14:00 1396/10/07

به گزارش مفتاح، یک مفسر نهج‌البلاغه معتقد است که «افشاگری و طلب ریاست و قدرت‌طلبی» در جامعه اسلامی باعث هلاکت و نابودی می‌شود‌.

«محسن اسماعیلی» استاد دانشگاه و عضو حقوقدان شورای نگهبان در ادامه سلسله جلسات تفسیر نهج‌البلاغه با اشاره خطبه شقشقیه، به مسأله وحدت جامعه اسلامی در کلام امیرالمومنین(ع) اشاره کرد و آن را از دقیق‌ترین موضوعات مطرح شده در نهج‌البلاغه دانست و گفت: جامعه مطلوب قرآن و نهج‌البلاغه جامعه‌ای است که در آن، علاوه بر اینکه لازم است مردم کنار یکدیگر باشند، باید قلب‌هایشان نیز به هم نزدیک باشد.

این مفسر نهج‌البلاغه با تأکید بر اینکه امیرالمومنین(ع) به دنبال جامعه‌ای الفت‌آمیز است، اظهار کرد: دنیای امروز این را هنر خود می‌داند که به دنبال تأمین زندگی مسالمت‌آمیز است.

به گفته وی، طبق قرآن کریم رابطه میان حاکم و رعیت باید بسیار با محبت و الفت‌آمیز باشد، چنین جامعه‌ای، جامعه متوسل و متوکل به خداست. امیرالمومنین(ع) می‌فرماید: جامعه باید براساس الفت باشد و الفت دست خداست.

اسماعیلی با اشاره به آیه 96 سوره مبارکه مریم(س) «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَٰنُ وُدًّا»، ایمان و عمل صالح را لازمه مودت میان قلب‌ها دانست و گفت: در محیط خانواده تا زمانی که خداوند نخواهد رابطه محبت‌آمیز میان زن و شوهر شکل نمی‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه آنچه در قرآن و روایات معصومین(ع) آمده مطابق با موازین عقلی است، یادآور شد: خداوند در سوره مبارکه حشر چنین می فرماید: به اینکه تمام کفار علیه شما دست به یکی کردند نگاه نکنید، آنان ظارهشان یکی است، در حالیکه دل‌هایشان پراکنده است و اجتماع قلوبی ندارند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان خاطرنشان کرد: در صورتی که اظهار دوستی و محبت از سوی کفار را جدی بگیریم بدبختی نصیبمان می‌شود، به عبارت دیگر، دراز کردن دست دوستی توسط دشمن را نباید جدی گرفت، چون آنان دروغ می‌گویند. از طرف دیگر نباید از توپ و تشرهای دشمن هم هراسید، بر اساس آیه 173 سوره مبارکه آل عمران، شرط همگی اینها، داشتن ایمان است.

این مفسر نهج‌البلاغه با اشاره به روایتی از امام حسن عسکری(ع) گفت: ایشان در حدیثی می‌فرماید: مواظب دو چیز باشید: «افشاگری و طلب ریاست و قدرت‌طلبی». اگر این دو در جامعه اسلامی وجود داشته باشد، باعث هلاکت و نابودی می‌شود‌.

گفتنی است سلسله جلسات تفسیر نهج‌البلاعه روزهای چهارشنبه هر هفته بعد از نماز مغرب و عشاء در محل موسسه فرهنگی شهدای هفتم تیر (سرچشمه) واقع در میدان بهارستان، نرسیده به چهارراه سرچشمه، کوچه شهید صیرفی‌پور، برگزار می‌شود و شرکت برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی