19:45 1396/10/10

به گزارش مفتاح، به نقل از پایگاه خبری پلیس سرهنگ" رضا رضائي" ، پيرامون نقش وسايل نقليه در آلودگي هوا و اقدامات پليس راهور در اين خصوص گفت: بي ترديد وسایل نقلیه ارتباط بسیار مستقیم و تنگاتنگی با آلودگی هوا دارند و به نوعی می توان گفت 50 درصد سهم آلودگی هوا در کلانشهرها مربوط به وسایل نقلیه است.

وي تصريح كرد: در این زمینه اقدامات خوبی توسط مديران شهري انجام شده اما وضعیت هوا هنوز برای گروه های سنی مختلف ناسالم است و بنابر این از همه شهروندان انتظار مي رود در صورتي كه نیاز ضروری به سفرهای درونشهری ندارند از تردد با خودروهای شخصی خودداری کنند تا وضعیت هوا در روزهای آتی بهبود پیدا کند.

رضائي با بيان اينكه بررسي ها نشان مي دهد ، 60 تا 70 درصد خودروهای شخصی در كلانشهر اصفهان به صورت تک سرنشین تردد می کنند، عدم همخوانی زیرساخت ها ارا علت اين امر عنوان كرد و گفت: البته این دلیل نمی شود که با خودروی شخصی بیرون بیائیم چرا که عواقب و پیامدهای این کار به خودمان و فرزندانمان و جامعه اي كه در آن زندگي مي كنيم برمی گردد.

وجود 300 هزار خودرو در سن فرسودگي

رئيس پليس راهور استان گفت: برابر آمارها نزدیک به 19 میلیون خودرو در كشور تردد مي كنند و در استان اصفهان حدود یک میلیون تا یک میلیون و 500 دستگاه خودرو وجود دارد كه حدود 20 درصد این خودروها یعنی به عبارتی 300 هزار دستگاه خودرو در سن فرسودگی قرار دارند.

وي بيان داشت: براساس قانون تردد خودروهاي فرسوده در کلانشهرهايي مانند اصفهان ممنوع است و در صورت مشاهده پليس از تردد آنها جلوگيري به عمل مي آورد.

اين مقام مسئول عنوان داشت: به دلیل عدم هماهنگی ها و اسقاط نشدن اين گونه خودروها متاسفانه در بعضی از انواع خودروها رقم فرسودگی فوق العاده بالا است به طوري كه بیش از 50 درصد ناوگان حمل و نقل باري فرسوده است.

رضائي افزود: خودروهای کمپرسی و کامیون های کشنده که بعضاً به دلیل عملیات عمرانی در معابر شهری تردد می کنند در آلودگي هوا نقش دارند كه این روزها طي هماهنگي با اتحاديه اين نوع خودروها تردد آنها در معابر شهري را محدود کردیم.

وي به سهم خودروهاي سرويس برخي از شركت ها، سازمان ها و كارخانجات در آلودگي هوا پرداخت و افزود: برخی از سازمان ها و دستگاه ها نیز از خودروهای فرسوده برای ایاب و ذهاب کارکنان خود استفاده می کنند که باید گفت با این کار ، از طرفی ایمنی کارکنان خود را با خطر مواجه می سازند و از طرفی هم باعث آلودگی هوا می شوند.

سرهنگ رضائي تصريح كرد: سن یک مینی بوس 16 سال است در صورتی که برخی از سازمان ها برای سرویس کارکنانشان از مینی بوس هایی استفاده می کنند بالای 20و 25 سال عمر دارند. این سازمان ها وشرکت ها می بایست برنامه ریزی كرده و خودروهاي فرسوده خود را از رده خارج نمایند.

ارتباط آن لاين دوربين هاي شهري با مراكز معاينه فني

سرهنگ رضائي در خصوص اقدامات پلیس راهور استان براي كاهش آلودگي هوا به خبرنگار ما گفت: در اين زمينه تمام دوربین های زوج و فرد در محدوده رینگ یک از چهارم آذرماه به صورت آن لاين به مراکز معاینه فنی لینک شدند و اگر خودرویی فاقد معاینه فنی باشد و در این محدوده تردد كند به طور روزانه 500 هزارريال جریمه می شود.

وي افزود: رینگ سه هم در حال تجهیز به اين سيستم است و در آينده تمام بزرگراه ها هم تجهیز می شوند و از اين پس تمام خودروها در هرکجا که تردد کنند معاینه فنی آنها رصد می شود .

اين مقام انتظامي بيان داشت: قانون به پلیس اختیار داده هر خودروی فرسوده ای که در كلانشهرها تردد کند روزانه 500 هزار ريال جریمه کند كه البته ما دوست نداریم کسی جریمه شود ولي و قتی می بینیم افرادي هستند كه توجه نمی کنند و به عموم مردم خسارت وارد می شود ما هم وظیفه داريم که با آنان برخورد كنيم.

استقبال پليس از تردد خودروهاي هيبريدي

سرهنگ رضائي با بيان اينكه خودروهای هیبریدی اگر خریداری شود در محدوده زوج و فرد اجازه تردد به آنها می دهیم گفت: بایستی به سمت و سوي استفاده از موتورسیکلت های برقی و خودروهای هیبریدی برويم و سوخت های فسیلی را کنار بگذاریم همانطوري كه خیلی از کشورهای پیشرفته دنیا امروز برای خودشان برنامه ريزي كردند كه میزان مصرف سوخت خودروهای خود را به صفر رسانده و به سمت خودروهای برقی بروند.

رئيس پليس راهور استان در پايان از شهروندان خواست نه در این ایام بلکه در تمام طول سال از خودروهای شخصی استفاده نکنند و گفت: بايستي استفاده از دوچرخه ، وسايل نقليه عمومي و موتورسیکلت برقی به يك فرهنگ عمومي تبديل شود چرا كه آيندگان در مورد ما قضاوت خواهند کرد و مطمئن هستم ، مردم با فرهنگ اصفهان اين مسايل را رعایت خواهند کرد تا اتفاقاتی که این روزها در زمينه آلودگي هوا رخ داده و مديريت شهري مجبور به تعطيلي مدارس شده است دیگر تكرار نشود.

مطالب پیشنهادی