10:14 1396/09/02

به گزارش مفتاح، دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد این کشور به توافق هسته‌ای ایران پایبند است و موضوعات منطقه‌ای و موشکی باید به‌طور جداگانه مورد بحث قرار گیرد.

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

کیهان

روسیاهی جانبداری از داعش برای افراطیون مدعی اصلاحات ماند

در حالی که ملت ایران و دیگر ملت‌های محور مقاومت، پیروزی بر داعش را جشن می‌گیرند، یادمان نمی‌رود که کدام افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی به سمت تروریست‌ها غش می‌کردند.

رجا نیوز در این زمینه نوشت: دو ماه از وعده حاج قاسم سلیمانی برای نابودی داعش نگذشت که انتشار خبر آزادی شهر ابوکمال مهر تأییدی شد بر تحقق آن. جاذبه خون شهید حججی و سایر شهدای مدافع حرم از سردار حسین همدانی گرفته تا مصطفی صدرزاده، به حدی بود که امروز نابودی داعش و آوارگی اندک باقی ماندگانش در صحراهای مابین عراق و سوریه را جشن بگیریم.

به گزارش رجانیوز حاج قاسم سلیمانی و یارانش نماد کسانی بودند که به حق شناخت صحیحی از امنیت ملی کشور داشتند و رمز پیشرفت را با اتخاذ راهکار صحیح مقاومت به دیگران نیز آموختند.

اما در کنار این شناخت صحیح از منافع و امنیت ملی، اصلاح‌طلبانی در داخل کشور پیدا می‌شدند که با سخنانی عجیب در پازل دشمنان بازی کرده و به تضعیف نیروهای مقاومت می‌پرداختند.

بازخوانی این سخنان که در ادامه می‌آید، در زمانی که این پیروزی بزرگ نصیب رزمندگان جبهه مقاومت شده می‌تواند تجویزهای غلط و مسیرهای انحرافی را بیش از پیش برای مخاطبان تبیین کند.

کرباسچی دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی در افتتاحیه ستاد انتخاباتی حسن روحانی در اصفهان، 9 اردیبهشت 96 ادعا کرد: «نزنید این حرف‌ها را؛ غیرت دینی آیا این است که به اسم حالا دفاع از حرم و این‌ها. آقا جان ما هم دلمان می‌خواهد در سوریه و لبنان و یمن و همه این‌جا صلح برقرار شود. دفاع از مظلوم شود. شیعیان آن‌جا تقویت بشوند. ولی آیا این کار فقط با پول دادن و اسلحه خریدن و کشتن و زدن این‌ها حاصل می‌شود. این دولت با غیرت دینی می‌گوید که بذارید ما از توان دیپلماسی برای حل مسائل منطقه استفاده کنیم. توان دیپلماسی بزرگان دیپلماسی که شش تا ابرقدرت را جلوی خودش بنشاند و بزرگ‌ترین مسئله تحریم که شورای امنیت بوده را حل بکنه می‌تواند با توان دیپلماسی بیاید این مسائل را حل کند. مگر ما این جوان‌های عزیز را از سر راه آوردیم همینطوری بفرستیم تا شهید شوند. ما دلمان می‌سوزه که جوان‌هایمان چرا باید شهید بشوند. چرا مردم باید کشته بشوند».

همچنین محمدرضا خاتمی عضو شورای مرکزی حزب منحله مشارکت و نائب رئیس مجلس ششم، تیر 96 مدعی شده بود: «اصولاً اصلاح‌طلبان معتقدند که راه و روش دیپلماسی جواب می‌دهد. مسئله اصلی این است که آیا حضور نظامی ما در سوریه منطقی و قابل قبول است یا نه؟ از نظر اصلاح‌طلبان این حضور نظامی خیلی معنا ندارد. البته این تبلیغات و شعار وجود دارد که اگر ما آن‌جا نجنگیم باید با آن‌ها در شیراز و اصفهان بجنگیم. البته من نمی‌دانم این چقدر واقعیت داشته باشد. بالقوه داعش برای همه خطرناک است اما به علت تفاوت‌های زبانی، مذهبی و روشنفکری ایران خیلی امکان نفوذ آن‌ها در کشور وجود ندارد.»

یادآور می‌شود برخی روزنامه‌های اجاره‌ای و زنجیره‌ای مانند قانون و رویش نیز به شماتت شهدای مدافع حرم پرداخته بودند.

تاج‌زاده نیز از جمله کسانی بود که با تخطئه مبارزه علیه داعش، عملاً به جانبداری از تروریست‌ها شتافته بود. این طیف در فتنه سبز نیز به حمایت از رژیم صهیونیستی، شعار نه غزه نه لبنان می‌دادند.

آش سیاسی‌کاری شور شد صدای روزنامه حامی دولت هم درآمد

آش سیاسی‌کاری برخی مدیران ارشد دولتی چنان شور شده که روزنامه حامی دولت نیز از آنها می‌خواهد مسکن مهر را سیاسی نکنند.

روزنامه اعتماد به قلم الیاس حضرتی نوشت: هنوز آواربرداری و نجات و امداد تمام نشده بود که آقای وزیر مسکن در نامه‌ای به مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی ماموریت ویژه داد تا ضمن ارزیابی ابعاد زلزله، آسیب به ساختمان‌های جدیدالاحداث، به ویژه ساختمان‌های مسکن مهر و میزان خسارت وارده را بررسی کنند. این اقدام به ویژه در این شرایط کمکی به بهبود امور نمی‌کند و بیش از آنکه اقدام مسئولانه تلقی شود از آن رنگ و بوی سیاسی به مشام خواهد رسید چراکه معلوم است هدف اصلی فقط مسکن مهر است و سایر موارد از باب خالی نبودن عریضه ذکر شده است.

به علاوه وزارت راه و شهرسازی نیازی ندارد که برای رسیدگی به کیفیت ساخت این ساختمان‌ها منتظر بماند تا زلزله‌ای رخ دهد؟ مسئولیت آنان در درجه اول پیشگیری است و این نظارت باید پیش از این انجام می‌شد، طبعا باید درمورد بیمارستان تازه‌تاسیس نیز رعایت می‌شد. ضمن اینکه چنین عجله‌ای ضرورت نداشت و باید اجازه داده شود در شرایط متفاوت‌تری این رسیدگی‌ها آغاز شود.

حضرتی می‌افزاید: همه پروژه‌های مسکن مهر را نمی‌توان با یک حکم کلی داوری کرد. برخی از این واحدها و مجتمع‌های مسکونی که در داخل مناطق شهری یا در حاشیه آنها و از طرف پیمانکاران واقعی و با کیفیت خوب ساخته شده‌اند موجب تغییر فضای سکونت مردم و صاحبخانه شدن عده‌ای شدند، و عوارض چندانی تاکنون نیز نداشتند. اگر بخواهیم درباره مسکن مهر از زاویه فنی اظهارنظر کنیم، به طور طبیعی باید حداقل به این موارد اشاره شود.

1- آیین‌نامه‌های تعیین شده برای ساخت مسکن مهر، مقاومت دربرابر چند ریشتر زلزله در چه فاصله‌ای از مرکز زلزله را تضمین کرده است؟ آیا مقاومت مذکور در مناطق خسارت‌دیده محقق شده است؟

2- در مقایسه با ساختمان‌های شخصی‌ساز و البته مشابه که دارای اسکلت فلزی و بتنی هستند، خسارات وارده به این دو گروه چگونه است؟ آنچه سبب حساسیت زیادی شده است، انتظار تصویری از دو ساختمان 4 یا 5 طبقه است که در نزدیکی یکدیگر قرار دارند، ولی اولی کاملا سالم است، درحالی‌که در دومی که مسکن مهر است فقط به ظاهر اسکلت آن سالم است. هرچند معلوم نیست که اسکلت‌های مزبور دچار انحراف شده‌اند یا خیر؟

یادآور می‌شود بلافاصله چند ساعت پس از زلزله، اسحاق جهانگیری معاون اول روحانی مدعی شد اکثریت خانه‌های خراب شده مسکن مهر هستند؛ ادعایی که حتی توسط مقامات وزارت راه و مقامات محلی کرمانشاه تکذیب شد.

اعدام برای خیانت 2 میلیارد دلاری و اغماض از خیانت 65 میلیارد دلاری!

«اعدام جاسوس تیم هسته‌ای بر اعدام بابک زنجانی اولویت دارد».

روزنامه صبح نو در تحلیلی نوشت:

اخلال در نظام اقتصادی کشور، خطایی بسیار بزرگ و گناهی بس نابخشودنی است. آسیب رساندن به امنیت اقتصادی کشور مخل پیشبرد برنامه‌های بهبود شرایط اقتصادی و بازی با تأمین معیشت 80 میلیون جمعیت مردم ایران است. بابک زنجانی به اتهام عدم پرداخت حدود 2 میلیارد یورو بدهی‌اش به وزارت نفت و وارد آوردن خسارتی حدود 10 هزار میلیارد تومان به اقتصاد ملی کشور به اعدام محکوم شد... چنانچه اثبات شود اقدام، سخن یا عملکرد کسی در حیطه مسئولیت خود، منجر به ضرر و زیانی به مراتب بیشتر از پرونده بابک زنجانی به اقتصاد ملی و امنیت اقتصادی کشور شده است، آیا نباید کسانی با انگیزه بسیار بیشتر از پیگیری پرونده زنجانی و امثال او ـ در صندوق ذخیره فرهنگیان، بانک گردشگری و ... نسبت به آن افراد حساس باشند و متقاضی رسیدگی قضایی و صدوراشد مجازات برای آنها نیز شوند؟

اگر از بیان ادعای «خزانه خالی» در مراحل ابتدایی مذاکرات هسته‌ای برای رفع تحریم هم - به دلایل ناگفتنی - فعلاً حرفی به میان نیاید، نمی‌توان از کنار جاسوس بودن کارشناس رفع تحریم در تیم مذاکرات هسته‌ای به سادگی عبور کرد. حال که حکم قطعی قضایی 5 ساله توسط دستگاه قضایی برای جناب دری اصفهانی رسانه‌ای شده است، چرا نتوان به این موضوع از زاویه دیگری نگریست؟!

فردی با معرفی یا بدون معرفی بانک مرکزی به عنوان کارشناس اقتصادی و دقیقاً با شأن حضور کمک به رفع تحریم‌ها عضو تیم اصلی مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 بوده است؛ مذاکراتی که هدف نهایی آن «رفع‌تحریم‌های ظالمانه» علیه ملت ایران به بهانه هسته‌ای عنوان شده بود. اگر بعداً معلوم می‌شد این فرد به دلیل عدم برخورداری از مهارت و دانش لازم، از پس کار برنیامده است و نتوانسته کاری برای ملت ایران بکند، خود کافی بود تا او و معرفش را - به استناد آن حدیث معروف ـ خائن بنامیم.

 اکنون اما مسئله ده‌ها پرده بالاتر است؛ این کارشناس اقتصادی تیم خودی، جاسوس دشمن از کار درآمده و اتهام او در دادگاه بررسی، جرم او اثبات و رأی محکومیت برایش صادر شده است. یعنی او به جای تلاش برای رفع تحریم‌ها، به دشمن اطلاعاتی داده است که به حفظ تحریم‌ها علیه ملت ایران منجر شده است. حال باید پرسید عدم رفع تحریم‌ها علیه ملت ایران در اثر خیانت جاسوسی این عضو تیم‌مذاکرات هسته‌ای ـ که به گفته مقامات ارشد دولت یازدهم روزانه 100 میلیون دلار برای مردم ایران آب خورده است ـ چه کم از بازنگرداندن 2 میلیارد یورو توسط بابک زنجانی دارد؟

به گفته رئیس بانک مرکزی، برجام تقریباً هیچ دستاورد اقتصادی برای مردم ایران نداشته است و اکنون با گذشت بیش از 650 روز از زمان اجرای برجام و با استفاده از رقم خسارت اعلامی هر روز تأخیر در اجرای برجام (بخوانید رفع تحریم‌ها) با رقم حیرت انگیزی بالغ بر 65 میلیارد دلار خسارت و عدم‌النفع از عدم رفع تحریم‌ها مواجه می‌شویم. از اثر تشدید تحریم‌های کاتسا و ... هم که صرف‌نظر کنیم این رقم روز به روز در حال افزایش است و چشم انداز روشنی برای توقف روند آن وجود ندارد. اکنون باید پاسخ داد که 65 میلیارد دلار بزرگ‌تر است یا 2 میلیارد یورو؟! چرا افرادی در دولت، نمایندگانی از مجلس یا سازمان‌هایی مردم نهاد نبودند و نیستند که مدعی العموم را در صدور کیفرخواستی مناسب برای این فساد اقتصادی و برهم زدن امنیت اقتصادی کشور یاری کنند؟ هنوز هم دیر نشده.

هشدار رئیس ‌دیوان محاسبات درباره پنهانکاری مالی دولت

مذاکرات هسته‌ای، محرمانه! قراردادهای خارجی، محرمانه! پرداخت حقوق‌های نجومی بنا به استناد برخی مصوبات یا ابلاغیه‌های دولت، محرمانه! و بالاخره بدهی دولت و حتی درآمدهای دولت، محرمانه! آیا بودجه هم سرّی می‌شود؟!

 محمد کاظم انبارلویی سردبیر رسالت در یادداشتی نوشت: ماده 57 قانون محاسبات عمومی تصویب بودجه سرّی در مجلس را ممنوع کرده است. طبیعی است وقتی مجلس نتواند بودجه سرّی تصویب کند، دولت به مراتب اولی که باید بودجه را وفق اصل 52 قانون اساسی تسلیم مجلس کند هم نمی‌تواند لایحه سرّی بدهد. هفته گذشته رئیس‌دیوان محاسبات هنگام بحث و بررسی مجلس در مورد ارائه بودجه دولت بر مبنای عملکرد، مطالب خوبی مطرح کرد. از جمله اینکه گفت؛ «محرمانه اعلام کردن بدهی‌های دولت از گرفتاری‌های ماست.» وی افزود: «هیچ جای دنیا بدهی‌های دولت، محرمانه نیست.» بدهی دولت را محرمانه اعلام کردن یعنی چه؟ یعنی بخشی از هزینه‌های دولت، محرمانه است. این به معنای حرکت دولت به سمت نقض اصول 52 و 53 قانون اساسی و نقض ماده 57 قانون محاسبات عمومی است. از این هم بگذریم. قانونی داریم به نام قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات. در ماده 2 این قانون آمده است؛ «هر شخص ایرانی حق دسترسی به اطلاعات عمومی را دارد.» اطلاعات عمومی چیست؟ در اصل 55 قانون اساسی، دیوان محاسبات موظف است تفریغ بودجه را در دسترس عموم قرار دهد. وقتی بخشی از هزینه‌های دولت، محرمانه است، دیوان چگونه می‌تواند این مأموریت قانونی خود را به منظور نگهبانی از بیت‌المال انجام دهد؟

در ماده 5 قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات آمده است؛ «مؤسسات عمومی مکلفند اطلاعات موضوع این قانون را در حداقل زمان ممکن بدون تبعیض در دسترس مردم قرار دهند.» همچنین در تبصره همین ماده تأکید شده است اطلاعاتی که متضمن حق و تکلیف برای مردم است باید اعلان عمومی شده و از طریق رسانه‌های همگانی به آگاهی مردم برسد.

وقتی رئیس دیوان محاسبات که محرم‌ترین نهاد قانونی برای صیانت از بیت‌المال است، دادش از محرمانه‌کاری کردن دولت بلند است و می‌گوید به ما میزان بدهی‌های دولت را نمی‌دهند و آن را محرمانه تلقی می‌کنند، دیگر حساب مردم عادی که حق دارند بدانند در حساب و کتاب دولت چه می‌گذرد، جای خود محفوظ است. سرّی چیست، محرمانه کدام است؟ ظاهراً دولت حوزه طبقه بندی‌نامه‌ها و مکاتبات اداری را به حوزه عملکردهای مالی و محاسباتی با تفسیر به رأی، تسری داده است. این اقدام به فرض داشتن قانون (آئین‌نامه‌های داخلی) تفسیری موسع از آنچه که مقرر است می‌باشد. اگر خدای ناکرده مسئولی خواست مملکت را بفروشد یا دست خیانت به سوی بیت‌المال دراز کند و آن را مهر محرمانه بزند، تکلیف نهادهای نظارتی چیست؟

مذاکرات هسته‌ای، محرمانه! قراردادهای خارجی، محرمانه! پرداخت حقوق‌های نجومی بنا به استناد برخی مصوبات یا ابلاغیه‌های دولت، محرمانه! و بالاخره بدهی دولت و حتی درآمدهای دولت، محرمانه! پس اصل اینکه مردم محرم هستند چه می‌شود؟!

وقتی خزانه مملکت پر است و برخلاف واقع بالاترین مقام در کشور در آستانه مذاکرات هسته‌ای آن را خالی اعلام می‌کند، نام این پدیده اعلامی را چه می‌شود گذاشت؟ بودجه‌ریزی براساس عملکرد، رویکرد درستی است. در قانون هم آمده اما دولت به آن عمل نمی‌کند. عمل به آن یک رویکرد مبارک است به شرطی که این کار از سوی بزرگ‌ترین وزارتخانه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی دولت از جمله شرکت ملی نفت و وزارت نفت شروع شود. آیا چنین عزمی وجود دارد؟! بنده انتظار داشتم رئیس ‌مجلس یا نمایندگان محترم در مورد سخنان عادل آذر رئیس ‌دیوان محاسبات در مورد خطر محرمانه اعلام کردن بدهی‌های دولت واکنشی نشان دهند یا حرفی بزنند و از وی دفاع کنند اما ظاهراً این خطر از سوی مجلس درک نمی‌شود و تاکنون واکنشی برنیانگیخته است.

ایران

رد شکایت شورای عالی امنیت ملی از مطهری

سخنگوی هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان در جمع خبرنگاران در توضیح جلسه دیروز این هیأت گفت: معاون فرهنگی و ارتباطات شورای عالی امنیت ملی کشور شکایتی از آقای مطهری نماینده تهران مطرح کرد مبنی بر اینکه ایشان در یکی از برنامه‌های تلویزیونی درباره مسأله حصر صحبت‌هایی کرده که نباید به آن وارد می‌شد. به گزارش «ایران»، محمد جمالی افزود: این معاون حتی از صدا و سیما شکایت داشت که چرا این موضوعات را پخش کرده چون طبق بند ۶ مصوبه ۲۹۸ شورای امنیت، نباید این موضوع پخش می‌شد. در نهایت هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان صحبت‌های آقای مطهری را خلاف وظایف نمایندگی تشخیص نداد. وی ادامه داد: دو پرونده شکایت از آقای کریمی قدوسی، نماینده مشهد نیز بررسی شد. اولی مربوط به شکایت معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری سمنان به دلیل سخنرانی ایشان بود که در این باره هیأت نظارت صحبت‌های آقای کریمی قدوسی را مغایر با وظایف نمایندگی تشخیص نداد. جمالی افزود: شکایت دیگر از آقای کریمی قدوسی را سرپرست امور دعاوی و قراردادهای ریاست‌ جمهوری مطرح کرد. این شکایت ناظر به این بود که آقای کریمی قدوسی در سخنرانی خود در مسجد امام علی(ع) صحبت از برجام‌های مختلف داشته است. هیأت نظارت در این باره نیز صحبت‌های این نماینده را مغایر با وظایف و شئون نمایندگی تشخیص نداد.

آیت الله مکارم : نوبل را به سردار سلیمانی بدهند

آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: اگر دنیا قدردان باشد، سزاوار است از طرف سازمان ملل از سردار شجاع قاسم سلیمانی و همرزمانش تشکر گردد و متولیان جایزه نوبل به جای خطاهای گذشته، بهترین جایزه را به این سردار رشید بدهند. به گزارش ایرنا، در بخشی از بیانیه این مرجع تقلید آمده است: همه با اسناد معتبر می‌دانند که بنیانگذار داعش، امریکا و اسرائیل بوده و حامی مالی و فکری آنها عربستان سعودی است؛ اما به کمک خدا در برابر اتحاد کشورهای منطقه راه به جایی نبردند و عجب اینکه با این همه نشانه‌های آشکار، باز هم دولتمردان امریکا با کمال بی‌شرمی و وقاحت ما را حامی تروریست و خودشان را مخالف آن می‌دانند؛ این نهایت بی شرمی و وقاحت است؛ در حالی که خودشان هم می‌دانند اگر این جانفشانی‌ها نبود، شعله این آتش دامان آنان را هم می‌گرفت.

بازگشایی پرونده ضدایرانی در دادگاه امریکایی

یک دادگاه فدرال تجدیدنظر در نیویورک روز سه‌شنبه بخشی از پرونده 68/1 میلیارد دلاری خانواده‌های نظامیان امریکایی کشته‌ شده در انفجار سال 1983 در مقر نظامیان امریکایی در لبنان  علیه ایران را دوباره به جریان انداخت. به گزارش فارس، به نوشته خبرگزاری «رویترز» شاکیان این پرونده تلاش می‌کنند تا برای نقد کردن بخشی از حکم 8/3 میلیارد دلاری‌ای که پیش از این از سوی یک دادگاه فدرال علیه ایران صادر شده، اوراق بهاداری را که مدعی‌اند تحت مالکیت بانک مرکزی ایران و در حساب‌های کلیراستریم بوده، احیا کنند.  این افراد با متهم کردن کلیراستریم به انتقال مخفیانه میلیاردها دلار اوراق بهادار متعلق به بانک مرکزی ایران، تلاش می‌کنند تا پول‌های نقد این بانک لوکزامبورگی را که در بانک «جی.پی مورگان» در نیویورک نگهداری می‌شود، ضبط کنند. در سال 2015، «کاترین فارست» قاضی منطقه‌ای امریکا با رد این شکایت، حکم داد که او بر دارایی‌های بانک مرکزی که خارج از امریکا واقع شده‌اند، حاکمیت قضایی نداشته و ضمناً در حساب‌های کلیراستریم و یو.بی‌.اِی.ای در جی.پی مورگان هم پولی وجود ندارد که بخواهد به شاکیان ارائه شود.

تکذیب میانجیگری تونس میان تهران -‌ ریاض

وزارت امور خارجه ایران ادعای روزنامه عربی مبنی بر درخواست ایران از تونس برای میانجیگری میان تهران و ریاض را رد کرد. به گزارش «ایران» بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص ادعای روزنامه کویتی الجریده گفت: «ایران درخواستی از تونس برای میانجیگری میان ایران و عربستان نداشته و این خبر تکذیب می‌شود.» واکنش قاسمی در پی آن صورت گرفت که روزنامه الجریده کویت مدعی شده است وزیر خارجه ایران در پیامی به وزیر خارجه تونس از وی خواسته تا میان ایران و عربستان میانجیگری کند.

آرمان

سفر مکرون به تهران در حال پیگیری

سفیر کشورمان در فرانسه گفت: سفر رئیس‌جمهور فرانسه به تهران در پاسخ به سفر همتای ایرانی‌اش، در دست پیگیری است. ابوالقاسم دلفی با اشاره به تحولات اخیر لبنان ضمن تشریح سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران، مبتنی بر حفظ ثبات و همکاری با کشورهای منطقه جهت پایان کار داعش در عراق و سوریه گفت: سرنوشت لبنان بایستی توسط مردم این کشور و بدون فشار کشورهای خارجی تامین شود. سفیر ایران در خصوص سفر مکرون به ‌ایران نیز خاطرنشان ساخت: «برنامه سفر آقای مکرون به کشورمان در چارچوب پاسخ به سفر رسمی آقای روحانی به فرانسه و دعوت از ایشان در حال پیگیری است.»

سودان مخالف جنگ علیه ‌ایران است

رئیس جمهور سودان با اشاره به ‌اینکه گفت‌وگو بهترین گزینه است، گفت: «ما مخالف اعلام جنگ علیه ‌ایران هستیم.» عمرالبشیر، اظهار کرد: «بهترین گزینه برای همزیستی میان کشورهای عربی و ایران مقابله نظامی نیست بلکه گفت‌وگوست.» وی افزود: «در زمان فعلی هیچ دلیل عاقلانه‌ای برای مقابله نظامی میان ایران و کشورهای عربی وجود ندارد و مقابله نظامی میان دو طرف شکستی برای تمام منطقه خواهد بود.» البشیر تاکید کرد: «ما مخالف اعلام جنگ علیه‌ ایران هستیم.»

واکنش به درآغوش گرفتن بشار اسد

وزارت خارجه آمریکا به دیدار صمیمانه روسای جمهور روسیه و سوریه در سوچی واکنش نشان داد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به دیدار ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و بشار اسد رئیس جمهور سوریه و درآغوش گرفتن اسد توسط پوتین گفت: مسکو نشان داد که مسئولیت خیلی خاصی برای کمک به بشار اسد دارد. کاخ کرملین روز سه‌شنبه از دیدار روسای جمهور روسیه و سوریه در سوچی تصاویری منتشر کرد.

الحاق ناو موشک‌انداز«سپر» در روزهای‌آینده به نیروی‌دریایی

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: در جریان هفته نیروی دریایی، ناو موشک‌انداز «سپر» در دریای خزر به ناوگان این نیرو الحاق می‌شود. امیر دریادار حسین خانزادی با اشاره به نامگذاری هفتم آذر به نام روز نیروی دریایی ارتش، اظهار کرد: «7 آذر روز خلق حماسه‌ای بزرگ در شصت و هفتمین روز از دفاع مقدس است که به دست سربازان نیروی دریایی رقم خورد.» وی اظهار داشت: «نیروی دریایی ارتش طی سال‌های اخیر بیش از 50 ناوگروه به دریاهای آزاد و مقاصدی نظیر باب‌المندب، کانال سوئز، دریای مدیترانه و همچنین سواحل پاکستان، هندوستان، سریلانکا، اندونزی، بندری در چین و نیز مقاصدی در جنوب آفریقا اعزام کرده است.»

خروج از برجام آمریکا را منزوی می‌کند

رئیس پیشین سازمان سیا با بیان اینکه توافق هسته‌ای نقاط قوت و نقاط ضعفی دارد، گفت: «خروج واشنگتن از این توافق بیشتر آمریکا را منزوی می‌کند تا ایران.» دیوید پترائوس در نشستی در اندیشکده مطالعات دفاعی و امنیتی روسی با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 که در ژوئیه 2015 حاصل شد، تصریح کرد: خروج از این توافق بیش از ایران به انزوای آمریکا منجر خواهد شد. وی افزود: توافق هسته‌ای با ایران که ویژگی‌های خوبی دارد، متاسفانه نقاط ضعفی هم دارد که مهم‌ترین آن این است که پایان می‌یابد و ما باید روی آنچه ‌ایران پس از آن انجام می‌دهد متمرکز شویم.»

جهانگیری به بولیوی سفر می‌کند

معاون اول رئیس جمهور به منظور حضور در چهارمین مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) به بولیوی سفر می‌کند. اسحاق جهانگیری در جریان چهارمین نشست مجمع کشورهای صادر کننده گاز که در شهر سانتاکروز بولیوی برگزار می‌شود، مواضع جمهوری اسلامی ایران را در حوزه‌های مختلف اقتصادی به ویژه حوزه انرژی گاز مطرح خواهد کرد. مجمع کشورهای صادر کننده گاز سازمانی تازه‌بنیان است که به منظور هماهنگی در تولید، صادرات و کنترل قیمت گاز طبیعی در سطح جهان در ۲۰۰۸ تأسیس شد.

گفت‌وگوی نتانیاهو با پوتین درباره ‌ایران

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در تماس با رئیس‌جمهور روسیه با وی درباره جنگ سوریه و ادعایش مبنی بر حضور ایران در نزدیکی مرزهای اراضی اشغالی گفت‌وگو کرد. بنا بر اعلام دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، بنیامین نتانیاهو روز سه‌شنبه طی یک تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه با وی درباره جنگ داخلی سوریه و همچنین ایران گفت‌وگو کرده است. نتانیاهو و پوتین پیش از این نیز درباره اختلاف نظر دو طرف بر سر حضور نیروهای تحت حمایت ایران در مرزهای سوریه و در نزدیکی مرزهای اراضی اشغالی گفت‌وگو کرده‌ بودند. دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد که‌ این گفت‌وگو حدود نیم ساعت به طول انجامیده و نتانیاهو بار دیگر بر موضع اسرائیل مبنی بر مخالفت با افزایش نفوذ ایران در سوریه تاکید کرده است.

وطن امروز

ادعای عجیب دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه؛ مکرون به روحانی گفت باید درباره موشک‌ها گفت‌وگو کنیم

دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد این کشور به توافق هسته‌ای ایران پایبند است و موضوعات منطقه‌ای و موشکی باید به‌طور جداگانه مورد بحث قرار گیرد. به گزارش مهر به نقل از رویترز، دفتر امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد مکرون در گفت‌وگوی تلفنی جداگانه با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، پایبندی فرانسه به توافق هسته‌ای ایران (۲۰۱۵) را اعلام کرده است. وی همچنین گفت موضوعات منطقه‌ای و برنامه‌های مرتبط با موشک بالستیک باید به‌طور جداگانه مورد بحث و گفت‌وگو قرار گیرد. رئیس‌جمهور فرانسه در تماس‌های تلفنی جداگانه خود با رئیس جمهور ایران و نخست‌وزیر اسرائیل با تأکید بر ضرورت حفظ ثبات در لبنان گفت «جدا نگه داشتن لبنان از بحران منطقه‌ای موضوعی حیاتی است» و از تمام کشورهای منطقه خواست برای کاهش تنش‌ها به‌طور مشترک فعالیت کنند.

تکذیب درخواست دولت روحانی از تونس برای میانجیگری با ریاض

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ادعای روزنامه کویتی الجریده را تکذیب کرد و گفت ایران درخواستی از تونس برای میانجیگری بین ایران و عربستان نداشته است. به گزارش فارس، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره ادعای روزنامه کویتی الجریده گفت: ایران درخواستی از تونس برای میانجیگری بین ایران و عربستان نداشته و این خبر تکذیب می‌شود. روزنامه کویتی الجریده با انتشار خبری مدعی شد وزیر امور خارجه ایران در پیامی به همتای تونسی خود از وی خواسته بین ایران و عربستان میانجیگری کند.

نگاه سیاسی مهم‌ترین چالش مدیریت بحران است

رئیس مجمع نمایندگان استان تهران نگاه جزیره‌ای و بعضا سیاسی را از مهم‌ترین چالش‌های مدیریت بحران

دانست. به‌گزارش مهـر، سردار محمدرضا یزدی فرمانده سپاه محمدرسول‌الله(ص) تهران و مجمع نمایندگان استان تهران در جلسه‌ای به بررسی استفاده از ظرفیت سپاه و بسیج تهران در حوادث غیرمترقبه پرداختند. محمدرضا عارف، رئیس مجمع نمایندگان استان تهران با بیان اینکه سپاه محمدرسول‌الله(ص) تهران الگویی برای سپاه تمام کشور است و هر اتفاق مثبتی که در این سپاه رخ دهد می‌تواند به عنوان الگو مورد توجه قرار ‌گیرد، اظهار کرد: تهران در بحث مقابله با حوادث غیرمترقبه وضعیت مساعدی ندارد. باید با کمک هم تلاش کنیم در صورت بروز هر حادثه‌ای به بهترین وجه آن را مدیریت کنیم. وی چالش اصلی در زلزله اخیر را بحث مدیریت دانست و افزود: متاسفانه آنطور که باید و شاید نتوانستیم از تجربه‌های زلزله رودبار و منجیل و بم استفاده کنیم و هیچ پیشرفتی نکرده‌ایم. عارف نگاه جزیره‌ای و بعضا سیاسی را از مهم‌ترین چالش‌های مدیریت بحران دانست و گفت: آمادگی داریم درباره افزایش کارآیی و بهره‌وری با سپاه همکاری کنیم.

تأیید احکام 3 نفر از محکومان افساد فی‌الارض در دیوان عالی کشور

دادستان تهران از تایید احکام 3 نفر از محکومان افساد فی‌الارض در دیوان عالی کشور خبر داد. عباس جعفری‌دولت‌آبادی در جلسه شورای معاونان دادستانی تهران از صدور حکم قطعی افساد فی‌الارض و تایید در دیوان عالی کشور برای 3 نفر از محکومان زندانی خبر داد و اظهار داشت: سرقت‌های متعدد مسلحانه و ارتکاب اعمال منافی عفت تحت عنوان مامور پست، اقدامات مجرمانه 2 تن از این محکومان است و مهم‌ترین اقدام سومین محکوم به اعدام که مصداق افساد فی‌الارض شناخته شده، شرکت در تشکیل و اداره مرکز فساد و فحشا است. دادستان تهران صدور این احکام را که منطبق با مفهوم افساد فی‌الارض در قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 است، اقدام بزرگی دانست و به منظور تقویت مبانی چنین احکامی، سرپرستان نواحی دادسراهای تخصصی را مکلف کرد در صورت صدور کیفرخواست اتهام افساد فی‌الارض از طریق سرقت مسلحانه و اشاعه فساد و فحشا و... پیش از ارسال کیفرخواست به دادگاه، پرونده را برای بررسی بیشتر به دادستانی تهران ارسال کنند.

منبع: مشرق

مطالب پیشنهادی