13:46 1396/10/17

به گزارش مفتاح، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه بحث تعطیلات مدارس یک بار چند ماه پیش به مجلس آمد و رد شد، گفت: بحث درباره تعطیلی مدارس در زمستان پاک کردن صورت مساله است.

این روزها بحث بر سر پیشنهاد سازمان محیط زیست به مجلس برای گنجاندن تعطیلات زمستانی در اوج آلودگی هوای تهران و شهرهای بزرگ و از سوی دیگر زمزمه های مسئولان آموزش و پرورش برای ارائه طرحی در راستای تغییر زمان آغاز سال تحصیلی در مهرماه و باز هم در راستای گنجاندن تعطیلاتی در پاییز و زمستان در تقویم آموزشی است.

میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره هر دوی این مباحث گفت: طرح تعطیلات زمستانی یک بار چند ماه پیش در مجلس مطرح شد و رد شد و جدیدا دوباره مطرح نشده است. به هر صورت از نظر ما این طرح و طرح های شبیه به این پاک کردن صورت مساله آلودگی هواست. باید ریشه آلودگی هوا را پیدا کنیم و نه اینکه به این صورت بخواهیم ۴ مشکل دیگر هم در سیستم آموزشی ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: اگر ترافیک هست، ریشه آن را پیدا کنیم. ما به مناطق محروم نرسیدیم و همه را مهاجرت دادیم به تهران و داریم همچنان همان سیاست را دنبال می کنیم. حالا اگر در تهران مشکلی هست که نمی شود سیستم آموزشی کل مملکت را به خاطرش عوض کنیم. بعید است چنین سیاستی در مجلس نظر مثبتی داشته باشد چون حلال مشکلات نیست و تنها مدتی صورت مساله را پیش مدیران حذف می کند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اینهمه در طول سال مدارس را به خاطر آلودگی هوا تعطیل می کنیم چه اتفاقی می افتد؟ آیا دانش آموز دیگر در معرض آلودگی نیست؟ خیر او باز هم در تعطیلات همراه والدینش به بازار می رود یا می آید در کوچه بازی می کند. باید یک فکر اساسی برای آلودگی هوا شود.

میرزاده درباره تمایل آموزش و پرورش به اصلاح تقویم آموزشی و آغاز سال تحصیلی زودتر از مهر ماه نیز گفت: آن کسی که فلسفه تعلیم و تربیت را می داند متوجه است که کلمه مهر برای شروع سال تحصیلی بسیار مهم است. اینکه ما سال تحصیلی را با مهر و محبت آغاز کنیم. در واقع با یک فرهنگ چنین اتفاقی گره خورده است. ضمن اینکه این تغییرات پیش از این هم تجربه شده بود و شکست خورده است. زمانی ما ۲۰ شهریور سال تحصیلی را شروع کردیم، زمانی ۲۵ و بعد هم ۱۵ شهریور. در زمان دولت شهید رجایی ما تعطیلات نوروز را از ۱۳ روز به ۵ روز کاهش دادیم. همه این آزمون و خطاها شده است و جواب نداده است.

وی اضافه کرد: اجازه بدهیم به اصل قضیه دردها به جای این طرح ها بپردازیم. یک تعداد سال متمادی مطالبات فرهنگی را نادیده گرفتیم و بدهی معلم ها را نمی توانیم بدهیم و از سوی دیگر نمی توانیم بحث آلودگی هوا را حل کنیم بعد طرح می دهیم زمان آموزش را جابجا کنیم.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی همچنین درباره طرح معافیت مدارس از پرداخت قبوض که در مجلس مطرح است، نیز گفت: باید ببینیم این طرح در صحن مجلس چه نتیجه ای می گیرد اما واقعیت این است که ما چاره ای جز رایگان کردن حامل های انرژی در مدارس نداریم. آموزش و پرورش وضع مالی اش مناسب نیست و اعتبار مورد نیازش در بودجه نیامده است.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش حقوق پرسنل خود را نمی تواند بدهد. کدام وزارتخانه است که ۴ ماه باشد حقوق پرسنل خود را نداده باشد؟ حق التدریس ها از اول مهرماه یک ریال دریافت نکرده اند. چه کسی در این کشور حاضر است یک روز پرداخت حقوقش دیر شود؟ بنابر این با این مشکلات هدف ما از این طرح این است که حداقل پول حامل های انرژی که دست وزارتخانه های دیگری است که وضع مالی اشان بهتر است، برای مدارس رایگان شود. اما در نهایت موقع طرح در صحن مجلس تکلیف آن مشخص می شود.

استانی شدن بودجه آموزش و پرورش دردسر است

میرزاده در ادامه درباره کلیات بودجه آموزش و پرورش و استانی شدن بودجه به طور خاص با گلایه از آوردن چنین بحثی در لایحه بودجه آموزش و پرورش بیان کرد: استانی شدن بودجه آموزش و پرورش رای نمی آورد و فکر کنم در کمیسیون تلفیق هم رد شد. انتقال بودجه آموزش و پرورش به استان فقط مشکلات استان را زیاد می کند و عجیب است این را در لایحه آوردند چون بودجه آموزش و پرورش پرداخت حقوق است و ما برای چه باید پرداخت حقوق را استانی کنیم وقتی استاندار نمی تواند درباره اش هیچ تصمیمی بگیرد؟

وی اضافه کرد: اگر می خواهیم بودجه ها را استانی کنیم باید بودجه های عمرانی را استانی کنیم و بگوییم هر استان بنا بر جمعیت خود بیاید مسائل مربوط به راه و آب و... را خودش سامان بدهد و بودجه را در اختیارش بگذاریم. پول آموزش و پرورش که فقط حقوق معلم است را به دست استان دادند یعنی هر کم و کسری بود خود استان یک فکری برایش بکند و این یعنی اضافه کردن مشکلات استان.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان بیان کرد: کسانی که در بحث های تخصصی اینچنینی در آموزش و پرورش نظر می دهند باید ده و روستا و منطقه و ... را دیده باشند. نباید فقط از دور دستی بر آتش داشته باشند و از تهران برای همه کشور طرح ارائه دهند.

منبع: مهر

مطالب پیشنهادی