15:11 1396/09/12

به گزارش مفتاح، سردار مهدی معصوم بیگی برای تشریح فعالیت هشت ماهه پلیس به میان خبرنگاران آمد. وقتی با مقایسه این بازه زمانی با مدت مشابه گفت: در این مدت با کاهش ۲۱ درصدی قتل، کاهش ۴۰ درصدی سرقت مسلحانه، کاهش ۴۶ درصدی آدم‌ربایی، کاهش ۱۳ درصدی  سرقت از مغازه و کاهش دو درصدی سرقت خودرو نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبرو بودیم.

 معصوم بیگی البته به افزایش برخی جرایم نیز اشاره داشت، چون افزایش هشت درصدی سرقت موتور سیکلت، شش درصدی سرقت وسایل داخل خودرو و هشت درصدی کیف قاپی. وی در ادامه اظهار داشت: باید توجه داشت که سرقت‌های خرد بیشتر توسط معتادان متجاهر انجام می‌شود و برای کاهش این امر نیازمند همکاری دیگر نهادها برای جمع آوری این معتادان هستیم.

فرمانده انتظامی استان اصفهان با اشاره به دستگیری ۱۲۰ باند سرقت در استان اصفهان در هشت ماهه امسال، هدف نیروی انتظامی را  بازگرداندن اموال مردم دانست، که  با اقدامات صورت گرفته ۸۷ میلیارد تومان از اموال مردم به مال باختگان برگردانده شد. وی همچنین بیش از ۶۰ درصد از سرقت‌ها در استان را سرقت خرد است، عنوان کرد که اکثر این سرقت‌‌ها توسط معتادان انجام می‌شود که مسئولان باید برای جمع آوری معتادان همکاری داشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تاکنون چهار مرحله طرح ذوالفقار اجرایی شده است، افزود: در مرحله سوم اجرای این طرح متهمین محکوم و فراری در دستور کار قرار گرفتند و در نهایت تاکنون ۴۰۰ نفر دستگیر شدند.

سردار معصوم‌بیگی در ادامه به حوزه مبارزه با قاچاق وبرخورد با دانه دردشت ها اشاره داشت که نیروی انتظامی موفق شده است در سال جاری کالاهای قاچاق با ارزش ریالی ۸۳ میلیارد تومان کشف و ضبط شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه فضای مجازی نیز با افزایش ۳۲ درصدی فعالیت سایت‌های مجرمانه روبرو بودیم، اضافه کرد: نیروی انتظامی بر این حوزه نظارت دارد و پیام ما این است که خانواده بیشتر بر فضای مجازی مدیریت داشته باشند. جرایم سایبری افزایش 48 درصدی داشته واین به خاطر این است که در حوزه شناسایی جرایم فضای مجازی کارشناسان پلیس فتا را ۱۰ درصد افزایش دادیم.

وی همچنین به شناسایی و دستگیری ۱۱۰ باند توزیع مواد مخدر در استان اصفهان اشاره کرد وگفت: در این زمینه طرح‌های امنیت محله محور و پاک سازی فضاهای آلوده به مواد مخدر اجرایی شده و این امر در سال جاری ۳۰ درصد افزایش داشته است.

فرمانده انتظامی استان با اشاره به اینکه در اجرای طرح ذوالفقار ۴ نیز برخورد با خرده فروشان مواد مخدر در دستور کار قرار گرفته است، اضافه کرد: در هشت ماهه امسال ۲۰ تن مواد مخدر کشف و ۴۰ هزار نفر نیز در این زمینه شناسایی شده اند.

وی توزیع بیش از صدها هزار کلاه ایمنی را یکی از دلایل کاهش حوادث ترافیکی نیروی انتظامی دانست که با استناد به امار پزشکی قانونی از کاهش هفت درصدی جانباختگان تصادف خبر داد.

فرمانده انتظامی استان اصفهان با بیان اینکه چند استان در کشور سازمانی متفاوت تر از دیگر استان‌ها دارند، افزود: البته باید توجه داشت که امنیت همه جا باید باشد اما استان اصفهان سازمان انتظامی متفاوت از دیگر استان‌ها دارد و این به دلیل قطب صنعتی و گردشگری بودن استان است.

