13:30 1396/09/16

به گزارش مفتاح، گروه بین‌المللی بحران درباره تبعات امنیتی گسترش بحران آوارگان روهینگیا در اردوگاه‌های بنگلادش هشدار داده است.

براساس نقل از خبرگزاری فرانسه، تحلیلگران گروه بین المللی بحران امروز پنجشنبه هشدار دادند که طولانی شدن بحران آوارگان روهینگیا که در اردوگاه های بنگلادش ساکن هستند، یک خطر امنیتی جدی به شمار می رود.

این گروه بین المللی افزود: شبه نظامیان ارتش آزادیبخش روهینگیا موسوم به "آرسا" احتمالا به دنبال اجیر کردن مسلمانان آواره روهینگیا هستند تا به حملات خود در طول مرزهای میانمار ادامه دهند.

طی ماه‌های گذشته بیش از 620 هزار مسلمان روهینگیا استان راخین را به سوی مرزهای بنگلادش ترک کرده‌اند.

گروه بین المللی بحران افزود: ارتش آرسا ظاهرا مصمم است تا برای ادامه حملات خود، تجدید قوا کند و شاید برای اجرای عملیات های آینده خود به دنبال اجیر کردن مسلمانان آواره روهینگیا باشد. این گروه شاید به دنبال انجام حملاتی در طول مرزهای میانمار است و از بنگلادش به عنوان پایگاهی برای عضو گیری و آموزش نیروهای جدید استفاده خواهد کرد. چنین حملاتی می تواند تبعات به شدت منفی به همراه داشته باشد و روابط میانمار و بنگلادش را با چالش های جدیدی روبرو کند و در نهایت چشم انداز بازگشت آوارگان روهینگیا را نیز تیره و تار خواهد کرد.

میانمار مسلمانان روهینگیا را به عنوان یک گروه قومی و قبیله‌ای به رسمیت نمی شناسد و آنها را فاقد صلاحیت لازم برای حقوق شهروندی می داند.

گروه بین المللی بحران در ادامه هشدار داده است که بحران روهینگیا می تواند بهانه‌ای برای گروه های القاعده، داعش و سایر گروه های تروریستی باشد تا خواستار حمله به میانمار شوند.

ارتش میانمار بارها به بهانه مقابله با تهدیدات تروریستی اقدام به سرکوب مسلمانان روهینگیا در استان راخین کرده است. البته ارتش آرسا هرگونه همکاری و نزدیکی خود با گروه های تروریستی را رد کرده و بر این باور است که تنها برای دفاع از حقوق مسلمانان روهینگیا، مبارزه می کند.

این در شرایطی است که زید رعد الحسین کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در سخنانی تاکید کرد: مسلمانان روهینگیا هنوز در حال فرار از استان راخین میانمار هستند و نمی توان جنایت نسل کشی توسط نیروهای امنیتی میانمار علیه مسلمانان روهینگیا را رد کرد.

اقدامات سرکوب گرایانه ارتش و نیروهای امنیتی میانمار طی ماه های اخیر ادامه داشته و تعداد زیادی از روستاهای استان راخین سوزانده شده و تعداد زیادی از مسلمانان کشته شده اند.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی