11:30 1396/09/07

به گزارش مفتاح، نخستین کارگاه بین‌المللی حصیربافی با همکاری شورای جهانی صنایع‌دستی و حضور استادان چینی برگزار می‌شود.

علی حاجی شیزری در برگزاری نخستین کارگاه بین المللی حصیربافی اشاره و بیان کرد: این کارگاه با همکاری شورای جهانی صنایع‌دستی منطقه آسیا و اقیانوسیه برگزار می‌شود و ما از استادان چینی دعوت کرده‌ایم تا به ایران بیایند و شیوه حصیربافی را به هنرمندان حصیرباف ایرانی آموزش دهند.

مدیرکل توسعه و ترویج صنایع دستی در پاسخ به این که چرا برای آموزش حصیربافی باید از حضور استادان چینی بهره گرفته شود گفت: ما سرفصل‌های اموزشی را انتخاب کرده و در اختیار استادان چینی گذاشته‌ایم. آنها با شیوه‌های نوین بافت حصیر و بامبو آشنا هستند. ضمن این که ما آن گونه که باید و شاید با فرآوری آشنا نیستیم.

به گفته حاجی شیزری این کارگاه به منظور تبادل تجربیات و ارتقای سطح دانش تخصصی حصیربافان کشور و آشناسازی آنان نسبت به شیوه‌های نوین حصیربافی از مرحله فرآوری مواد تا طراحی و ساخت و همچنین رفع عیب‌های ناشی از مواد اولیه، رنگرزی، فرم‌دهی، تکنیک‌های بافت و... برگزار می شود.

وی با اشاره به این که نخستین دوره از این کارگاه‌ها در گیلان برگزار می‌شود گفت: ما استان‌ها را تقسیم بندی کرده‌ایم. هنرمندان استان گلستان، مازندران، آذربایجان غربی و همدان در کارگاهی که از چهارم آذر در گیلان برگزار می‌شود شرکت می‌کنند.

شیزری در ادامه بیان کرد: یازدهم آذرماه این کارگاه ها در استان بوشهر و با حضو هنرمندان خوزستان و ایلام و ۱۶ آذرماه در هرمزگان و با حضور هنرمندان سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد و خراسان جنوبی برگزار می‌شود. در هر کارگاه ۲۵ هنرمند حضور دارند و با تکنیک های مختلف بافت آشنا می شوند چرا که چینی ها بیش از ۳۰۰ مدل بافت دارند و این فرم ها را هنرمندان دیگر هم آموزش می دهند.

منبع: مهر

مطالب پیشنهادی