14:35 1396/09/25

به گزارش مفتاح، جوهر همت و تدبیر برای احداث بندر خشک در اصفهان در همان فاز اول خشک شده و این طرح بزرگ تجاری با وجود همه ضرورت هایی که برای این استان دارد، روی دریای متلاطم وعده ها معطل مانده است.

با وجودی که همیشه اجرای طرح ها و ایده های ناب از اصفهان آغاز می شود اما نمی دانیم چه حکایتی است که کلنگ هر پروژه ای که در این استان به زمین زده می‌شود صدای بهره برداری از آن چندین دهه بعد، به گوش می‌رسد.

پس از طرح احداث بندر خشک در سال ۱۳۹۳، این نگرانی از سوی تجار و صنعتگران وجود داشت که طرح به طول بیانجامد اما با اینکه در همان سال استاندار وقت این اطمینان را داد که کار از صفر تا صد به بخش خصوصی واگذار می شود و نگرانی از این بابت نیست حالا در ماه های پایانی سال ۹۶ باز هم دولت پا در کفش بخش خصوصی کرده با و تاخیر در ارائه مجوز راه اندازی، طرح را به حالت معلق گذاشته است.

پیگیری اجرای بندر خشک در اصفهان توسط یک تیم ویژه

رئیس اتاق بازرگانی استان اصفهان که خود یکی از متولیان احداث بندر خشک در اصفهان است در این ارتباط گفت: بندر خشک و منطقه ویژه اقتصادی شرق اصفهان دو طرح محوری استان است که اگر بندر خشک در دل منطقه ویژه اقتصادی جای می گرفت به طور قطع کمک زیادی در روند و تسهیل امور تجاری و اقتصادی استان می گذاشت.

عبدالوهاب سهل آبادی اظهار داشت: در حال حاضر این دو طرح جدا از هم و با فاصله زیاد در حال پیاده شدن است.

وی تاکید کرد: گروهی را در اتاق بازرگانی برای پیگیری و به نتیجه رساندن طرح بندر خشک در اصفهان مشخص و موظف کردیم که تمام مقدمات آن فراهم شده است.

اجرای طرح احداث بندر خشک را اگرچه از همان ابتدا به دو بخش خصوصی از جمله اتاق تعاون و اتاق بازرگانی واگذار کردند اما همچنان سر این کلاف به دست دولتی ها است.

طی یک ماه و نیم پیش که وزیر راه و شهرسازی به اصفهان سفر کرد باز هم موضوع مجوز بندر خشک را مطرح کردیم و مقرر شد این مسئله پیگیری شود

هر سال وعده و وعیده هایی از سوی وزیر راه و شهرسازی به متولیان اجرای بندر خشک در اصفهان داده می شود و در سال ۹۴ به صورت رسمی اعلام شده بود که تا پایان امسال فاز نخست بندر خشک راه اندازی می شود اما اکنون با گذشت دو سال از آن وعده، همچنان مدیر عامل بندر خشک اصفهان اظهار می کند که وزیر راه و شهرسازی مجوز راه اندازی بندرخشک اصفهان را صادر نکرده است.

چشم امید بخش خصوصی اصفهان به همت استاندار جدید

رئیس اتاق تعاون استان اصفهان نیز در این خصوص اظهار داشت: طی یک ماه و نیم پیش که وزیر راه و شهرسازی به اصفهان سفر کرد باز هم موضوع مجوز بندر خشک را مطرح کردیم و مقرر شد این مسئله پیگیری شود. با حضور استاندار جدید نیز برای تسریع در اجرای بندر خشک، درخواست کردیم که انتظار داریم این موضوع هرچه زودتر به نتیجه برسد.

وی با اشاره به اینکه وزیر راه و شهرسازی نظر بر این دارد که در ابتدا باید بندر خشک آپرین تهران راه اندازی شود و پس از آن مجوز ساخت بندر خشک اصفهان صادر شود، اضافه کرد: در صورتی که با موافقت وزیر راه و شهرسازی، مجوز راه اندازی بندر خشک به اصفهان داده شود، استان اصفهان اولین استان در کشور است که این مجوز را کسب کرده است.

حبیب الله بهرامی، در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود یزد در اجرای بندر خشک از اصفهان پیشی گرفته است، گفت: این موضوع تنها در حد حرف است و یزد بدون مجوز اقدام به ساخت بندرخشک کرده است.

جانمایی هفت نقطه برای احداث بندر خشک در اصفهان

وی با بیان اینکه هفت نقطه برای جانمایی بندر خشک اصفهان مطرح شد که پس از مطالعات اولیه و بررسی در حال حاضر ضلع جنوب غربی ایستگاه راه آهن سیستان قبل از سگزی برای احداث بندر خشک در نظر گرفته شده است، ادامه داد: احداث بندر خشک در این نقطه به خاطر نزدیکی به راه آهن و کانون بار مناسب ترین مکان است.

با احداث بندر خشک، تجار به جای گذر از این استان تنها به دلیل موقعیت جغرافیایی آن و رسیدن به بندر خشک، ضمن صرفه جویی زمانی و کاهش هزینه ها به تخلیه بار خود اقدام می کنند

مدیر عامل بندر خشک اصفهان با اشاره به اینکه بندر خشک در ۳۰ کیلومتری شهر اصفهان واقع شده است، گفت: در حال حاضر پنج مجموعه استانداری، راه آهن، گمرک، اتاق بازرگانی و اتاق تعاون از اعضای هیئت مدیره احداث بندر خشک هستند.

دولت دست بخش خصوصی را برای احداث بندرخشک باز بگذارد

مدیرعامل موسسه مطالعات صادرات و بازاریابی خاورمیانه نیز در این ارتباط گفت: با توجه به موقعیت ترانزیتی و سوق الجیشی اصفهان لازم است مرکزیت بندر خشک کشور در این استان اصفهان باشد.

 

علی صنایعی اظهار داشت: اجرای طرح بندر خشک با توجه به موقعیت ترانزیتی و سوق الجیشی اصفهان از اهمیت بالایی برخوردار است بنابراین اگر چه اجرای بندر خشک در این استان پس از یزد است، اما باید مرکزیت بندرخشک کشور در اصفهان ایجاد شود.

وی گفت: در حال حاضر تمام واردات و صادرات کالاها در بنادر جنوبی کشور انجام می گیرد که با احداث بندر خشک در اصفهان، تجار به جای گذر از این استان تنها به دلیل موقعیت جغرافیایی آن و رسیدن به بندر خشک، ضمن صرفه جویی زمانی و کاهش هزینه ها به تخلیه بار خود اقدام می کنند.

مدیرعامل موسسه مطالعات صادرات و بازاریابی خاورمیانه با بیان اینکه هم اکنون برای احداث بندر خشک در اصفهان مکان یابی شده و در کنار ریل قطار جانمایی صورت گرفته است، گفت: تاکنون چندین پایان نامه و پنج طرح مطالعاتی در خصوص تمام جوانب بندر خشک در استان انجام دادیم.

وی اظهار داشت: در حال حاضر اتاق بازرگانی اصفهان به عنوان یک بخش خصوصی مسئول اجرایی بندر خشک در این استان است و در صورتی که دولت دست بخش خصوصی را در این حوزه آزاد بگذارد به نتایج خوبی می رسیم.

صنایعی تاکید کرد: احداث بندر خشک در اصفهان ضمن اینکه سبب رفع بیکاری و بهبود وضعیت اقتصادی استان می شود، در رشد توریست اقتصادی نیز موثر است.

تسریع حمل و نقل کالا از گمرک در انتظار بندر خشک اصفهان

مدیرکل گمرک استان اصفهان نیز در این خصوص با اشاره به اینکه ما هیچ نقشی در راه اندازی بندر خشک نداریم و تنها پس از راه اندازی آن، گمرک بر ورود و خروج کالا باید نظارت داشته باشد، ادامه داد: گمرگ اصفهان برای بندر خشک از قبل اعلام آمادگی کرده است و نظارت دارد.

اسدالله احمدی ونهری گفت: در این راه سرعت عمل بالای شبکه ریلی، طراحی پروژه و شروع پذیره‌نویسی سهام بندر خشک و استفاده از ظرفیت و زیرساخت‌های اقتصادی استان کمک شایانی به راه‌اندازی هرچه سریع‌تر بندر خشک می‌کند.

وی افزود: احداث بندرخشک ارتباط خطوط راه‌آهن اصفهان با شهرهای جنوبی کشور به خصوص بندر عباس سرعت حمل‌ونقل کالا از جنوب به مرکز کشور را دوچندان می‌سازد.

با همه اهمیتی که بندر خشک برای حوزه تجارت اصفهان دارد اما همیشه طولانی شدن یک پروژه، ارزش آن را کاسته و تاخیر در روند اجرای آن بازدهی و انگیزه ای برای مجریان باقی نمی گذارد و همین سبب شده اگر چه این نوع طرح ها بعد از سال های طولانی ممکن است به مرحله بهره برداری برسد اما اتمام آن با دقت و ظرافت صورت نمی گیرد که این مسئله می تواند به ارزش طرح و اهداف آن خدشه وارد کند همانگونه که بسیاری از طرح های اقتصادی اصفهان در سال های اخیر در اثر گذشت زمان دچار فرسودگی سخت افزازی و نرم افزاری شده است و دیگر کارکرد واقعی خود را برای استان ندارد.

دلیل تعلل در احداث بندرخشک، هرچه هست اما یک نتیجه قطعی برای اصفهان خواهد داشت آن هم اینکه در آینده ای نه چندان دور دیگر این استان نمی تواند محمل خوبی برای اجرای طرح های مهم و دست اول دولت و بخش خصوصی باشد چراکه تجربه اصفهان در معطل نگه داشتن پروژه های مهم و کلان به دلیل سنگ اندازی بخش دولتی، سرمایه گذار را از این استان فراری خواهد داد و در استانی که سرمایه گذار رغبتی برای ماندن و کار کردن نداشته باشد، قطعا پای توسعه پایدار هم باز نخواهد شد.

منبع: مهر

مطالب پیشنهادی