درصد خواهد بود یعنی یک پنجم جمعیت کشورمان را افراد پیر تشکیل می‌دهند که از میانگین جهانی هم بالاتر است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: در سال 95 حدود 16 هزار مرگ ناشی از حوادث در کشور داشتیم و تعداد مصدومان حوادث نیز 330 هزار نفر بود که با وجود ICU های محدود و افزایش سن جمعیت و میزان حوادث در ایران با مشکلات متعددی در بخش مراقبت‌های ویژه مواجه هستیم.

دکتر مرادی مقدم با اشاره به اینکه در دولت یازدهم حدود 25 هزار تخت بیمارستانی به نظام سلامت افزوده شد، بیان کرد: تعداد تخت‌های بیمارستانی با اضافه شدن این تعداد به 120 هزار تخت رسید یعنی به ازای هر هزار نفر 1.03(یک و سه صدم) تخت داریم در حالیکه هدف 1.8 (یک و هشت دهم ) بوده و نیاز به 80 هزار تخت بیمارستانی داریم که بسیاری از کشورها به نسبت 2.5(دو و نیم) رسیده اند.

وی با تاکید بر اینکه افزودن 42 درصدی تخت‌های ویژه در طرح تحول سلامت کار بزرگی بود، اظهار کرد: در طرح تحول تعداد تخت‌های ویژه به 7 هزار و 200 تخت رسید که به نسبت گذشته تغییراتی را در بخش مراقبت‌های ویژه برای پذیرش بیماران ایجاد کرد اما استاندارد فعلی کشور حداقل 10 درصد تخت‌های نظام سلامت باید ویژه باشند یعنی نیازمند 12 هزار تخت مراقبت‌های ویژه از 120 هزار تخت بیمارستانی موجود در نظام سلامت هستیم.

دبیر علمی پنجمین کنگره بین المللی مراقبتهای ویژه ایران گفت: در طرح سطح بندی خدمات درمانی برای افق 1404 نیاز به 17 هزار تخت ویژه و 20 هزار نیروی پرستار ماهر داریم که راه‌اندازی هر تخت ICU رقمی بین یک تا یک و نیم میلیارد تومان هزینه لازم دارد که با توجه به منابع محدود نظام سلامت با مشکلات عدیده ای در این زمینه روبه رو هستیم.

مرادی مقدم با بیان اینکه اکنون مراکزی داریم که اشغال تخت مراقبت‌های ویژه در آنها 104 درصد است، عنوان کرد: یعنی در طی یک روز دو بار بیمار تعویض شده و در بسیاری از موارد بیماران شانس ورود به بخش مراقبت‌های ویژه را ندارند.

به گفته وی کمبود شدید نیروی انسانی و تخت ویژه، احتمال بالای عفونت، کمبود وسایل پیشرفته، دریافتی پایین کادر پزشکی و پرستاری، سختی کار و عدم پرداخت حق اشعه، عدم بازنشستگی پیش از موعد و نبود بخش پست ICU از موارد عمده چالش‌های مراقبت‌های ویژه در نظام سلامت است که راهکاری جزو سطح بندی ICUهای کشور برای مدیریت مناسب منابع کشور نداریم.

دبیر علمی پنجمین کنگره بین المللی مراقبت‌های ویژه ایران در پایان یادآور شد: پنجمین کنگره بین المللی مراقبتهای ویژه ایران 20 لغایت 22 دی ماه جاری در سالن همایش‌های بین المللی رازی برگزار می‌شود که 212 مقاله پذیرفته شده و 15 سخنران خارجی از اروپا و آمریکا به این کنگره دعوت شدند و 410 سخنران و اعضای هیات رئیسه پنل در 30 بخش مختلف و 6 کارگاه آموزشی به شرکت کنندگان آخرین یافته‌های بخش مراقبت‌های ویژه را آموزش می‌دهند.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی