19:48 1396/09/11

به گزارش مفتاح، به مناسبت 12 آذرماه روز جهانی معلولان نشست خبری مسئولان سازمان بهزیستی و انجمن جامعه معلولان اسیب نخاعی استان به منظور بررسی وضعیت معلولان برگزار شد.
سعید صادقی مدیر کل بهزیستی استان اصفهان در این نشست با اشاره به آمار جهانی تعداد معلولان جهان را 600 میلیون نفر عنوان کرد که این آمار در کشور ما به یک میلیون و200 هزار نفر می رسد.
وی 65 درصد معلولیت را سهم مردان و35 درصد را سهم زنان دانست که به گفته وی 35 درصد از اهمیت بیشتری برخوردا ر است.
صادقی نیاز زنان و داشتن شرایط خاص برای زنان معلول را دلیل اهمیت بیشتر دانست وتاکید کرد: زنان معلول به توجه بیشتری نیاز دارند.
اقدامی فراگیر برای تحقق جامعه‌ای پویا وپذیرای همه معلولان؛ شعاری بود که صادقی به آن اشاره داشت . شعاری که امسال برای هفته معلولان در نظر گفته شده است.
وی وجود معلولیت را ناقض حقوق افراد ندانست وبه معطل ماندن قانون حمایت از معلولان اشاره داشت . قانونی که دو سالی می‌شود در گیر ودار گرفتن رای از نمایندگان مجلس است.
مدیر کل بهزیستی در این نشست از نمایندگان استان اصفهان خواست تا برای به جریان افتادن لایحه حمایت از حقوق معلولان، توجه داشته باشند تا برای رای گیری وارد صحن علنی مجلس شود.
وی مشکلات معلولان را بسیار زیاد برشمرد وافزود: در حال حاضر بیش از 37 درصد ساختمان‌ها مناسب سازی نیست ودر حوزه حمل ونقل عمومی درگیر چالش هستیم.
وی با تاکید بر اینکه در حوزه اجرایی استرس وفشار زیادی را تحمل می کند گفت: ما تمام تلاشمان را برای تحقق حقوق معلولان انجام می‌دهیم. در حوزه حمایت برای اشتغال معلولان که یکی از مهمترین دغدغه معلولان است؛ تلاش می کنیم و تا کنون بیش از هزار و700 معلول وام خود اشتغالی گرفتند یا توسط کارفرما به کارگیری شدند.
وی در ادامه گفت: اقدامات خوبی صورت گرفته و امسال اموزش وپروش برای استخدام معلولان اقداماتی انجام دادند و سال گذشته در سازمان بهزیستی 13 معلول استخدام شدند. البته خیریه ها در حال برنامه ریزی هستند ونذر اشتغال در حال انجام است.
صادقی 9 هزار معلول را در صف انتظار کار دانست که اکثر انها تحصیل کرده هستند.
وی به نظارت شدید بر مراکز نگهداری معلولان اشاره داشت وگفت: مراکز نگهداری معلولان و برخورد نامناسب با معلولان زیر ذره بین ماست. سال گذشته یک مرکز به دلیل رعایت نکردن اصول انسانی وبهداشتی معلولان پلمپ شد. البته موردی مبنی بر صمات فیزیکی نداشته ایم.
وی در کنار اشاره به مشکلات دانش آموزان استثنایی از قبیل دوری با مراکز آموزش استثنایی وهزینه رفت و آمد معلولان به مراکز وهزینه های درمان معلولان را بسیار سنگین اظهار کرد وگفت: هزینه ها بالاست واعتبار هم خیلی کم است. در اصفهان 1400 آسیب دیده نخاعی داریم که در اثر تصادفات رانندگی وحوادث کار به وجود آمده است.
توجه نظام سلامت به معلولان نکته دیگری بود که صادقی به آن اشاره داشت وقطع شدن بیمه تکمیلی معلولان را یکی از مشکلات اساسی معلولان عنوان کرد. بنا به گفته صادقی اگر درمان معلولان با مشکل مواجه شود، معلولیت تبدیل به ناتوانایی می شود ومشکلات عدیده ای به وجود می آید.

معلولان سهامداران شهر هستند
نصر عضو شورای شهر در این نشست از صحبت مدیران درباره معلولان واقدام عملی ناچیز گله کرد وگفت: این تفاوت درعمل وصحبت پارادوکس ایجاد می کند. ما باید با همدلی وهمکاری تلاش کنیم ومشکلات را کمررنگ کنیم.
وی با تاکید به اینکه باید بر مشکلات متمرکز باشیم گفت: ما نباید به دنبال کمر رنگ کردن همدیگر باشیم، باید با همدیگر مسیر را طی کنیم. باید در امر مناسب سازی و ایجاد تسهیلات برای معلولان تلاش کنیم. ما باید به معلولان به عنوان سهامداران شهر توجه ویژه داشته باشیم.


آگاهی مردم را بالا ببرید
غلامرضا پسته ای مدیر عامل تشکل معلولان آسیب نخاعی استان، که میزبان نشست خبری ویژه هفته معلولان هم بود، به عنوان یک اسیب نخاعی از خبرنگاران خواست تا در امر فرهنگ سازی جامعه به کمک بیایند.
وی دلیل تاکید معلولان برای دیده شدند را بالارفتن سطح آگاهی مردم نسبت به معلولان ومشکلات آنها دانست.
وی به رفتارهای نامناسب ودیده نشدن معلولان اشاره کرد وگفت: نمی توان همه چیز را به مدیران ختم کرد. حقوق شهروندی معلولان باید توسط مردم رعایت شود وحقوق آنها رعایت شود.
پسته ای نادیده گرفتن حقوق معلولان و ممانعت برای ورود آنها به تالار رودکی را یکی از مصادیق بی توجهی به این قشر عنوان کرد وگفت: قبلا معلولان به راحتی برای تماشای کنسرت به تالار رودکی می رفتند، اما با تغییر مدیریت وتکمیل گنجایش سالن ونادیده گرفتن حقوق معلولان به راحتی حقشان ضایع شده است.
مدیر عامل انجمن آسیب دیدگان نخاعی از خبرنگاران خواست تا موجی برای فرهنگ سازی و رعایت حقوق معلولان توسط مردم راه بیندازند و نگاهشان نسبت به معلول تغییر کند.

اختصاص دو اتوبوس ویژه خدمات رسانی به معلولان
علیرضا صلواتی مدیر سازمان حمل ونقل ترافیک شهرداری نیز یکی از مدعوین جلسه بود تا درباره اقدامات مناسب سازی معاونتش توضیحاتی بدهد. صلواتی مناسب سازی چهارراه‌ و معابر وگزراه‌ها را یکی از سیاست های معاونت حمل و نقل بیان کرد. بنا به گفته وی 50 درصد معابر در مناطق 15 گانه شهرداری برای اقشار مختلف مناسب سازی شده است.
وی از اختصاص دو اتوبوس برای ارئه خدمات ویژه به معلولان خبر داد وگفت: مناسب سازی ایستگاه های تند رو یکی از اهداف مناسب سازی است. انتخاب وتجهیر پل ها به آسانسور به جای پله برقی، یکی دیگر از سیاست های معاونت حمل ونقل عمومی است.
تجهیز اتوبوس ها با ویژگی حمل معلول وجانمایی پارکینگ برای معلولان، راه اندازی کمپین رسانه ای با «شعار من هوای معلولان شهرم را دارم» و حمایت از همایش پیاده روی معلولان در سه شنبه های بودن خودرو، از اقداماتی بود که معاون حمل و نقل ترافیک به آن اشاره داشت.

مطالب پیشنهادی