وی در خصوص معتادان متجاهر استان اصفهان نیز گفت: بر اساس ماده ۱۵ قانون معتادان متجاهر باید به مدت معین، در اردوگاه‌های تعیین شده نگهداری و بعد از ترک خارج شوند. البته اردوگاه‌های ترک اعتیاد استان اصفهان پاسخگوی نیاز استان اصفهان نیست و باید در این زمینه تمهیدات بهتری اندیشیده شود. باید ساز و کاری تعیین شود که کمپ‌ها بتوانند معتادان را نگهداری کنند.

فرمانده انتظامی استان اصفهان در خصوص راه‌اندازی گرمخانه برای بانوان اظهار داشت: اعتقاد دارم مکان مناسب تری برای بانوان نسبت به مردان به لحاظ امنیتی راه‌اندازی شود و ما نیز این درخواست را از شهرداری برای راه‌اندازی گرمخانه عنوان کرده‌ایم. در خصوص امنیت گرمخانه‌ها نیز باید توجه داشت که پلیس آمادگی لازم را دارد.

سردار معصوم بیگی جرایم اقتصادی و اخلاقی را صدرنشین جرایم اینترنتی عنوان وتاکید کرد: با فرهنگسازی در خانواده‌ها باید نسبت به کاهش این نوع جرایم کمک کرد.

وی در ادامه درباره اظهارتش مبنی بر نوع خودکشی دو دختر دانش آموز که مطرح شده بود تاثیر پذیر از نهنگ آبی بوده است وحواشی پیرامون این موضوع  گفت: ادله‌های اولیه مبین این بود که این دو دختر دست به خودکشی زدند و از مدلی تبعیت کردند، بررسی‌های اولیه این موضوع را نشان می داد.

فرمانده انتظامی استان اصفهان اضافه کرد: آنچه قطعی است، این است که این دو دختر تحت تاثیر چالش‌های فضای مجازی دست به این اقدام زده‌اند و باید به این امر بپردازیم که چالش‌های فضای مجازی نگران کننده است. امروز باید به اهمیت موضوع و خطرات ان که دانش اموزان را تهدید می کند باید پرداخت دیگر نوع مدل واسم روش چندان مهم نیست. امروز نباید به دنبال عنوان بود، نهنگ آبی وخاکی مهم نیست، مهم تهدید فضای مجازی است. باید چالش های فضای مجازی را جدی گرفت.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی پلیس گردشگری به صورت مستقل مطرح نشده است، افزود: باید در خصوص راه‌اندازی این پلیس بررسی‌های بیشتری انجام شود.

فرمانده انتظامی استان اصفهان در خصوص اعمال قانون در خصوص عدم رعایت حقوق معلولان در حوزه ‌های ترافیکی گفت: در این خصوص دستوراتی ابلاغ شده است و باز هم به پلیس راهور در این زمینه تاکید می‌کنم.

وی در خصوص «ری استارت» نیز تاکید کرد: یکی از مجری‌های سابق صدا و سیما این موضوع را در خارج از کشور مطرح کرده است که مساجد و بانک‌ها را آتش بزنید که این افراد عقل خود را از دست داده‌اند و در استان اصفهان مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

سردار معصوم بیگی با بیان اینکه در حوزه فرقه‌های انحرافی آمار نگران کننده‌ای نداریم، افزود: فعالیت اینها قابل کنترل است و با آنها برخوردهای لازم صورت گرفته و در این زمینه مشکلی را نداریم.

وی در خصوص وضعیت استفاده از مواد مخدر «دستمال» در استان اصفهان نیز اضافه کرد: در این خصوص در استان اصفهان تاکنون گزارشی نداشته‌ایم.

سرهنگ ستار خسروی نیز در این نشست خبری با  اشاره به اینکه در هشت ماهه سال جاری همه قتل‌های اتفاق افتاده در استان اصفهان کشف شده است، اظهار داشت: همچنین علاوه بر قتل‌های صورت گرفته هشت فقره پرونده قتل سال‌های گذشته نیز بررسی و مختومه شده است.

وی همچنین با اشاره به کشف ۸۵ درصدی سرقت‌ به عنف استان اصفهان در هشت ماه امسال ابراز داشت: باید توجه داشت که جرایم خشن در استان اصفهان به شدت رصد می‌شود و با هر نوع تحرکی برخورد خواهیم کرد. همه مجرمان را تحت کنترل داریم واین روند ادامه دارد.

وی در خصوص دستگیری سارق سرقت از خبرنگاران یکی از خبرگزاری‌های اصفهان نیز گفت: این سارق ظرف ۲۴ ساعت دستگیر شد.

مطالب پیشنهادی