12:06 1396/10/09

به گزارش مفتاح وبه نقل از روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان؛ محمد شریعتی مدیر روابط عمومی و سخنگوی سازمان آتش نشانی در خصوص جزئیات این دو حادثه گفت: دو گزارش احتمال گازگرفتگی با گاز مونوکسید کربن در  دو محله خیابان های زینبیه و امام خمینی اصفهان ارسال شد که ستاد فرماندهی بلافاصله گروه امداد ونجات ایستگاه‌های مربوطه را به همراه افسر کشیک وقت به محل حادثه اعزام کرد و عملیات امداد و نجات آغاز شد.

شریعتی افزود:  در مورد اول دیروز ساعت 15:45بعد از ظهر که از  محله باتون واقع در خیابان زینبیه گزارش شد ه بود، همسایه طبقه پایین از باز بودن زمان زیاد دوش حمام طبقه بالا ابراز نگرانی کرد بود و احتمال خطر می کرد.  پس از حضورگروه امداد و نجات در محل  فوت  خانم حدود۳۸ساله در حمام مشاهده و گزارش شد.

وی در درباره حادثه دوم نیز اظهار داشت: مورد بعدی ساعت 1:03بامداد امروز توسط همسایه ها به سازمان  اعلام شد. عدم خروج چند روزه سکنه ساختمان  و در پی آن استنشاق بوی تعفن توسط همسایه   در محله لیمجیر خیابان امام خمینی اعلام شد، که تیم دوم  به محل اعزام و پس از حضور عوامل انتظامی و باز کردن درب  منزل جسد زن جوان در آن جا رویت شد.

محمد شریعتی بیان کرد: پس از بررسی اولیه کارشناسان سازمان در حضور عوامل انتظامی و در مورد فوتی اول،  منزلی حدود 35 متری بود که تمامی درزهای درب و پنجره آن پوشیده شده بود و راه ورود و خروج اکسیژن به داخل وجود نداشت و علاوه بر آن  استفاده همزمان از چندین وسیله گاز سوز در آن محل کوچک مشاهده شد و احتمال انتشار گاز منو اکسید کربن را در آن فضای کوچک تشدید می کرد. که متاسفانه  قربانی آن خانمی  حدودا 38 در هنگام استحمام بود.

وی در ادامه افزود: در حادثه دوم در منزلی حدود 30 متری حادثه اتفاق افتاده بود. مشاهده اولیه عوامل حاضر در محل نشان از خروج کامل لوله بخاری از قسمت پایین  و علاوه بر آن مسدودی کامل تمامی درزهای درب و پنجره  داشت  و متاسفانه قربانی دوم خانم حدودا 28 ساله که چند روزی هم از مرگ وی می گذشت مشاهده و گزارش شد.

وی در ادامه با بیان اینکه ؛ مونواکسید کربن گاز بسیار سمی و کشنده است و رنگ و بوی خاصی ندارد به همین دلیل قاتل خاموش نامیده می‌شود و به وسیلهٔ انواع وسایل گازسوز از جمله بخاری، آبگرمکن، پیک نیک و حتی زغال ایجاد می‌شود؛ به همشهریان توصیه کرد،  اگر دودکش یا تهویهٔ یک مکان متناسب با آن فضا و احیانا مسدود باشد، خصوصا در فضاهای کوچک گاز مونوکسید کربن منتشر شده و امکان خروج نمی‌یابد، ومسمومیت با این گاز و در نهایت مرگ حتمی است.

لازم است همشهریان عزیز با عنایت به هشدارهای گسترده سازمان آتش نشانی در سطح شهر موارد ایمنی را به طور کامل رعایت کرده  تا هرگز شاهد اینگونه حوادث ناگوار نباشیم.

مطالب پیشنهادی