14:10 1396/10/13

به گزارش مفتاح، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اجازه فعالیت تلگرام در ایران منوط به حذف موارد تروریستی است.

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه هیئت دولت  درباره وضعیت بازگشایی تلگرام و اینستاگرام اظهار داشت: آن چیزی که مشخص است، ظرفیت‌های خوبی که در کشور برای توسعه کسب و کار و اشتغال ایجاد شده، مورد سوءاستفاده برخی قرار گرفت و اثرات آن در چند روز گذشته در کشور قابل مشاهده بود.

وی افزود: آسیب‌های زیادی به این بهانه به آرامش و زندگی مردم زدند، این چالش وجود داشت که بین چیزی که در حال وقوع در کشور است و چیزی که مورد استفاده مردم بود در صورت مسدود شدن موجب نارضایتی مردم شده و اگر بازگذاشته می‌شد امنیت اجتماعی کشور زیر سوال می‌رفت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: هم دسترسی آزاد در منشور حقوق شهروندی و هم امنیت حق مردم است که دولت و شورای امنیت کشور کارگزار این مسئله هستند و ریاست آن با آقای رحمانی فضلی است.

آذری جهرمی تصریح کرد: خیلی از کانال‌های تلگرامی هستند که اقدامات تروریستی را ترویج کرده و مردم را برای این حرکات تشویق می‌کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه کانالهای متعدد تلگرامی وجود دارند که به ترویج خشونت و رفتارهای تروریستی اقدام می‌کنند، گفت: آمارها و مستندات این مسئله وجود دارد و اگر تاکنون در این مورد آمار و مستنداتی ارائه نکرده‌ایم به دلیل عدم ترویج خشونت بوده است. کانال‌هایی که مردم را به آتش زدن خانه مسئولان، مساجد، تکایا و حمله به مراکز نظامی تشویق می‌کنند. اینگونه موارد در هیچ کشوری اجازه فعالیت نخواهند داشت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تصمیم شورای امنیت کشور درباره توقف فعالیت برخی شبکه‌های اجتماعی ادامه داد: در مرحله اول درباره فعالیت این شبکه‌های مجازی در شورای امنیت کشور و در شرایطی که نظرات متفاوتی درباره فعالیت آنها وجود داشت تصمیم به توقف برخی از این شبکه‌ها گرفته شد که این تصمیم طی چند روز اخیر در کشور اجرایی شد.

آذری جهرمی با اشاره به بازگشت آرامش به کشور، یادآور شد: از شب گذشته در اکثر نقاط وضعیت آرامش برقرار است که جا دارد از همه دستگاه‌ها و نهادهای امنیتی تشکر کنیم. بحث بعدی در این زمینه بازگشایی این شبکه هاست.

وی در همین زمینه تصریح کرد: از روز گذشته پیگیری‌هایی در این زمینه از شورای امنیت کشور انجام دادیم که در مناطقی که آرامش بازگشته است این شبکه‌ها اجازه فعالیت داشته باشند و فعالیت آنها از سر گرفته شود. با مدیر تلگرام نیز مکاتبه کردیم که ادامه فعالیت تلگرام در ایران منوط به حذف موارد تروریستی است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد: بیشترین کاربران و حجم استفاده از تلگرام در ایران است طبیعتا اگر احترام متقابل نباشد، شرایط دشوار می‌شود. امیدواریم مدیر تلگرام به مقررات خود و درخواست مردم برای حذف موارد تروریستی احترام بگذارد.

آذری جهرمی با اشاره به نگاه مسئولان کشور به فضای مجازی یادآور شد: کشور در موارد سیاسی و موارد انتقادی باز عمل کرده است همه ابعاد نظام ظرفیت انتقادی این شبکه‌ها را پذیرفته اند. سخت ترین انتقادات در فضای مجازی علیه دولت صورت می‌گیرد اما دولت آن را قبول کرده است.

وی ادامه داد: فازی که شبکه‌های اجتماعی در این شرایط کشور وارد شده اند و نوع برخورد آنها در این فضا به‌خصوص از جانب تلگرام فاز ترویج خشونت و رفتارهای تروریستی است.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی