10:52 1396/10/14

 

 

به گزارش مفتاح، با قوت گرفتن طرح بن –بروجن وتخصیص بودجه در لایحه بودجه، با وجود غیر قانونی بودن اجرای این طرح بر زاینده رود، نمایندگان اصفهان اجرای این طرح را غیر قانونی دانستند و حتی تهدید به استعفای دسته جمعی کردند. حیدرعلی عابدی نماینده مردم اصفهان در میزگردی که خبرگزاری ایمنا برای بررسی طرح بن – بروجن ترتیب داده بود، در خصوص این تصمیم نمایندگان گفت: ما نمایندگان برای اجرایی نشدن این طرح واجرا شدن مصوبه 9 ماده ای شورای عالی آب، تلاش می کنیم. سوال می پرسیم، طرح استیضاح را پیش می بریم و همه راه های قانونی را می رویم واگر نتوانیم کاری از پیش ببریم وبدانیم که برای مردم نمی توانیم کاری انجام دهیم، دست به استعفا خواهیم زد.

 

حیدرعلی عابدی، در این میزگرد ابتدا به مشکلات زاینده رود پرداخت و احداث سد زاینده رود را برای اصفهان دردسر ساز خواند و گفت: تصور کنید قبل از اینکه سد زاینده رود ایجاد شده باشد چه اتفاقاتی در این حوزه رخ می داد؟ قبل از احداث این سد سیل و برف‌های زیادی را از نقطه سرآب تا پایاب جاری می شد و این سیل ها نهایتا وارد گاوخونی می‌شده است، جاری شدن سیل ها گرچه تخریب‌هایی داشته اما باعث می شد تا بسیاری از اراضی سیراب شود، از این رو چاه‌های شرق اصفهان پُر می‌شد و اکنون با وجود سد زاینده رود باز هم اراضی شرق اصفهان خشک است.

 

وی در ادامه از قبول کردن مصوبات شورای عالی آب گفت که به نظر وی نباید اصفهان این مصوبات را می پذیرفت وامروز نمایندگان به دنبال اجرایی شدن این مصوبات هستند. مصوباتی که به گفته عابدی برای هیچ کدام از استانداران چهارمحال ویزد، جدی نیست واجرا نمی شود.

 

وی در ادامه از تغییر مرز جغرافیایی اصفهان توسط استان چهارمحال وبختیاری و بیشتر شدن احاطه این استان بر شاخه‌های زاینده رود گفت وگفت: امروز شرایط قابل قبول برای ما مدیریت مناسب بر رودخانه است، پس باید مرزهای ما اصلاح شود.

 

نماینده مردم اصفهان درمجلس در ادامه گفت: اگر یک میلیارد و ۴۷۰ میلیون متر مکعب حجم زاینده‌رود را تقسیم بر ۳۶۰ روز کنیم باید روزانه سه میلیون مترمکعب آب تا روستای ورزنه برسد، در صورتی که این موضوع محقق شود هم سهیمه شرق و هم سهیمه تالاب داده می شود و تحقق این موضوع بستگی به تصمیمات دارد و نه اقلیم.

 

وی انتقال آب از زاینده رود به حوزه کارون را اتلاف سرمایه ملی نامید وگفت: در مصوبات شورای عالی آب آمده است تا زمانی که تونل سوم راه اندازی نشده، نباید هیچ برداشتی از زاینده رود انجام شود، با این همه، حال که با هزینه های سنگین آب از حوضه کارون وارد زاینده رود شده است، چه توجیه عقلانی برای بازگشت آب کارون به کارون وجود دارد. انتقال آب از بن به بروجن باید تا ارتفاع ۴۵۰۰ متری پمپاژ شود، در صورتی که این آب را می توان از حوضه کارون برداشت، به نظر می رسد مافیایی پشت این جریان است و تنها خدا از آن آگاهی دارد، اما نباید اموال بیت المال اینگونه صرف شود.

 

مسئولان چهارمحال وبختیاری در احداث سد تونل سوم خلل ایجاد می کنند

 

این نماینده مجلس اضافه کرد: برای رفع این موضوعات ابتدا باید رودخانه ساماندهی شود، به این معنی که برداشت ها با کنتور صورت گیرد و حاشیه بندی رودخانه مشخص شود، در حال حاضر روش هایی برای میزان برداشت ها بیان شده، اما اجرایی نمی شود. البته وزیر نیرو گفته تمام برداشت ها باید تا پایان سال کنتورگذاری شود و امید است این رویه محقق شود.

 

عابدی بر تشکیل نیروی نظارتی و ویژه برای برخورد با متخلفات تاکید کرد وافزود: به نظر می رسد ابتدا باید مالکان آب و ذی نفعان، تصمیم گیری کنند و پس از آن باید در روند تکمیل سد تونل سوم تسریع شود؛ این درحالی است که عده ای در روند این پروژه خلل ایجاد می کنند، جالب است این مجوز را مسئولان چهارمحال ۲۰ سال پیش صادر کرده اند و حداقل باید به مجوز خود پایبند باشند!

 

وی راه حل مناسب برای نجات دو استان همجوار برای تامین آب شرب ونیازهای روزمره شان، احداث تونل بهشت آباد دانست.  

 

عابدی برتلاش نمایندگان برای متوقف کردن طرح بن – بروجن تاکید کرد وگفت: طی نامه‌های متعددی که به ریاست جمهوری، معاون اول و وزیر نیرو نوشته‌ایم تصریح کرده ایم، که طرح بن- بروجن طرح غیر اقتصادی است و گفته‌ایم اگر این طرح اجرایی شود رسوایی بدتر از سد گتوند خواهد داشت.

 

وی در ادامه افزود: این طرح اصلا علمی و منطقی نیست! باید پرسید چند عدد لامپ باید خاموش شود تا آب به صورت پمپاژ بعد از گذر از ارتفاع ۴ هزار متری به بروجن برسد؟ چه نیروگاهی برای چنین پمپاژی نیاز است؟

 

نماینده مردم اصفهان در پاسخ به این سوال که چرا برای طرح بن بروجن در بودجه ۹۷ ردیف بودجه در نظر گرفته شده است گفت: هیچ زمانی سازمان برنامه و بودجه سراغ نمی گیرد که یک طرح ملزومات اجرایی لازم را دارد یا خیر؟  البته من به دیوان محاسبات و سازمان بازرسی نامه ای نوشتم، تا مجوز های این طرح بررسی شود.

 

عابدی با اشاره به اینکه به جای اتلاف انرژی برای جلوگیری از اجرای طرح بن_بروجن باید حق حقابه داران اصفهان را محقق کنیم گفت: باید وزارت نیرو یک مکانسیمی طراحی کند که حقابه زاینده رود از طریق تونل اول به حقابه داران اعم از کشاورزان و شهروندان برسد، گرچه مسئولان چهارمحال نیز می دانند اگر این آب را از سایر بخش ها بگیرند بهتر است.

 

نماینده مردم اصفهان در پاسخ به سوال خبرنگار مفتاح، درباره تغییر مرزها و برگزداندن ان به حالت اول گفت: نمایندگان مجلس مجری جلوگیری از این طرح نیستند، اما آنچه استان در این دو دهه از آن رنج می برد این است که همه مدیران خوب به تهران رفته اند و حالا وضع این طور شده است! چرا در استانداری و فرمانداری اجازه تغییر مرزها داده شد؟ آنها نتوانتسند پیش‌بینی کنند که این تغییرات برای چیست؟ بسیاری از روستاها و شهرستان های اصفهان به چهارمحال داده شده است. البته تغییراتی که مصوب هیات دولت شده امکان پذیر نیست و تغییرش هم به صلاح نیست، اما تلاش می کنیم مرزهایی که هنوز مصوب نشده را تغییر دهیم.

 

 

مطالب پیشنهادی