12:00 1396/10/09

به گزارش مفتاح، بر اساس داده‌های موجود، تنها یک روز قرارگیری در معرض آلودگی هوا منجر به مرگ سالانه حداقل 4 میلیون و 600 هزار نفر در سراسر جهان می‌شود.

بر اساس داده‌های موجود سازمان بهداشت جهانی، آلودگی هوا سالانه موجب مرگ 20 هزار نفر بیشتر از آنچه که قبلا گفته شده بود، می‌شود.

محققان باور دارند، حتی یک روز قرارگیری در معرض هوای آلوده می‌تواند مرگبار باشد و تبعات جبران‌ناپذیری به سلامتی فرد وارد کند.

به گفته پژوهشگران، ذرات معلق از مرگبارترین انواع آلودگی هوا محسوب می‌شوند؛ به ویژه ذرات کوچک‌تر که کمتر از 10 میکرومتر قطر دارند، خطرناک‌تر هستند؛ چراکه به ریه‌ها نفوذ کرده و برخی از آنها حتی وارد جریان خون می‌شوند و می‌توانند به حمله قلبی، کاهش عملکرد ریه، ضربان نامنظم قلب، تشدید آسم و مرگ ناگهانی در بیماران قلبی و تنفسی منجر شوند.

کارشناسان با بیان اینکه ذرات معلق بزرگ‌ترین تهدید برای سلامتی سالمندان هستند، اظهار داشتند:‌ نوسانات اوزون نیز منجر به افزایش مرگ و میرها شده است.

بر اساس داده‌های موجود، تنها یک روز قرارگیری در معرض آلودگی هوا منجر به مرگ سالانه بیش از 4 میلیون و 600 هزار نفر در سراسر جهان می‌شود؛ با بررسی‌های جدید محققان پیش‌بینی می‌کنند، در سال جاری حداقل 20 هزار نفر به آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا اضافه شود.

سازمان بهداشت جهانی برآورد کرده است که 92 درصد از جمعیت جهان در حال حاضر در مناطقی زندگی می‌کنند که آلودگی هوا در آنها فراتر از حدّ مجاز و ایمن است.

این گزارش که در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شده است، خطرات ناشی از آلودگی هوا را به شکل برجسته‌تری نشان می‌دهد.

منبع: فارس

مطالب پیشنهادی