10:00 1396/09/23

به گزارش مفتاح، محمد مهدی بهکیش اقتصاددان حامی دولت در باره بودجه ۹۷ گفت: در این شرایط نه تنها شغل جدید ایجاد نمی‌شود بلکه ما شاهد رشد بیکاری هم متاسفانه خواهیم بود و چالش مهاجرت جوانان و نخبگان از کشور بیشتر می‌شود.

محمد مهدی بهکیش اقتصاددان درباره لایحه بودجه سال 1397 که از سوی دولت به مجلس ارائه شده است، با اشاره به ضرورت رقابتی تر شدن اقتصاد کشور گفت: لایحه بودجه سال آینده زمینه های لازم برای ایجاد رقابت در اقتصاد ایران را به وجود نیاورده است.

وی درباره ارزیابی و نظرش نسبت به لایحه بودجه سال 1397 که از سوی دولت به مجلس ارائه شده است، گفت: مهم ترین مسئله این هست که اقتصاد ایران باید به سمت رقابتی تر شدن برود. منافعی که رقابتی تر شدن در اقتصاد خواهد داشت، هزاران خواهد بود و یکی از منافع جنبی که شاید مهم تر از خودش باشد مبارزه با فساد است، وقتی رقابت در اقتصاد ایجاد شود، فساد کاهش پیدا می کند؛ نه اینکه کلا از بین ببرد ولی فساد به صورت جدی کاهش پیدا می کند. البته رقابتی شدن هم پیش نیازها و عواملی دارد از جمله واقعی شدن نرخ ارز، قیمت کالاهای مختلف به خصوص کالاهای حوزه انرژی است و...

بهکیش در پاسخ به این سوال که در لایحه بودجه به این رقابتی تر شدن اقتصاد، توجه شده است؟ افزود: نه، در لایحه بودجه دوباره دو نرخی بودن قیمت ارز را یا حداقل دو نرخی بودن ارز را می بینیم که پابرجا باقی مانده و تک نرخی و واقعی سازی نرخ ارز دیده نشده و سوال این است که چرا به قول های داده شده، عمل نمی شود؟ و چرا ارز تک نرخی نمی شود؟ چرا اقدامی برای حذف زمینه فساد انجام نمی دهند؟ از طرف دیگر به تعرفه ها نگاهی بیندازید؛ چرا در دنیایی که تعرفه در همه جا دو یا سه درصد است دولت تعرفه را می برد روی 150 درصد که با چیزهای جنبی غیرتعرفه ای آن بالای 200 درصد می شود، تازه اعلام می کنیم که می خواهیم عضو سازمان تجارت جهانی هم بشویم.

وی گفت: به اعتقاد من با این تصمیم گیری ها در واقع دولت خودش زمینه ایجاد فساد را بیشتر می کند. بنابراین من تصور می کنم با توجه به همین دو، سه نمونه ای که مثال زدم حداقل از این جهت بودجه به سمت اصلاح ساختار حرکت نمی کند. علاوه بر این خود آقای رئیس جمهور اعلام کردند که بودجه انقباضی است، اما سوال من این هست که چرا اصلا باید انقباضی باشد؟ چرا درآمد نفت در بودجه امسال 10 درصد کمتر از بودجه سال گذشته دیده شده است؟ علت این چیست؟ آیا قیمت قرار است کاهش پیدا کند؟ آیا مقدار صادرات قرار است کاهش پیدا کند که ما خبر نداریم؟

این اقتصاددان در پاسخ به این سوال که " رئیس جمهور در جلسه ارائه بودجه یکی از ویژگی های مهم و بزرگ لایحه امسال را اشتغالزایی اعلام کردند و گفتند که اجرای لایحه می تواند بخشی از مشکل بیکاری را در کشور حل کند؛ نظر شما در این رابطه چیست؟" افزود: بله درست است رئیس جمهور از اشتغالزایی فراگیر صحبت کردند ولی سوال این است چگونه دولت می تواند اشتغالزایی فراگیر را به نتیجه برساند زمانی که سرمایه گذاری در این کشور نمی تواند صورت گیرد، آن چه عملا در بودجه های عمرانی هزینه می شود تنها در حد نگهداری سرمایه هایی است که داریم، هیچ سرمایه گذاری جدیدی صورت نگرفته و امسال هم نخواهد گرفت؛ طرح های نیمه تمام به جای خودشان باقی است و به صورت کلی هم باید بگویم بودجه ای که در لایحه تدوین کرده اند، همه اش تحقق پیدا نخواهد کرد و این را می توان از همین حالا براساس تجربه سال های گذشته گفت.به این ترتیب بودجه عملیاتی نیست.

بهکیش اضافه کرد: زمانی که نه بخش خصوصی تشویق به سرمایه گذاری می شود و نه دولت منابعی در اختیار دارد، سوال این است که چگونه قرار است، اشتغال فراگیر رخ دهد؟ از طرف دیگر هم که می بینیم صادرات کالا و خدمات غیرنفتی هرسال در حال کاهش است و در این شرایط شغل جدید که ایجاد نمی شود هیچ ما شاهد رشد بیکاری هم متاسفانه خواهیم بود و چالش مهاجرت جوانان و نخبگان از کشور بیشتر می شود.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی