13:05 1396/09/04

به گزارش مفتاح، رئیس اتحادیه ناشران خراسان رضوی می‌گوید: برخورد با قاچاق کتاب باید از بدنه صنف و کتابفروشی‌ها آغاز شود،‌ این اقدام نیاز به یک حرکت فراگیر دارد که دو اهرم برخورد قضایی و فرهنگ‌سازی را با هم داشته باشد.

مهدی نصیرزاده، رئیس اتحادیه ناشران خراسان رضوی با اشاره به وضعیت پیچیده قاچاق کتاب گفت:‌ در سال‌های اخیر شاهد این بودیم که کتاب‌های پرطرفدار با قاچاق روبرو شده‌اند،‌ معمولا هر ناشری یک یا دو عنوان از این دست کتاب‌ها را دارد،‌ وقتی تقاضا نسبت به کتابی بسیار می‌شود،‌ وسوسه برای متخلفان می‌شود و قاچاق گریبانگیر کتاب‌های پرفروش‌ می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه با توجه به روند مقابله با قاچاق کتاب به نظر می‌رسد،‌ هنوز نتوانسته‌ایم کاری از پیش ببریم‌، گفت: اینگونه نیست که نتوان جلوی قاچاق کتاب را گرفت، به هر حال همه کتاب‌ها حتی نسخه‌های قاچاق در کتابفروشی‌ها ارائه می‌شود، باید تمهیداتی اندیشیده شود.همان طور که ما با کالای قاچاق برخورد می‌کنیم،‌ با کتاب قاچاق نیز باید برخورد کنیم.

نصیرزاده با بیان این مطلب که برخورد با قاچاق کتاب باید از بدنه صنف شروع شود،‌ گفت: کتابفروشی‌ها برای حفظ حرمت نشر باید از خرید نسخه‌های قاچاق پیشگیری کنند که البته نمی‌توان چندان  به آن امیدوار بود، چون گرفتاری مالی زیاد است و زمانی که کتابفروش با تخفیف 60 درصدی روبرو می‌شود،‌ به فروش نسخه قاچاق متمایل می‌شود.

وی ادامه داد:  واقعیت این است،‌ اگر ما بخواهیم ساختار و سازمانی شکل دهیم که پیگیر این قضیه باشد، کار دشواری است، نگاه به این جریان باید یک نگاه همه‌جانبه باشد‌، اینکه بخواهیم با تشکیل کارگروه و برخورد قضایی مشکل را حل کنیم،‌ تجربه نشان داده است که کارساز نیست‌، قاچاق را تنها با برخورد قضایی نمی‌توان برطرف کرد،‌ فرهنگ‌سازی نیز کفه دیگر ترازو است.

نصیرزاده تصریح کرد: برخورد قضایی و فرهنگ‌‌سازی دو اهرمی هستند که می‌توانند پرونده قاچاق کتاب را بندند،‌ ما باید در صنف فرهنگ‌سازی کنیم،‌ اگر مراکز پخش نسخه قاچاق را تحویل نگیرند،‌ اگر کتابفروشان آن را نفروشند این کتاب‌ها محلی برای عرضه پیدا نمی‌کنند.

وی با اشاره به کتاب‌فروشی‌های پیاده‌رو که محلی برای عرضه کتاب‌های قاچاق شده‌اند،‌ گفت:‌ خوشبختانه ما در مشهد و سایر شهرهای خراسان با این پدیده روبرو نیستیم،‌ اما در تهران بساط‌فروشی‌های پیاده رو که عموما‌ً نظارتی هم روی آن‌ها نیست بسیارند و باید هر چه سریع‌تر فکری برای آن کرد.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی در پاسخ به اینکه وضعیت قاچاق کتاب در خراسان چگونه است،‌ گفت: مواردی دال بر قاچاق کتاب در ماه‌های اخیر وجود داشت،‌ در یکی از این موارد نسخه‌های قاچاق که در تهران چاپ شده بود،‌ در مشهد به فروش رفته بودند. دو مورد اقدام به چاپ نسخه قاچاق وجود داشت که جرم اجراز شده و محکومیتی هم صادر شده است.

وی با بیان این مطلب عمده مراکز پخش کتاب در تهران هستند،‌ گفت:‌ پخش نسخه‌های قاچاق کتاب در تهران متمرکز است،‌ بنابراین برای مقابله با قاچاق کتاب در شهرستان‌ها باید از مبدا پخش یعنی تهران اقدام کرد. البته نمی‌توان گفت‌، چاپ نسخه قاچاق کتاب تنها در تهران انجام می‌شود،‌ این فراگیر است کار ناشر قمی در تهران چاپ می‌شود،‌ کار ناشر مشهدی در اصفهان و ... .

نصیرزاده در پایان با بیان این مطلب که اتحادیه ناشران آشنا و اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران پیگیر جریان قاچاق کتاب هستند،‌ گفت: به صورت جزیره‌ای نمی‌توان با این پدیده مقابله کرد‌، این یک امر مسری است که به کل کشور سرایت کرده است. قرار است در این هفته جلسه‌‌ای با حضور سردمداران نشر از کل کشور تشکیل شود تا در خصوص مقابله با قاچاق کتاب هم‌اندیشی شود.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی