17:30 1396/09/12

به گزارش مفتاح، رحیم پور ازغدی گفت: علم در حوزه و دانشگاه وجود دارد اما علم نافع بسیار کم است؛ تا کرسی‌های بررسی، نقد و گفت‌وگو در دانشگاه‌ها برقرار نشود، علم نافع در دانشگاه‌ها بوجود نمی‌آید.

همایش ملی «جهان شمولی آموزه‌های قرآنی و روایی در دنیای معاصر» پیش از ظهر  امروز با حضور استاد حسن رحیم پور ازغدی مدرس حوزه ودانشگاه  ،حجت الاسلام والمسلمین محمدی  نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف وجمعی از قرآن پژو هان  در محل این سازمان برگزار شد.

استادحسن رحیم پور ازغدی  در همایش «جهان شمولی آموزه‌های قرآنی و روایی در دنیای معاصر» قرآن کریم را پیام خداوند برای بشریت دانشت و گفت: تنها چیزی که باعث می‌شود پیام قرآن به بشر برسد، قلب حضرت محمد (ص) است که گنجایش دریافت وابلاغ این پیام الهی را نه تنها به  مسلمانان بلکه به بشریت ابلاغ کرد.

استاد رحیم‌پور ازغدی درباره جامعیت قرآن کریم اظهار کرد: قرآن کریم به‌عنوان کتاب مقدس مسلمانان در دنیا شناخته شده است، اما این کتاب مقدس فقط برای مسلمانان نیست بلکه پیام خداوند برای بشریت است.

وی افزود: قرآن کریم آخرین باری  است که خداوند با بشر صحبت کرده و پس از آن دیگر برای بشر پیام جدید و تازه‌ای نازل نشده است؛ چرا که  آفریدگار عقل واندیشه وانواع استعدادها را در اختیار بشر قرار داده و این کتاب عظیم در واقع چگونگی مواجهه بشریت با انواع مشکلات است .

این استاد حوزه و دانشگاه هر یک از آیات قرآن کریم را پاسخ‌دهنده به سوالی دانست و تاکید کرد: هیچ کلمه‌ای‌ در قرآن نیست که کلام خداوند نباشد.

رحیم‌پور ازغدی درباره تفاوت زندگی با قرآن کریم و زندگی بدون قرآن کریم گفت: این سوال تاریخی  را باید  به بشریت پاسخ دادکه اگر قرآن کریم نازل نمی شد،  زندگی چگونه می شد و چرا زندگی با قرآن بهتر است  وچگونه می توان فهمید  که قرآن نه تنها برای زندگی مفید بلکه ضروری بوده است، به این سوالها خود   قرآن کریم جواب داده است و به‌عنوان مثال در آیه‌ای فرموده می‌خواهیم شما را از تاریکی به نور بیاوریم و قرآن نازل شده تا مشکل انسانها حل شود .

وی با بیان اینکه تمامی نکاتی را که خداوند متعال  باید به بشر در تمام دوران ها می‌گفته را در قرآن کریم آورده است، تصریح کرد: باید توجه کرد قرآن کریم در چه هندسه‌ای مطرح می‌شود یعنی باید توجه داشت در چه موقعیتی درباره قرآن صحبت می‌کنیم. آگر از موقعیت نادرست با قران روبرو شویم همه چیز هم معکوس خواهد شد .

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه قرآن کریم یک خطاب مقدس به بشر است، تاکید کرد: ابتدا باید خطاب بودن این کتاب الهی مشخص شود و بعد از آن خودمان را جای مخاطب قرار دهیم.

رحیم‌پور ازغدی افزود: قرآن کریم باید طوری خوانده شود که انگار بر آن شخص خواننده نازل شده است و این مخاطب بودن تمامی بشر پیام قرآن  باید تبیین شود.

وی افزود: مبنای سکولاریسم نفی خداوند نیست اما آنها خداوند سخنگو را نفی می‌کنند و خداوند را قبول دارند اما به شیوه خودشان به عبادت می‌پردازند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه سکولاریسم با نبوت مشکل دارد، تصریح کرد: از نظر من هسته اصلی دین توحید نبوده بلکه نبوت است و معنی اصلی نبوت هم  قرآن کریم  است چون خیلی ها وجود خداوند را پذیرفته اند .

رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه آیات الهی به برکت  قلب پیغمبر اسلام نازل شده است، ادامه داد: تنها چیزی که باعث می‌شود پیام قرآن به بشر برسد، قلب حضرت محمد نبی مکرم اسلام  (ص) است که خداوند با ما حرف زده است .

وی تاکید کرد: به برکت خاتم‌الانبیاء (ص) این ظرفیت را پیدا کردیم که مخاطب خداوند متعال قرار بگیریم و انسان بودن پیغمبر در انتقال پیام خداوند  یک مزیت است.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه پیغمبر فرمود که قرآن در آخرالزمان وسیله آواز خواندن می‌شود وامروز هم قرآن در حاشیه زندگی ما قرار دارد ، گفت: باید توجه کرد که خداوند چرا با بشر سخن گفت و این سخن گفتن چقدر اهمیت دارد اگر نوع نگاه به قرآن عوض شود نوع بحث مان نسبت به قرآن و محورهای آن هم عوض می شود .

وی ادامه داد:امروز وجود خداوند هم در حاشیه زندگی ما قرار دارد ،همه کاری انجام می دهیم اما  خدا درآن نیست ،تنها اقلیتی هستند که خدا در متن زندگی شان هست ،یعنی هر کاری می خواهند انجام بدهند می پرسند که آیا خدا راضی هست ؟ لذا  اصل باید خداباشد ورفتار وزندگی مان را براساس آن تنظیم کنیم .

منبع: مهر

مطالب پیشنهادی