11:35 1396/09/18

به گزارش مفتاح، دبیر کارگروه ساماندهی مدولباس کشور گفت: نمایشگاه های تخصصی در حوزه مد و لباس از جمله لباس کودک و عاشورایی مشاغل جریان سازی در حوزه پوشاک به عنوان یک رسانه تاثیرگذار است.

حمید قبادی در پاسخ به این که جشنواره‌های مختلفی در حوزه مدولباس برگزار می‌شود اما طرح‌ها به تولید انبوه نمی‌رسند و با اقبال عمومی‌مواجه نمی‌شوند، گفت: وقتی ما نخستین جشنواره مد و لباس را برگزار کردیم درصدی از طرح‌ها، کاربردی شد و به جامعه راه یافت. به عبارتی ما توانستیم به جریان‌سازی در حوزه مد و لباس بپردازیم. تا آنجا که شاید ۴ سال پیش کمتر کسی باور می‌کرد که می‌توان با حمایت و جهت‌دهی به تلاش هنرمندان و تولیدکنندگان، زمینه تغییر ذائقه مردم را به سوی لباس‌های منطبق با فرهنگ کشورمان فراهم آورد اما امروز، این اتفاق افتاده است.

دبیرکارگروه ساماندهی مد و لباس، ایجاد ارتباط هدفمند و سیستماتیک میان طراحان و تولیدکنندگان را یکی از اهداف اصلی جشنواره مد و لباس فجر دانست و افزود: مشکل اساسی ما این است که ارتباطی بین دو بخش صنعت و هنر وجود ندارد و دیدگاه طراح و تولیدکننده با هم یکی و همسو نیست. به این معنی که تولیدکنندگان، بیش از هر چیز به فروش بیشتر و تولید ارزان‌تر فکر می‌کنند و طراحان هم در پی تناسب و زیبایی هستند و سلیقه مخاطب عام را در نظر نمی‌گیرند در حالی که خوب است این دو هم‌راستا شوند.

قبادی  با اشاره به این که طرح‌های خاص و هنری، یکی دیگر از مواردی است که به صنعت پوشاک ما آسیب زده گفت: بسیاری از طراحان ما هنری رفتار می‌کنند و سلیقه مخاطب عام را نمی‌شناسند. از سوی دیگر بیشتر تولیدکننده‌های ما ترجیح می‌دهند از ژورنال استفاده کنند و کمتر از وجود طراحان بهره ببرند به همین خاطر جشنواره مد و لباس فجر، بهانه و فرصت خوبی است تا یک ارتباط هدفمند و سیستماتیک میان این دو گروه شکل بگیرد.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس با اشاره به ضرورت حمایت از طراحان و تولیدکنندگان لباس ایرانی گفت: باید کار طراحان و تولیدکنندگانی که می‌کوشند لباس باهویت طراحی و تولید کنند، تبلیغ شود. بنابراین از یک سو فرهنگسازی در زمینه استفاده از نشان ایرانی و حمایت از تولیدکنندگان برای ما اهمیت دارد و از سوی دیگر می‌کوشیم تا سهم هنری مد و لباس را تبیین و آن را از مالیات معاف کنیم تا با این کار تعداد بیشتری از تولیدکنندگان را به بهره گرفتن از نظر و حضور طراحان تشویق کنیم.

قبادی یکی از مهم ترین وظایف این کارگروه و برنامه‌های جشنواره مد و لباس فجر را توجه به «لباس اجتماع» دانست و افزود: همه ایرانیان، با هر سن و سال و جنسیتی، با این لباس سر و کار دارند و یکی از مهمترین وظایف ما معرفی الگوهای موردنیاز مردم در حوزه لباس اجتماع است؛ لباسی که هم زیبا و به روز باشد و هم با سلیقه عموم جامعه هماهنگی داشته باشد. چرا که براین باوریم لباس، یک رسانه است و نقش تاثیرگذاری در هویت و فرهنگ ما دارد.

او با اشاره به نمایشگاه لباس‌های عاشورایی  و در پاسخ به این که نمایش لباس‌های موجود در بازار چه معنا و مفهومی‌دارد گفت: ما بخشی از اثار موجود در بازار را که به تولید انبوه رسیده بود گردآوری و داوری کردیم. بخش دیگر هم با هدف شرکت در نمایشگاه طراحی شده بودند که برخی افراد با این طرح‌ها ارتباط برقرار کردند و بعضی هم آن را نپسندیدند چرا که سلیقه‌ها متفاوت است. اما هدف ما از برگزاری همه نمایشگاه‌های مد و لباس با هر موضوعی، ارائه عدد و رقم نیست ما می‌خواهیم جریان ساز باشیم و مفهومی‌ را منتقل کنیم. برای مثال، طراحان در نمایشگاه امسال، حتی فرم و حروف واژه عاشورا را تغییر داده بودند اما همچنان نیاز به افزایش طرح‌های جدید و مقبولیت بیشتر  کارها وجود دارد.

منبع: مهر

مطالب پیشنهادی