به گزارش مفتاح، مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه صنعت توریسم سلامت در ایران بیمار است، گفت: این در حالی بوده که ایران در حوزه پزشکی و تکنولوژی‌های به روز دنیا یکی از سرآمدترین کشورهای دنیا به شمار می‌رود.

علیرضا عسگری در ارتباط با موضوع ضرورت احیای گردشگری سلامت در کشور، گفت: هر بیمار را می‌توان به عنوان یک سفیر برشمرد که توجه به گردشگری می‌تواند نتایج زیادی را به همراه داشته باشد و در واقع این مسأله یک نوع صنعت به شمار رفته که سود ملی نیز به همراه دارد.

وی افزود: هدفگذاری ما ورود سالانه 20 میلیون گردشگر سلامت تا سال 1404 است ولی در حال حاضر این رقم حدود یک میلیون گردشگر است بنابراین نمی‌توان ضعف‌ها را انکار کرد و باید به سمت رفع آن و فعال‌سازی این حوزه پیش رویم.

مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه این مسأله در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گرفته است، گفت: متأسفانه این حوزه با دلالانی مواجه بوده که به دلیل کسب سود هنگفت بیماران را از کانال‌های نامشخصی وارد کشور کرده و به مراکز درمانی ارجاع می‌دهند که حتی حداقل نیازهای یک گردشگر سلامت را ندارند و این مسأله به موضوع گردشگری سلامت در ایران ضربه‌های زیادی می‌زند.

عسگری گفت: توریست سلامت باید از کانال‌های درست وارد کشور شود و در حال حاضر 166 بیمارستان دولتی و خصوصی، 27 مرکز جراحی محدود و 5 مرکز ناباروری اعتباربخشی گردشگری سلامت را دارد و وزارت بهداشت قصد دارد سامانه‌ای را پورتالی در ارتباط با ارائه خدمات به توریست‌های سلامت راه‌اندازی کند تا از طریق آن مراکز مورد نظر معرفی و در واقع پاسخگویی دقیقی برای بیماران خارجی داشته باشد.

وی بیان داشت: البته اینکه در کشورهای مقصد نیز دفتری برای مشاوره در حوزه گردشگری و سلامت داشته باشیم نیز در این زمینه مؤثر است و در واقع بیماران خارجی را به داخل کشور ارجاع می‌دهد. همچنین آژانس‌هایی با ضوابط خاص باید این موضوع را مدنظر قرار دهند. البته سازمان میراث فرهنگی باید پیگیر این قضیه باشد و وزارت بهداشت نیز پیشنهاداتی در این زمینه ارائه کرده است.

مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت افزود: پایین بودن تعرفه‌های سلامت در میان کشورهای منطقه راهکاری جهت جذب گردشگر سلامت بوده تا انگیزه برای ورود توریست‌های سلامت بیشتر شود همچنین تسهیلات ورود گردشگران باید از طریق تمهیدات سازمان میراث فرهنگی مورد توجه قرار گیرد.

عسگری در یک برنامه تلویزیونی، گفت: ایران جایگاه بسیار مناسبی در حوزه بین‌المللی از لحاظ پزشکی و دارا بودن تکنولوژی‌های به روز دارد و در زمینه‌هایی همچون سلول درمانی، ناباروری و پیوند عضو ایران یکی از سرآمدترین کشورهای دنیا است. همچنین در حال حاضر بیشترین گردشگران سلامت از عراق و افغانستان جهت درمان به ایران می‌آیند.

وی با تأکید بر اینکه در زمینه تبلیغات جهت جذب گردشگر ضعف‌های زیادی داریم، گفت: ورود رسانه ملی در این زمینه می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد ولی به طور کلی باید توجه داشت که صنعت توریسم سلامت در کشور ما بیمار است و همه باید دست به دست هم دهیم تا این موضوع بهبود یابد.

منبع: فارس

مطالب پیشنهادی